ویژه نامه پلاس۸۲۲۴ - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۲۲۴ - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

مــــدرن و ســـــــنتـــی

چگونه سبک‌های‌دکوراسیون مدرن و سنتی را با هم ترکیب‌کنیم؟

ترکیب سبک‌ها، یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل طراحی داخلی است. درست است که تضاد سبک‌های سنتی و مدرن، جلوه‌ای چشمگیر در دیزاین و طراحی داخلی بوجود می‌آورد اما باید دقت داشت تا در ترکیب این دو سبک، موارد خاصی رعایت شود. شیک‌ترین خانه‌ها اغلب عناصر ترکیبی از فرهنگ‌ها و دوره‌های مختلف را در خود جای می‌دهند. کلید هر طراحی، اصالت است. همیشه عناصری را انتخاب کنید که واقعی باشند. یک قطعه سنتی باید واقعاً آنتیک باشد و یک قطعه معاصر باید واقعاً مدرن دیده شود. هر عنصر طراحی، هم باید یکپارچگی داشته باشد و هم به صورت مجزا و در کنار دیگر عناصر نقش‌آفرینی بجایی نشان دهد. برای داشتن دیزاین داخلی زیبا از ترکیب سبک‌های مدرن و سنتی می‌توانید این موارد را در نظر داشته باشید.

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

تعادل ایجاد کنید
اگر سبک داخلی شما متکی به سنتی است، یک عنصر مدرن را برای تازه کردن وسایل به محیط اضافه کنید؛ درصورتی‌که فضای شما امروزی است، یک عتیقه را برای ایجاد عمق قرار دهید. تکرار اشکال به متحد کردن عناصرمتفاوت کمک می‌کند. به عنوان مثال می‌توان یک صندلی مطالعه سنتی را با یک چراغ مطالعه مدرن کنار هم قرار داد؛ حتی می‌توانید یک آیینه عتیقه آراسته را بالای سینک کوچک حمام قرار دهید.

زیباشناسی و انتخاب عناصر
اگر می‌خواهید در طراحی خود به حس یا سبک خاصی بچسبید و بیشتر با آن مانور دهید، قطعاتی از دوره‌ها و ریشه‌های مختلف که زیبایی‌شناسی مشابهی دارند را با هم ترکیب کنید.

رنگ‌ها را با هم متحد کنید
از آثار هنری به عنوان عناصری در کنار سایر لوازم به صورت سبک‌های متضاد و در عین حال همزیست استفاده کنید. آنها به خصوص با یک طرح رنگ که در سراسر طراحی وجود دارد، به خوبی عمل می‌کنند.

استفاده از تم آبی و سفید شکلی از روستایی مدرن
رنگ‌های آبی و سفید در کنار هنرمینیمال و مبلمان عتیقه در خانه‌ای روستایی، فضایی آرام و دلچسب را پدید می‌آورد به همین دلیل می‌توانید از این دو رنگ در چیدمان ترکیبی‌تان استفاده کنید. البته این به سلیقه و علاقه شما به این دو رنگ نیز بستگی دارد اما رنگهای متنوع زیادی هستند که می‌تواند سبک روستایی را به محیط القا کند.

حداقل یک قطعه قدیمی به ترکیب لوازم اضافه کنید
هر اتاق حداقل به یک عتیقه خوب نیاز دارد تا حس ثبات را به آن القا و سبک سنتی را حفظ کند. برای افزودن نشانه‌های انسانیت و گذشته‌های دور، یک شیء قدیمی را، حتی اگر کوچک باشد، در طراحی داخلی‌تان وارد کنید. انتخاب یک چهارپایه کوچک کناری تخت یا مبلمان راهی آسان برای به ارمغان آوردن حسی از گذشته است، کمدهای قدیمی کوچک هم می‌توانند چنین نقشی ایفا کنند.

از نورکنتراست استفاده کنید
اگر فضایی سنتی دارید، از یک لامپ براق معاصر یا مدرن قرن میانه استفاده کنید تا یک عنصر شگفت‌انگیز به فضای سنتی‌تان اضافه کنید. نورپردازی صحیح قادر است بخش‌هایی از خانه‌تان را همچون جواهر بدرخشاند. انتخاب صحیح نورپردازی نقش کلیدی در این ترکیب دکوراسیون ایفا می‌کند. چراغ‌های شما از هر نوع که باشد (سقفی، آباژور، دیواری و حتی چراغ‌های پایه کوتاه) در نقاط مختلف خانه ترکیب چشمگیری از سبک دوره‌های زمانی مختلف را ایجاد می‌کند. مثلاً می‌توانید در کنار مبلمان امروزی‌تان لوستر قدیمی دهه 1970 میلادی را در اتاق غذاخوری آویزان کنید. در کنار این لوستر قرار دادن اثاثیه سنتی آن هم به رنگ تیره‌تر، جلوه باشکوهی خواهد داشت.

