ویژه نامه پلاس۸۲۱۹ - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۲۱۹ - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

تابستان، فصل‌هیجان‌انگیزترین شاخه‌گردشگری دنیا

آب‌بـــــازی

از‌کنار رودخانه تا اعماق‌اقیانوس با تجهیزات‌پیشرفته

آرزو کیهان اگر به گردشگری آبی علاقه‌مندید می‌توانید با سفر به دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و سواحل دریا از این تفریح جذاب لذت ببرید. این نقاط همواره در فصول مختلف سال پذیرای گروه‌های متفاوتی از گردشگران و بازدیدکنندگانی هستند که برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح یا با مقاصد درمانی به این منابع گردشگری مراجعه می‌کنند. شما می‌توانید سفر خود را از بندری به بندر دیگر با یک کشتی یا حتی با یک قایق تفریحی آغاز کنید گرچه این نوع از گردشگری عموماً در تابستان محبوبیت بیشتری دارد اما در دیگر فصول سال نیز مورد توجه علاقه‌مندان به گردشگری آبی است. گردشگری آبی، طرفداران خاص خود را دارد و البته در مواقعی جزو تفریحات گران به شمارمی‌آید. گردشگری آبی به عنوان هیجان‌انگیزترین شاخه گردشگری و از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در سراسر جهان شناخته شده است، از این رو توسعه سواحل، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در دهه‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. همه چیز در این گردشگری بر اساس منابع آب است. مناطق خاصی از جهان برای موج سواری و سایر تفریح‌های آبی مناسبند. ورزش‌ها و تفریح‌های آبی در انواع مختلف وجود دارد. این فعالیت‌ها تجربیات سرگرم کننده، هیجان‌انگیز و منحصر به فردی به گردشگران می‌دهند که فراموش نشدنی خواهد بود. شاید جالب باشد بدانید لیست تفریحات آبی بسیار طولانی است. در اینجا تعدادی از آنها را معرفی کرده‌ایم.


 دره نوردی
دره نوردی یک ورزش آبی نفسگیر است که باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. دره نوردی به شما امکان می‌دهد تا مادر طبیعت را از نزدیک کشف کنید. شنا کنید، بالا بروید، بپرید و در رودخانه‌ها، آبشارها و دره‌ها قدم بزنید، مه آبشار را ببینید و از اتمسفر اطرافتان لذت ببرید.
رفتینگ
در این نوع از طبیعت‌گردی با دوستان یا خانواده خود در یک قایق بادی روی آب‌های خروشان حرکت می‌کنید. رفتینگ یا قایق سواری در رودخانه‌های خروشان، یک ماجراجویی گروهی است که همراه با یک راهنما در رودخانه‌های روان و خروشان سراسر جهان انجام می‌شود. این تفریح و ورزش معمولاً چیزی بین دو تا سه ساعت طول می‌کشد که در آن شما گاهی به پارو زدن نیاز پیدا می‌کنید اما در بیشتر مواقع این جریان آب است که شما را به جلو می‌کشاند.
پرواز فلای بورد
تفریحات جدید، علاوه بر لذت بخش بودن، می‌تواند سطح آدرنالین خونمان را بالا ببرد. یکی از این ورزش‌های بسیار جذاب، ورزش آبی فلای بورد است. درواقع فلای بورد وسیله‌ای است که با اتصال به یک جت اسکی، شخص را روی هوا معلق نگه می‌دارد و با پمپاژ و فشار آب به او اجازه مانور دادن و انجام حرکات نمایشی می‌دهد.
اسپینکر
پرواز با اسپینکر یک ورزش آبی سرگرم کننده است. اسپینکرها بادبان‌های خاصی هستند که به قایق‌ متصل می‌شوند و شما می‌توانید با وزش باد در حالی‌که به قایق متصل هستید در آسمان پرواز کنید.
کایاک سواری
می‌توانید در بسیاری از آب‌ها کایاک سواری کنید. کایاک قایق کوچکی است که اغلب در رودخانه‌ای خروشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات می‌توانید در آب‌های آرام کایاک سواری کنید و از مناظر طبیعی لذت ببرید، البته در این مواقع حتماً به پارو نیاز دارید.
قایقرانی
از دریاچه‌های درخشان گرفته تا رودخانه‌های وحشی، چیزهای زیادی برای کاوش وجود دارد پس قایقرانی یک فعالیت آبی هیجان‌انگیز است.
ویک بردینگ
ویک بردینگ یک ورزش آبی است که در آن، ورزشکار که روی ویک برد (تخته کوتاه با پابند) ایستاده، پشت یک قایق موتوری بوسیله یک کابل، موانع و سکوهای پرش را رد می‌کند و به حرکت خود با سرعت ادامه می‌دهد.
پدل بردینگ
 گردشگری با پدل بورد، ترکیبی از قایق سواری و موج سواری است. در این تفریح، موج سوار قادر است، مسافت بیشتری نسبت به معمول به سمت دریا پارو بزند و از موج‌های کوچکتر لذت بیشتری ببرد یا در آب‌های آرامتر برای پیشروی به صورت ایستاده پارو بزند.
اسکیم بردینگ
برخلاف موج سوارانی که کار خود را برای موج سواری با شنا کردن در قسمت‌های عمیق اقیانوس آغاز می‌کنند، این موج سواران کار خود را از ساحل شروع می‌‌کنند و بعد با تخته سوار بر موج بعدی به سوی ساحل موج سواری می‌‌کنند. تخته‌ اسکیم بردینگ کوچک‌تر از تخته موج سواری است.
بادی بوردینگ
بادی بوردینگ یک ورزش آبی روی سطح آب است و موج سوار یک بادی بورد را روی موجی هدایت می‌کند که موج سوار را به سمت ساحل می‌برد. بادی بوردهای مورد استفاده برای این نوع ورزش بر اساس مشخصات موج سوار و با توجه به سبک سواری و قد و وزن متفاوت است. بورد در تمام این تفریح‌ها یک تخته است که ابعاد آن در هر ورزشی متفاوت خواهد بود.
اسکی روی آب
در این تفریح گردشگران در حالی که اسکی مخصوص به پا دارند با وسایل آبی موتوری ـ و سرعتی در حدود30 کیلومتر بر ساعت ـ روی آب کشیده می‌شوند.
 موج سواری
موج‌سواری یا موج‌رانی از تفریحات روی آب است که در آن موج سوار زمانی که در قسمت جلوی موج قرار می‌گیرد روی تخته می‌ایستد و با قدرت موج حرکت می‌کند. هرگز نمی‌توانید حس شگفت‌انگیز ایستادن برای نخستین بار روی تخته و سوار شدن روی موج و حرکت با آن را فراموش کنید.
غواصی در صخره‌های داخل آب
این فعالیتی است که اغلب توسط افراد بسیار آموزش دیده انجام می‌شود و می‌تواند برای توریست‌ها خطرناک باشد.
جت اسکی
سواری با جت اسکی‌ها بسیار سرگرم کننده است. با جت اسکی می‌توانید با سرعت بالایی روی آب حرکت کنید، گویی سوار بر خودرویی پرسرعت روی امواج آب حرکت می‌کنید.
غواصی در قفس
غواصی یکی از تفریحات آبی است که در کشور ما نیز وجود دارد. اما غواصی در قفس بسیار متفاوت است. بی‌شک شنا کردن در کنار کوسه‌ها تفریحی ترسناک است. سایت‌ها و مراکز بسیاری در اقصی نقاط جهان وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند به آن مراجعه کرده و در حالی که لباس غواصی بر تن دارند در اعماق آب اقیانوس‌ها از نزدیک با کوسه‌ها ملاقات داشته باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی