راه‌های‌مقابله با‌تقلب در امتحانات و کنـــــکور در برخی کشورها

نداشتن صداقت تحصیلی همچنان مشکلی جدی در آزمون‌ها و محیطهای  آموزشی سنتی و آنلاین است. در حالی که مربیان از فناوری‌های جدید برای محافظت از یکپارچگی امتحانات آنلاین استفاده می‌کنند، دانش‌آموزان راه‌های گریز جدیدی برای تقلب پیدا می‌کنند. آنها می‌توانند در اینترنت جست و جو کنند تا پاسخ‌های لازم را بیابند، از دوستان و اقوام کمک بخواهند و از ابزارهای هوشمند استفاده کنند. برای رفع این معضل، مؤسسات دانشگاهی و برگزارکنندگان آزمون باید از روش‌هایی که دانش‌آموزان برای تقلب استفاده می‌کنند آگاه باشند. در این صورت، می‌توانند راه حل‌هایی پیاده‌سازی کنند تا مؤثرترین کارآیی را داشته باشد.
اگر شرکت کنندگان در آزمون سعی در انجام هرگونه فعالیت مشکوکی داشته باشند، نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند بسیار کارساز عمل کنند. این نرم‌افزارها قادرند دانش‌آموز متخلف را شناسایی و بسته به نوع نرم‌افزار، یا به ناظر انسانی هشدار دهند یا گزارشی را برای بررسی بیشتر تهیه کنند.
نرم‌افزارهای آنلاین دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌هاست. متداول‌ترین آنها شامل ضبط صدا و تصویر، تشخیص چهره، احراز هویت و تأیید، بررسی مرورگر قفل، حفاظت از محتوای آزمون و تشخیص نویز و صداهاست. نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌‌توانند صداهای مشکوک، سایر دستگاه‌ها و زبان بدن غیرعادی را تشخیص دهند.

انواع رایج سوء رفتارهای دانش‌آموزی
 جعل هویت/ این یکی از رایج‌ترین انواع سوء رفتار است. به این معنی که دانش‌آموز از شخص دیگری می‌خواهد که از طرف او امتحان بدهد. جعل هویت معمولاً قبل یا در وسط جلسه امتحان آنلاین انجام می‌شود. در حالت اول، دانش‌آموز سعی می‌کند قبل از احراز هویت، راه‌هایی را برای تعویض با شخص دیگری بیابد. به عنوان مثال، آنها ممکن است مدارک شناسایی خود را تغییر دهند یا ورود به آزمون را به اشتراک بگذارند. یک راه حل برای جلوگیری از جعل هویت، بهبود مکانیزم احراز هویت و افزایش دقت آن است. امکان اجرای احراز هویت دو یا سه عاملی وجود دارد:

شناسه تأیید شده
 ابزارها و فناوری پیشرفته/ تشخیص چهره با مقایسه تصاویر از دوربین وب و اسکن سند احراز هویت و درخواست از دانش‌آموزان برای درج رمز عبور یکبار مصرف ارسال شده به تلفن همراهی که قبلاً ثبت کرده‌اند، راهکاری موثر است.
متقلب‌های مدرن معمولاً فرمول‌ها را روی کف دست خود نمی‌نویسند یا سعی نمی‌کنند پاسخ‌ها را در کتاب‌های درسی جست‌و‌جو کنند. گجت‌ها و فناوری‌‌های متعددی به آنها کمک می‌‌کند تا در ارزیابی آنلاین پاسخ‌ها را بیابند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
اشتراک‌گذاری صفحه نمایش نرم‌‌افزارهایی مانند زوم، Google Meet و از این قبیل به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد صفحه ‌نمایش خود را همراه با سؤالات امتحانی به دستیاران نشان دهند و برای یافتن پاسخ‌های صحیح از آنها کمک بگیرند.
دانش‌آموزان می‌توانند از دستگاه‌های دیگری مثل تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند خود برای جست‌و‌جوی اطلاعات در اینترنت، چت کردن برای کمک ‌گرفتن از دیگران در پیام ‌رسان‌ها یا ذخیره اطلاعات مهم استفاده کنند.
جلوگیری از استفاده دانش‌آموزان از فناوری‌ها در عصر دیجیتال بسیار چالش برانگیز است. با این حال، راه حل ساده است: استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای مقابله با نرم‌افزارهای دیجیتالی.
 استفاده از ماشین مجازی/ این یک روش اصلی تقلب است، البته نه چندان رایج، زیرا به مهارت‌های فنی خاصی نیاز دارد. ماشین مجازی محیطی است که به عنوان یک کامپیوتر عمل می‌کند. در حالی که نرم‌افزار، سیستم عامل اصلی (OS) دستگاه را نظارت می‌کند، برخی از دانش‌آموزان یک ماشین مجازی را به عنوان یک سیستم عامل اضافی برای جست‌و‌جوی پاسخ سؤال تست فعال می‌کنند.
برای از بین بردن این نوع تقلب، به مؤسسات آموزشی توصیه می‌شود که جست‌و‌جوی خودکار و مبتنی بر هوش مصنوعی را انتخاب کنند، زیرا این فناوری‌‌ها در تشخیص رفتار مشکوک دانش‌آموز و صداهای اضافی مانند تایپ کردن، کارآمدترند.
 ترفندهای مدرسه قدیمی/ اگرچه تکنیک‌های تقلب قدیمی (مانند یادداشت‌های پنهان یا نوشتن روی کف دست) به طور قابل توجهی کمتر شده است، اما هنوز وجود دارد. با این حال، شایان ذکر است که آنها هیچ تهدید قابل توجهی برای یکپارچگی امتحانات تحت پوشش آنلاین نیستند.
ترفندهای مدرسه قدیمی برای امتحانات زنده از راه دور نمی‌توانند مشکلی ایجاد کنند. نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی حرکات یا صداهای مشکوک دانش‌آموزان را تشخیص دهد و یک محافظ می‌تواند پس از هشدار نرم‌افزار، با نظارت بر فید ویدیویی و صوتی، این نوع عدم صداقت را تشخیص دهد.
مقابله با این شکل از تقلب دانشگاهی با استفاده از فناوری‌های نوآورانه اکتشاف پیچیده نیست.

قطع ارتباط اینترنتی
حفظ یکپارچگی امتحانات آنلاین کاری دشوار است اما به تازگی قطع ارتباط اینترنتی به صورت محدود یا با ایجاد اختلال در محل برگزاری آزمون توانسته تا حد زیادی با همکاری نرم‌افزارهایی که به قابلیت‌های بالایی دسترسی دارند از تقلب در کنکور جلوگیری کند. در کنکور دانش‌آموز تلاش می‌کند با بکارگیری اینترنت به محیط بیرون از امتحان برای گرفتن پاسخ‌ها دسترسی پیدا کند اما با ایجاد اختلال در ارتباط اینترنتی در محل برگزاری آزمون از این اتفاق جلوگیری می‌شود و با استفاده از دوربین‌های پیشرفته مداربسته و حضور ناظران و در نهایت نرم‌افزارهایی با قابلیت‌های حسگر بالا، کوچکترین حرکات دانش‌آموزان زیر ذره بین قرار می‌گیرد.

چگونه یک مرورگر قفل شده ، تقلب را تشخیص می‌دهد؟
یک مرورگر قفل شده از دوربین وب و میکروفون دستگاه برای نظارت و تشخیص هرگونه فعالیت نامطلوب استفاده می‌کند. این نوع جست‌و‌جو معمولاً تعداد زیادی از فعالیت‌های روی صفحه را محدود می‌‌کند و دانش‌آموزان را از جست و جوی اطلاعات در اینترنت بازمی‌ دارد.
به عنوان یک قاعده، هنگام علامت‌گذاری فعالیت‌های مشکوک دانش‌آموز، نرم‌افزار به یک ناظر انسانی هشدار می‌دهد یا گزارشی را برای بررسی بیشتر ایجاد می‌کند. اگر در حین آزمون در حال تقلب هستید، ممکن است ابتدا به شما هشدار داده شود. در این صورت، بهتر است امتحان را بدون تقلب ادامه دهید.
با این حال، بهتر است از رفتار غیراخلاقی به طور کلی خودداری کنید، زیرا عدم صداقت تحصیلی می‌تواند منجر به عواقب جدی‌تری مانند کاهش نمرات، تعلیق، اخراج و از دست دادن شهرت علمی و حرفه‌ای شود.

جستجو
آرشیو تاریخی