جسارت داشته باشید
از ترکیب و تطبیق طرح‌ها نترسید، حتی اگر چیزی در دسته‌بندی سبک خاصی قرار نگیرد، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر شیئی را دیدید که دوست دارید، آن را بخرید! وقتی هر چیزی که دارید داستانی داشته باشد یا حسی را برای شما برانگیزد، سلیقه و شخصیت شما را نشان می‌دهد. مثلاً می‌توانید یک لامپ مدرن بزرگ را در کنار کوزه‌ای عتیقه و قدیمی قرار دهید یا یک قطعه هنری عتیقه و قدیمی را در کنار دیوار چاپی مدرن آویزان کنید. قرار دادن بوفه‌های قرن نوزدهمی کنار لوازم جانبی شیک و مدرن، نتیجه خوبی خواهد داد. تمامی این طراحی‌ها، ترکیب عناصر سنتی و مدرن است.

در مورد سبک مسلط خود تصمیم بگیرید
قبل از خرید مبلمان، در مورد سبکی که دوست دارید، تصمیم بگیرید. با این کار حس تعادل ایجاد می‌کنید. شما می‌‌توانید برخی از مبلمان قدیمی‌تان را دوباره روکش یا رنگ‌آمیزی کنید تا جان تازه‌ای به آنها بدهید و ظاهری منسجم ایجاد کنید. یک صندلی راحتی کلاسیک با پشتی بلند با پارچه‌ای مدرن روکش شده است و در کنار یک مبل مدرن عالی به نظر می‌رسد.

تلفیق سبک مدرن و سنتی
می دانیم که سبک مدرن، پر زرق و برق و تجملی است اما در سبک سنتی سادگی بیشتری حاکم است. هارمونی داشتن رنگها در کنارهم قادر است تا زیبایی فضای داخلی را دوچندان کند. برای مثال اگر تختخواب و میز کنار تخت خود را مدرن انتخاب کرده‌اید، باید برای آباژور کنار تخت گزینه‌ای سنتی را انتخاب کنید. کنار هم قراردادن شیشه‌های رنگی، سبزی گلدان و گیاهان، کاشی‌های سنتی در کنار مبلمان مدرن امروزی، قرار دادن کوسن‌های سنتی روی صندلی‌های کناری ترکیب‌های جالبی از گذشته و حال را به نمایش می‌گذارد. مخلوط کردن سبک‌های دوره‌های مختلف، فضای داخلی خانه را پویا و پر از بافت و جذابیت بصری می‌کند.

از کنتراست نترسید
کنتراست می‌تواند به جای اینکه همه چیز را با هم ترکیب کند، هیجان و علاقه غیرمنتظره را به فضا اضافه کند. رنگ و مواد ساده‌ترین راه برای افزودن کنتراست در فضا است. قراردادن یک فرش شرقی، احساس سنت و غنا را در زیر یک میز ناهارخوری معاصر ایجاد می‌کند. افزودن رنگ، طرح و بافت از طریق اثاثیه نرم مانند کوسن‌ها و قطعات برجسته کوچک‌تر مانند صندلی‌ها به محیط شما جلوه خاصی می‌بخشد.

مقیاس را در نظر بگیرید
هنگام کنار هم گذاشتن مبلمان دوره‌های مختلف، مقیاس قطعات را در یک بخش از خانه در نظر داشته باشید. یک صندلی عتیقه کوچک و شیک در کنار یک مبل بزرگ مدولار معاصر، نامناسب به نظرمی‌رسد. نزدیکی مقیاس و اندازه وسایل در کنارهم زیبایی بیشتری ایجاد می‌کند. ترکیب قطعاتی که ارتفاع و مقیاس مشابهی دارند، فضای داخلی را کارآمد می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید دو صندلی ناهار‌خوری عتیقه با مقیاس مشابه را در انتهای اتاق غذاخوری معاصر خود قرار دهید.

 


قبل از خرید مبلمان، در مورد سبکی که دوست دارید، تصمیم بگیرید. با این کار حس تعادل ایجاد می‌کنید. شما می‌‌توانید برخی از مبلمان قدیمی‌تان را دوباره روکش یا رنگ‌آمیزی کنید تا جان تازه‌ای به آنها بدهید و ظاهری منسجم ایجاد کنید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی