فراتهران

مثل قندک شیرین و بامزه

پس از برگزاری موفق جلسات و محافل و شب شعرهای مختلف در استان‌های مختلف، حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان هم به جمع برگزارکنندگان محفل‌های شعر پیوسته و اولین جلسه از محفل شعر طنز زاهدان را با نام زیبای قندک برگزار کرده است. قندک که نوعی خربزه محلی در منطقه سیستان است، به علت شیرینی دلچسبش به این اسم نامگذاری شده است. این محفل شعر هم به مناسبت طنز و شیرین بودن آن به نام زیبای قندک مزین شده است. اولین محفل از سلسله محافل شعر طنز قندک به مناسبت سالگرد ازدواج حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در تاریخ 30 خرداد و در تالار فردوسی زاهدان برگزار شد. در این محفل گرم که بهانه نشستن لبخند روی لبان حدود 300 شهروند زاهدانی را فراهم کرد، شاعران و نوشاعران فرصت شعرخوانی در جمع عموم شهروندان زاهدانی را پیدا کردند و با اشعار طنز و شیرین خود لبخند را بر چهره حاضران ظاهر کردند. در این محفل شاعران ملی نظیر ناصر فیض، پدرام اکبری و عبدالرضا قیصری و همچنین شاعران و هنرمندان استانی چون مجید لشکری، محمدعلی شهرکی و ارسلان محبی حضور داشتند. اولین جلسه این محفل با برنامه‌های متنوع دیگری نیز از جمله اجرای گروه موسیقی محلی و اجرای استندآپ همراه بود. هدف از برگزاری این محفل ایجاد فضای مفرح برای عموم مردم استان و استفاده از ظرفیت‌های شاعران و هنرمندان در جهت تولید فضایی طنز بود که اولین جلسه آن به همت دفتر طنز حوزه هنری و دفتر استانی حوزه هنری در زاهدان برگزار شد، به گفته متولیان این برنامه، قرار است هر چند ماه یک‌بار در زاهدان برگزار شود تا بهانه مناسبی برای دور هم جمع شدن اهالی فرهنگ و هنر و شکوفایی استعداد‌های این استان باشد. به بهانه برگزاری این مراسم مصاحبه‌ای با آقای مجید لشکری، شاعر طنزپرداز استان سیستان و بلوچستان داشتیم و نظرات ایشان را در مورد برگزاری این مراسم جویا شدیم:

سجاد ایمانی‌پور
خبرنگار

لطفاً نظرتان را در مورد محفل قندک بفرمایید.
برگزاری محافل ادبی و شب‌های شعر، از وجوه مختلف، دستاوردهای پرشماری دارد. اینکه بتوانیم موقعیتی را فراهم کنیم تا شاعر که نماینده عرصه فرهنگ و ادبیات است با عموم جامعه تعامل و ارائه‌‌ای داشته باشد، بر رشد و ارتقای سطح فرهنگ و فرهنگ‌سازی بی‌شک مؤثر خواهد بود. در میان انواع شعر، شعر طنز، از این جنبه، یعنی تعامل اجتماعی، غنی‌تر و تأثیرگذارتر است. دلایل فراوانی هم می‌توان بر این استدلال گفت که از آن جمله، بن‌مایه شعر طنز یعنی ایجاد فضای شادی‌آور و در کنار آن، نقدی به فضای جامعه است.
نقاط قوت و ضعف برگزاری این جلسه را در چه مواردی می‌بینید؟
می‌توان به‌خودی خود برگزاری اینچنین محفلی با این مختصات را موهبت و موقعیتی مثبت و امیدوارکننده دانست. از این گذشته، به‌دلایل متعدد، شعر استان از فضای حاکم بر ادبیات امروز کشور، تا حدودی فاصله دارد و ناآشناست. دعوت از چهره‌های شاخص شعر، می‌تواند سبب هم‌افزایی و آگاهی شاعران استان بشود.
اما در بیان نقاط ضعف، حضور کمرنگ شاعران استانی در برنامه بود که با اقدامات انگیزشی بیرونی و درونی، می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اینکه شاعران استانی دغدغه‌مند باشند، خیلی مهم است و البته، به دلیل ابتدای راه بودن، ایرادات جزئی نیز در اجرائیات برنامه، تا حدودی وجود داشت که البته قابل ترمیم و رفع است.
ظرفیت زیست‌بوم سیستان و بلوچستان در طنز از لحاظ شوخی‌های محلی، افراد و استعدادها را چگونه دیدید؟
گویش و زبان، ظرفیت بالایی در گفتن از چیزها و فضاهایی دارد که پیش از این شاید شاعر نمی‌توانست آنها را در زبان معیار به‌کار ببندد و بگوید؛ که از قضا، این نعمت خدادادی در اختیار شاعران سیستانی و بلوچستانی قرار گرفته است. چه بسا شاعرانی وجود داشته باشند که شاید در شعر معیار و رسمی، شعر شاخصی از آنها در خاطر نداشته باشیم، اما در فضای شعر گویشی و زبانی سیستان و بلوچستان آثار موفقی داشته باشند‌، که اینها همه برمی‌گردد به همان ظرفیت قوی که گفته شد.
چه پیشنهاداتی برای جلسات آتی محفل قندک دارید؟
پیشنهادی که برای برنامه آتی دارم یا بهتر بگویم، ایده‌ای که دارم، این ‌است که برای شاعران استانی به شکل یک فراخوان، پیش از برنامه ایجاد انگیزه شود تا با دست پرتری به میدان برنامه پا بگذارند. به عبارتی، هم ماده‌خام تولید شود و هم پویایی بیشتری را شاهد باشیم. از این گذشته، اگر بتوانیم بیننده ارائه شعر گویشی سیستانی و با زبان بلوچی نیز در قالب طنز باشیم، برنامه به جهت بهتری حرکت خواهد کرد.
همچنین آقای طباطبایی، مسئول روابط عمومی حوزه هنری استان سیستان و بلوچستان نیز در مورد برنامه‌ریزی برای جلسات آتی خاطرنشان کردند که برگزاری اولین جلسه از محافل قندک، فرصت را برای شناسایی ظرفیت‌های انسانی و هنری استان فراهم کرده است و همین امر موجب می‌شود که در جلسات بعدی امکان استفاده هر چه بهتر از طنزپردازان این استان و افزایش سطح کیفی جلسات آینده فراهم شود. به گفته ایشان جلسات محفل قندک به صورت مناسبتی و هر چند ماه یک‌بار برگزار خواهد شد. همچنین ایشان بر این نکته تأکید کردند که آنچه در برگزاری محافل قندک دارای اهمیت است و به عنوان یک نقطه بارز مثبت دیده می‌شود، برنامه‌ریزی برای حضور خانواده‌ها و استفاده آنها از محتوای فاخر هنری و ادبی است، به گونه‌ای که در نخستین جلسه محفل قندک خانواده‌های بسیاری حضور پیدا کردند و با طنز سالم و فاخر لحظات خوشی را سپری کردند. سالم‌سازی محیط برای حضور خانواده‌ها و استفاده هر چه بهتر آنها از این برنامه دارای اهمیت فراوان
است.  آقای طباطبایی از ظرفیت این جلسات برای پرورش و رشد شاعران استانی نیز سخن به میان آوردند و حضور شاعران سطح کشوری و ملی در کنار شاعران استانی در این سلسله جلسات و همچنین گردهمایی شعرا در کنار یکدیگر را فراهم‌آورنده شرایط رشد و پیشرفت شاعران جوان استانی و ظرفیت‌های ادبی و هنری جوانان علاقه‌مند به این حوزه در استان دانستند.

جستجو
آرشیو تاریخی