گالــــــــری‌گـــــــردی به وقت تابستـان

این روزها که تابستان از راه رسیده، می‌توان سر صبر به ذائقه هنری خود رسید و چه چیز بهتر از یک گالری گردی‌ تر و تمیز در میانه پایتخت. بویژه اینکه نمایشگاه‌های جالبی در اولین ماه تابستان در تهران برقرار است. از طرفی به واسطه اینکه اوقات فراغت بیشتری در اختیار همه است می‌توان گروهی، خانوادگی یا تک نفره کمی حظ هنری ببریم و سطح دغدغه فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی را چند درجه‌ای ارتقا دهیم. در همین راستا، سری به گالری‌های پایتخت زدیم تا ببینیم تیر ماه ۱۴۰۲ چه ارمغانی برای علاقه‌مندان این حوزه، در چنته دارند. در ادامه اطلاعات شسته‌رفته و به روز از گالری‌گردی در پایتخت می‌آید که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

سمیه دهقان زاده
روزنامه‌نگار

 

آثار یک پیشکوت در دو نمایشگاه
گالری«اُ»: نمایشگاه آثار علی نصیر تا ۳۰ تیر در گالری «اُ» به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست. تمرکز نمایش گالری اُ روی آثار جدید هنرمند است.
 بنیاد لاجوردی: نمایشگاه گزیده‌ای از ۴۰ سال فعالیت‌ هنری علی نصیر با عنوان «مروری بر چهار دهه آثار علی نصیر» تا ۳۰ تیر در گالری بنیاد لاجوردی به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌اللهی‌(ویلا)، خیابان سپند‌شرقی، پلاک‌20، ساختمان 32 برگزار می‌شود. این نمایشگاه، گزیده‌ای از ۴۰ سال فعالیت‌ هنری علی نصیر را به نمایش می‌گذارد. آثار و فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت نقش بسیار مهمی بر تحول هنر معاصر ایران ایفا کرده‌ است. تمرکز بنیاد لاجوردی برآثاری که میان سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۴۰۰ خلق شده‌اند و برخی تاکنون در ایران به نمایش درنیامده‌اند، است. این نمایش گزیده‌ای از نمایشی جامع به کیوریتوری هدا اربابی و ارکیده درودی است.
«علی نصیر» در سال ۱۳۳۰ در محله‌ای نزدیک بازار تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۳ برای تحصیل به اروپا رفت و شهر برلین را برای زندگی انتخاب کرد. مقارن با دوران تحصیل او (1362-1357) دو شهر تهران و برلین محمل بعضی از مهم‌ترین رویدادهای سده بیستم هستند؛ تهرانی که نصیر در نخستین سال‌های جوانی آن را تجربه می‌کرد به‌ سرعت در حال تغییر بود؛ شهری با تحرک اجتماعی بالا و جابه‌جایی‌های طبقاتی که با شتاب پوست می‌انداخت و طی سال‌های بعد به سمت انقلابی بزرگ رفت.
همچنین برلین در سایه ترومای دهشتبار سال‌های بعد از جنگ دوم، در زمان ورود او شهری دوپاره و شاید حادترین کانون‌ بحران جنگ سرد بود؛ شهری در احاطه دیوارهای بتنی تفکیک‌کننده قطب‌های متخاصم. در سایه دیوارها، مراکز هنری رونق ‌گرفته بود و هنرمندان زیادی به فضاهای رهاشده شهر جذب شده بودند؛ و در نهایت فروریختن ناگهانی این دیوارها نشانه تکان‌دهنده‌ای از پایان این دوران است.
ذکر این رویداهای اجتماعی به قصد توجه‌ دادن به محیط‌هایی با دینامیسم بالا و فضاهای قطبی‌شده و تحولات اساسی و پرسرعتی است که در مقاطع مهمی در پس‌زمینه زندگی نصیر جاری هستند. در پس ذهن داشتن این بستر اجتماعی سرنخی برای ورود به دنیای تصاویر اوست که پر از حرکت و جوشش و غافلگیری‌اند و در لایه‌های پنهان خود حامل تجربه نهاد ناآرام و آبستن تحولات سریع دوران هستند.
خوب است بدانید همزمان با گشایش این نمایش، کتاب جامعی از فعالیت‌های هنری علی نصیر که با کوشش مشترک موزه هنرهای معاصر و گالری اُ به انتشار رسیده در بنیاد لاجوردی رونمایی خواهد شد. همچنین فیلم مستندی با عنوان «بدون عنوان» ساخته مشترک هاله قربانی و سیاوش عیدانی که زندگی علی نصیر را در بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ دنبال می‌کند به اکران در خواهد آمد.

در ادامه به دیگر نمایشگاه‌ها و آثار متفاوتشان خواهیم پرداخت:

