نگاهی به دستاوردهای انستیتو پاستور ایران در دولت سیزدهم

ایستاده در خط مقدم تولید واکسن

تولید واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس

انستیتو پاستور ایران در دولت سیزدهم موفق به تولید بیش از ١٦ میلیون دوز واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس شد.

 

تولید محلول‌های تزریقی

با توجه به نیاز بیمارستانی به محلول‌های تزریقی این مجتمع بیش از ۲ میلیون ویال از محصولات مختلف شامل سولفات منیزیوم، لیدوکائین، پتاسیم کلراید در زمان استقرار دولت سیزدهم تولید و عرضه شده است.

 

تولید واکسن ب ث ژ و فراورده اینتراوزیکال لیوفلیزه (پاستوسیس)

فراورده استراتژیک ضد سرطان اینتراوزیکال لیوفلیزه پاستوسیس به میزان بیش از ۸۰ هزار ویال به نظام سلامت عرضه شدده است.

 

نصب و راه اندازی واکنش‌گاه‌های زیستی خط تولید صنعتی واکسن‌ها و کشت سلول‌های جانوری

راه اندازی ۲ بیوراکتور ۵۰۰ لیتری کشت سلول از نوع پرفیوژن و وجود دانش فنی تولید پروتئین‌های نوترکیب با استفاده از سلول‌های سوسپانسیون توان انستیتو پاستور ایران را در تأمین نیازهای سلامت محور کشور در راستای توسعه تولید سایر واکسن‌ها و فرآورده‌های زیستی بر پایه کشت سلول به صورت چشمگیری ارتقا داد

 

تولید واکسن هپاتیت ب

در طول فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۵ میلیون دوز واکسن هپاتیت ب 10 دوزی اطفال تولید کرده است.

 

تولید واکسن هاری دامی

اولین سری ساخت واکسن هاری دامی در دولت سیزدهم با تلاش‌های مستمر بخش تولید واکسن‌های ویروسی پس از بهینه سازی فرایند غیر فعال سازی ویروس در حدود ۲۰ هزار دوز تولید شد.

 

تولید کیت غربالگری آبله میمونی

کیت غربالگری آبله میمونی بر اساس روش Real time PCR سایبرگرین طراحی شد. انستیتو پاستور ایران از اوایل خردادماه کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را تولید کرد که در اختیار ١٤ دانشگاه علوم پزشکی کشور به عنوان قطبهای دانشگاهی قرار گرفت که به عنوان آزمون غربالگری برای شناسایی اولیه بیماران مشکوک مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کیت تشخیص همزمان آنفولانزا و کووید – 19

 به دنبال افزایش آمار موارد مثبت کروناویروس در کشور و همچنین با نزدیک شدن به فصول سرد سال محققان آزمایشگاه مرجع کشوری -19 COVID کیت تشخیص مولکولی همزمان ویروس آنفولانزا و کرونا ویروس را طراحی و تولید نمود که در آبان ماه ۱٤۰۰ در کل شبکه تشخیص مولکولی -19-COVID توزیع و مورد استفاده قرار گرفت.

 

کیت تشخیصی غربالگری واریانت اُمیکرون

با ظهور سویه اُمیکرون در کشور آفریقای جنوبی که نسبت به سویه های قبلی سرایت پذیری بالایی داشت، سیستم بهداشتی را بر آن داشت که غربالگری سریع و به دنبال آن اقدامات کنترلی و بهداشتی مؤثر در کنترل این واریانت را در کشور مد نظر قرار دهد ساخت کیت غربالگری واریانت اُمیکرون توسط انستیتو پاستور ایران انجام شد.

 

کیت تشخیص مولکولی بیماری تب خونریزی دهنده
کریمه کنگو

تشخیص قطعی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تنها از طریق بررسی آزمایشگاهی محقق می شود. این کیت در ۱۰ استان با در نظر گرفتن پراکندگی جغرافیایی و بیشترین موارد مثبت گزارش شده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال‌های گذشته، توزیع شد.

 

صادرات اولین محموله واکسن هپاتیت ب و پوث و ژانستیتو پاستور ایران به کشور ونزوئلا

 اولین واکسن‌های صادراتی انستیتو پاستور ایران  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، به مقدار ۲۰۰ هزار دوز واکسن ب ث ژ و ۲۰۰ هزار دوز واکسن هپاتیت ب به کشور ونزوئلا صادر و فروخته شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی