ویژه نامه پلاس۸۲۲۰ - ۱۰ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۲۲۰ - ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نگاهی به استفاده از شیشه در معماری

دعوت نور به خانه

شیشه جدا کننده ای که فضا ها را به هم پیوند می دهد.

شیشه یکی از مهمترین اکتشافات بشر است. حدود 75000 سال است که از کشف آن می‌گذرد و کاربردهای زیادی برای انسان داشته است. با این حال، اولین سوابق شیشه‌سازی به مصر و بین‌النهرین بازمی‌گردد. از آن زمان، تسلط بر تکنیک ساخت در تمدن‌ها و ملل مختلف رو به رشد بوده تا اینکه انقلاب صنعتی این ماده را رواج و اجازه تولید آن را در مقیاس وسیع داد. شیشه برای اولین بار در معماری حدود 100 سال پس از میلاد به عنوان عنصر آب‌بندی مورد استفاده قرار گرفت. این عنصر شفاف شاید جزو اولین انتخاب شما برای شکل دادن به دکوراسیون فضای داخلی مورد نظرتان نباشد اما بدون شک یکی از جذاب‌ترین گزینه‌هاست. این متریال شفاف قادر است فضای سنگینی را که به خاطر حضور دیگر مصالح ایجاد شده، سبک کند و اگر به درستی به کار برده شود قادر است فضا را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه دهد. شیشه از زمان توسعه اولیه فناوری ساخت، راهی طولانی را پیموده است. چیزی که شیشه را به عنوان یک مصالح ساختمانی در میان سایر موارد منحصر به فرد می‌کند، ویژگی‌های همه کاره آن است. امکانات بی‌پایانی را در دگرگونی فضاها هم از نظر زیبایی‌شناختی و هم از نظر کاربردی ایجاد می‌کند. همان‌طور که تکنولوژی و ساخت شیشه همچنان در حال پیشرفت است، مزایای آن در حال حاضر فراتر از کاربرد رایج در معماری و طراحی داخلی است. امروزه فناوری‌هایی مانند چاپ شیشه‌ای دیجیتال محبوبیت پیدا کرده و در مهندسی و معماری مورد توجه است.

آرزو کیهان
روزنامه‌نگارپ

حس فضای بزرگ‌تر
مواد شیشه‌ای مانند آیینه‌ها عمل می‌کند. شیشه در نخستین نگاه، توهم فضای بیشتر را ایجاد می‌کند و به ویژگی‌های بیرونی اجازه می‌دهد تا بخشی از ترکیب طراحی داخلی باشند. همچنین موجب اتصال فضای بیرون و درون به هم می‌شود. برای مثال، پنجره‌‌های شیشه‌ای از کف تا سقف، امکان انتقال دید بصری بین فضاهای داخلی و خارجی را فراهم می‌‌کنند.

زیبایی‌شناسی بصری
میزان علاقه بصری که یک ویژگی شیشه‌ای می‌تواند به یک ساختمان بیفزاید، بدون شک چشمگیر است. شیشه نه تنها در میان خانه‌های مدرن و معاصر، بلکه در پروژه‌های جدید طراحی معماری خلاقانه نیز محبوب شده است و تصویری از ظرافت و پیچیدگی را بدون دکوراسیون بیش از حد تداعی می‌کند.
 
مقاومت در برابرعوامل محیطی
یکی دیگر از مزایای استفاده از شیشه در طراحی داخلی جدا از زیبایی بصری، خواص و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی است. شیشه در برابر آب و هوا مقاوم و یک عایق حرارتی عالی است. می‌‌توان آن را به اشکال و انواع مختلف تغییر و توسعه داد. شیشه می‌تواند دو فضای مختلف را بدون دیوار به یکدیگر متصل کند. نوع خاصی از شیشه می‌تواند یک عنصر تزئینی باشد یا می‌تواند حریم خصوصی بصری یک فضا را فراهم کند. در حالی که شیشه به احتمال زیاد با لعاب و جنبه‌های ساختاری اتاق مرتبط است، اما به همین جا ختم نمی‌شود. می‌توان از شیشه به عنوان یک میز قهوه خوری کوچک هم استفاده کرد زیرا قادر است جذابیت بصری کلی در فضای داخلی چه در نشیمن و چه دیگر نقاط خانه ایجاد کند. سطوح شیشه‌ای زیبا و ظریف هستند و طراحان می‌توانند با استفاده از شیشه، راحت‌تر زیبایی را در معماری به نمایش بگذارند. شیشه‌ها در اندازه‌ها و ابعاد متفاوت می‌توانند کاربردهای جالبی داشته باشند. گاهی اوقات به جای پارتیشن‌ها جدا کننده فضا خواهند  بود و گاهی نقش پلکان را بازی می‌کنند.
این متریال، چه یک شیء تزئینی و چه یک عنصر سازنده، یک ماده همه کاره با ویژگی‌های منحصر به فرد است.