 شیرین: نمایشگاه آثار نقاشی یغما سروشه با عنوان «کمدی آفتاب» تا ۱۳ تیر در گالری شیرین به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک ۵ برگزار می‌شود.
 هما: نمایشگاه آثار حسین تمجید با عنوان «تلاش برای تنهایی» تا ۱۳ تیر در گالری هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برقرار است.
گالری ۲+: نمایشگاه گروهی آثار هنری، تا ۲۳ تیر در گالری ۲+ واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۸، طبقه دوم برای علاقه‌مندان این حوزه برپاست‌‌.
اعتماد ۱: نمایشگاه آثار هیوا علیزاده با عنوان «پرنده‌های آوازه‌خوان شش صبح» تا ۲۷ تیر در گالری اعتماد ۱ به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى پلاک ۲۵ برگزار
می‌شود.
پروژه‌های آران: نمایشگاه آثار بهار صمدی با عنوان «برای تو در اینجا نوشته‌ام» تا ۲۳ تیر در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ برپا است. در بخشی از متن این هنرمند در کاتالوگ نمایشگاه آمده است:‌ «نه آنچه ساخته می‌شود، بلکه آن‌گونه که ساخته می‌شود. رابطه میان سازنده و کارماده‌اش، رابطه‌ای همزمان سلطه‌گر و سلطه‌پذیر است. اقتدار سازنده در مداخلاتش در زمان تصاویر، لغزش قاب‌ها، تکرار تصویر، حرکت تصویر بر تصویر، زایش تصویر از تصویر، تصویر تصویر تصویر و... است. با وجود این اقتدار تصویر در خود تصویر است، واحد نخستینی که آنجاست و چیزی از آن همواره آنگونه که هست باقی می‌ماند، بی‌کم و کاست.
بازثبت یک تصویر به من فرصت جست‌و‌جوی چندباره در تصویر و به بیانی دیگر لمس آن را می‌دهد. در عین حال این چندباره ثبت کردن تصاویر، نمایش آن و تکرار تصویر نمایش آن و تصویر تکرار نمایش آن، تجربه جدیدی از زمان را برایم ممکن می‌کند: آن را در مشت می‌گیرم، مچاله‌اش می‌کنم، بازش می‌کنم و رهایش می‌کنم.»
 راه ابریشم: نمایشگاه آثار روزبه ملکی با عنوان «پنجره‌های کور: آقای سوث واقعاً چه کار می‌کند؟» تا ۲۳ تیر در گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ برقرار است.
 ایکس هما: نمایشگاه گروهی آثار هنری با عنوان «ساخته بهشت» تا ۳۰ تیر در گالری ایکس هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک5 برگزار می‌شود.
سو: نمایشگاه گروهی آثار هنری با عنوان «به دستش بیار قبل از اینکه فراموش کنی» تا ۲۳ تیر در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برگزار می‌شود.
باوان: نمایشگاه آثار مریم امیرواقفی با عنوان «یادآوری خاطرات عضلات» تا ۲۶ تیر در گالری باوان به آدرس خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ برای علاقه‌مندان این حوزه، برپاست.
هور: نمایش آثار فرشید ملکی تا ۲۳ تیر در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ برقرار است‌.
دلگشا: نمایشگاه آثار زهره نوری‌زنوز با عنوان «گربه‌ها در پی پرنده‌ها در پی موش‌ها» تا ۲۶ تیر در گالری دلگشا واقع در خیابان انقلاب، خیابان دوازدهم فروردین، کوچه نوروز، پلاک برگزار می‌شود.
نیان: نمایشگاه آثار حمیدرضا امامی با عنوان «انسداد» تا ۳۰ تیر در گالری نیان به آدرس میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان تور، خیابان وفایی ورمرز آبادی، بن‌بست ابهری، پلاک ۵ برپاست.
اعتماد ۲: نمایشگاه آثار حسین چراغچی با عنوان «بک تو بک» تا ۲۷ تیر در گالری اعتماد ۲ به نشانی تهران، میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى پلاک ۲۵ برگزار می‌شود.
ویستا: نمایشگاه نقاشی شینا خراسانی با عنوان «در ابتدا کلمه بود» تا ۱۹ تیر در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 برقرار است.
نگارخانه ریا: نمایشگاه آثار محمدحسن حامدی با عنوان «مستور و مست» تا ۱۹ تیر در نگارخانه آریا واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک 10 برگزار می‌شود. این نمایشگاه آثار را همراه کتاب شعری از او با عنوان «یک ربع مانده به سه» عرضه می‌کند.
خاک: نمایشگاه آثار بهداد لاهوتی با عنوان «دربند» تا ۲۲ تیر در گالری خاک به نشانی خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک
 برپا است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «دربند» عنوان مجموعه اخیر مجسمه‌های بهداد لاهوتی است که از سال 1400 در ذهن او شکل گرفته است. انبوهی از خطوط قرمز و نیازهای محدود شده در طول زندگی همواره ذهن هنرمند را درگیر کرده است. این آثار حاصل محدودیت‌هایی است که هنرمند آن را لمس کرده است. تکه تکه‌های جمع شده از بدن انسان و قفسی که در اطراف خود ساخته است، نمادی از شخصی دربند است که در چالش با خود و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند. نئون‌های قرمز در کنار گچ و آهن، بیانی پرقدرت از احساسات سرکوب شده اوست.
عصر: نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «نامش طبیعت است» تا ۲۳ تیر در گالری عصر واقع در میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برقرار است.
مدار موازی: نمایشگاه گروهی آثار هنری با عنوان «چشم‌انداز ۲» از ۹ تیر تا ۴ مرداد در گالری مدار موازی واقع در خیابان حافظ، نرسیده به چهار راه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک ۴۰۹ برقرار است‌.
شریف: نمایشگاه انفرادی پریا فرخی با عنوان «محاصره حصاره» تا ۱۶ تیر ۱۴۰۲ در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برگزار می‌شود.
بینش: نمایشگاه گروهی آثار هنری با عنوان «جان اشیا» تا ۲۶ تیر در گالری بینش به نشانی خیابان ولیعصر پایین‌تر از پل پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۲۲ بر‌گزار می‌شود.
دوست: نمایشگاه آثار مرجان همایون با عنوان «من کدامتانم؟» تا ۲۷ تیر در گالری دوست واقع در خیابان خرمشهر، خیابان عشقیار، خیابان چهارم، شماره ۴ برای علاقه‌مندان برقرار است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی