جدال با امواج خروشان در قایق‌های بادی را تجربه کنید

گردشگری ماجراجویانه ورزشی

مسابقات رفتینگ از 19 تا 24 تیر در استان چهار محال و بختیاری برگزار خواهد شد

مرضیه همایونی/ «ماجراجویی، هیجان، تفریح» خلاصه می‌شود در ورزشی به نام رفتینگ یا قایق‌سواری در رودخانه‌های خروشان! ورزش مفرحی که به خاطر هیجان و جدال با آب در قایق‌های بادی بزرگ، آدرنالین خون را بالا می‌‌برد و برایتان خاطره‌ای می‌‌سازد که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهید کرد. ایران، کشور چهار فصل، رودخانه‌های رفتینگ زیادی دارد، رودخانه ارمند  و زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری و اصفهان، رودخانه هراز در مازندران، رودخانه سفیدرود گیلان، رودخانه سیروان کردستان، رودخانه دز و کارون در لرستان و خوزستان و...
 رودخانه‌هایی برای هیجان
برای رفتن به قایق‌سواری در رودخانه‌های خروشان، الزاماً خاص فصل‌های گرم سال نیست. اما از آنجایی که اغلب رودخانه‌های ایران در مناطق سردسیر قرار گرفته‌اند، برای انجام این ورزش ماجراجویانه، فصل‌های گرم سال مناسب‌تر است. گرچه رودخانه دز و کارون در خوزستان به خاطر گرمای هوای این استان در زمستان می‌‌تواند گزینه خوبی باشد، اما هیجان رفتینگ بستگی به درجه خروشانی امواج (از درجه ۱ تا ۶)، نوع امواج، سرعت آب، سطح آب، ساحل رودخانه و حتی عمق آب دارد.
همین ویژگی‌هاست که باعث می‌‌شود تا گردشگران در فصل‌های گرم سال، عزم‌شان را جزم کنند و به شهرهایی بروند که رودخانه‌هایی برای رفتینگ دارند. رودخانه‌هایی که نه تنها گردشگران داخلی بلکه گردشگران خارجی را هم جذب می‌‌کنند. رفتینگ، یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های گردشگری بوده و به همین دلیل است که نه تنها ورزشی مهیج و ماجراجویانه، بلکه یکی از شاخه‌های گردشگری هم محسوب می‌‌شود.
رفتینگ ورزشی خطرناک به نظر می‌‌رسد و از این رو تجهیزات لازم برای این ورزش از هلمت (کلاه مخصوص) و لاک ژاکت تا قایق‌هایی که با تکان خوردن، آب‌هایی را که به داخل آن وارد شده، بیرون می‌‌ریزد، در نظر گرفته‌اند. همچین قایق‌های تک نفره‌ای نیز به عنوان قایق‌های نجات همراه گردشگران و ورزشکاران است که در صورت نیاز به کمک آنها بروند.
جذب گردشگر و گسترش فرهنگ
محمد بهالو، رئیس هیأت قایقرانی چهار محال و بختیاری با اعلام این خبر که مسابقات رفتینگ از 19 تا 24 تیر در این  استان برگزار خواهد شد، به خبرنگار ما گفت: با برگزاری مسابقات رفتینگ، تمام مناطقی که این مسابقات در آن برگزار می‌‌شود، میزبان گردشگران خارجی و داخلی خواهد بود. از سویی انعکاس اخبار برگزاری این مسابقات باعث جذب ورزشکاران و گردشگران ورزشی بیشتر می‌‌شود.  یک سری گردشگران هستند که به سراغ رودخانه‌ها می‌‌روند تا از این رودخانه‌ها برای رفتینگ استفاده کنند. در رفتینگ سطح رودخانه مهم است و گردشگران می‌‌خواهند ماجراجویی را در رودخانه‌هایی تجربه کنند که سطح سختی بالاتری دارند.
وی ادامه داد: در کشور ما جذب گردشگر به واسطه رفتینگ خیلی بالاست و حتی مربیانی داریم که در این خصوص آموزش می‌‌دهند. علاوه بر اینکه این مسابقات در جذب توریست و ارزآوری و گسترش فرهنگ نقش مهمی دارند، باعث می‌‌شود که رنکینگ جهانی هم ثبت شود. تا به حال 5 بار، دوبار در ایتالیا، یک بار فرانسه و دوبار در ترکیه، مسابقه داده‌ا‌یم و رتبه‌های سوم و چهارم را از آن خود کرده‌ایم.
جستجو
آرشیو تاریخی