نور طبیعی
شیشه اجازه می‌دهد تا نور طبیعی وارد اتاق شود و محیطی باز و دلپذیر ایجاد کند. استفاده از پنجره‌های شیشه‌ای می‌تواند نمای بیرونی را به شما نشان دهد. در برخی موارد قادر است فضای داخلی ساختمان را به کلی تغییر دهد.

شیشه، دیوار شفاف جداکننده‌ها
سالهاست که طراحان در دیزاین داخلی از شیشه‌ها به عنوان دیوارهای جداکننده استفاده می‌کنند. شکل این دیوارهای جداکننده می‌تواند متفاوت باشد یا به صورت کاملاً شفاف و تخت یا به شکل مشبک. در حالت دیگر می‌توان شیشه‌های ضخیم جداکننده را به صورت تاشو طراحی کرد و در زمان لازم می‌توان آن را تا کرد و به فضای خود بعد بیشتری داد.
وقتی قرار است دو فضا از یکدیگر جدا شود گزینه‌های متعددی پیش روی شماست. این گزینه‌ها از دیوارکشی گرفته تا انتخاب مصالح، به کاربردن رنگ‌های گوناگون، ایجاد اختلاف سطح و البته استفاده از پارتیشن هر کدام مزایای خاص خود را دارند. در چنین شرایطی استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای بسیار کارآمد خواهد بود. پارتیشن‌های شیشه‌ای به نور امکان عبور از فضایی به فضای دیگر را می‌دهند و درعین حال پیوستگی بین دو بخش جدا شده را حفظ می‌کنند. استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای در فضاهای کوچک بسیار مناسب خواهد بود.

 

درهای‌شیشه‌ای

تقریباً هر بخش ساختمان را می‌توان با درهای شیشه‌ای ازهم جدا کرد. اما بیشترین کاربرد شیشه در ساخت درهای کشویی یا همان اسلایدی است.

 

کفپوش‌های شیشه‌ای

کفپوش‌های شیشه‌ای شاید به اندازه دیگر کفپوش‌ها محکم و مقاوم نباشند اما زیبایی و جذابیتی که استفاده از آنها به دکوراسیون یک فضا می‌دهد مثال زدنی است. این‌گونه کفپوش‌ها عموماً در فضاهای لوکس مثل لابی هتل‌ها و رستوران‌های شیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کتابخانه و دکوراسیون شیشه‌ای

شاید مهم‌ترین استفاده از شیشه در دکوراسیون داخلی به شکل مبلمان شیشه‌ای یا کتابخانه شیشه‌ای باشد. مبلمان و وسایل شیشه‌ای به ما در طراحی داخلی کمک خواهند کرد وجه تمایز را در طراحی بوجود آوریم. استفاده از میز، صندلی، قفسه‌ها، گلدان‌ها و مجسمه‌ها می‌توانند ظاهری زیبا به فضای داخلی ما بدهند.

 

باکس پله شیشه‌ای

اغلب باکس پله‌های شیشه‌ای در دیزاین داخلی استفاده می‌شود. این باکس‌ها از شیشه مقاوم ساخته شده و به فضای داخلی ظاهری زیبا می‌دهد. باکس پله‌های شیشه‌ای مواقعی به کار می‌آید که پلکان به جای قرار گرفتن در گوشه فضا در بخش میانی فضای داخلی قرار می‌گیرد و قصد داریم تا زیبایی بیشتری بین دو طبقه درون ساختمانی بوجود آوریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی