ویژه نامه پلاس۸۲۱۸ - ۰۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۲۱۸ - ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

هم خوشمزه ، هم زیبا

خانه‌تان‌را‌با‌گلــــــــــــدان‌هایی‌از‌درختان‌میوه طراحی‌کنید

لیمو ترش سبز این نوع ازلیموترش یکی دیگر ازمرکباتی است که می‌تواند افزودنی فوق‌العاده‌ای برای فضای داخلی خانه باشد. این میوه‌ها معمولاً در آشپزی و پخت و پز و از برگ‌های معطر آن برای تهیه چای استفاده می‌شود. درخت لیموترش از هر نوع، گیاهی زینتی با برگ‌‌های براق و گل‌‌های معطر است و رایحه آن اثر آرام ‌بخشی در خانه دارد. هرس درخت مرکبات در بهار انجام می‌شود تا اجازه نفوذ نور و گردش هوای بیشتر را به درخت بدهد.

آرزوکیهان
روزنامه‌نگار

داشتن میوه‌های خانگی و ارگانیک برای همه ما دلپذیر است، حتی در اندازه کم. این گلدان‌ها فضای داخلی خانه‌مان را هم زیبا و شگفت‌انگیز خواهد کرد. تعدادی از میوه‌ها را می‌توانید به راحتی در گلدان‌های خانگی پرورش دهید و محصولات خوشمزه‌شان را مصرف کنید. علاوه بر آن برای زیباتر کردن فضای داخلی خانه بسیار عالی‌اند. برای آنکه بتوانید درختان میوه کوتاه را که رشد چندان زیادی ندارند، در خانه پرورش دهید، به مقداری اطلاعات نیاز دارید. این گونه‌های مدرن بهترین درختان میوه برای رشد و نگهداری در خانه‌اند. هر درخت میوه به مراقبت، صبر و همچنین نور و گرمای کافی نیاز دارد تا ثمره‌ای دلچسب برایتان به ارمغان بیاورد. قرار دادن هریک از این گلدان‌ها در طراحی داخلی خانه قادر است فضایی سبز و چشم نواز را در دکوراسیون داخلی همراه داشته باشد.

 

درختان میوه برای‌محصولات خانگی
وقتی به کاشت درختان میوه در گلدان فکر می‌کنید، همیشه یک گلدان با اندازه مناسب انتخاب کنید و مطمئن شوید که هر ظرف دارای سوراخ‌های زهکشی است. زیر آن یک ظرف برای گرفتن آب اضافی قرار دهید. گلدانی را انتخاب کنید که از ریشه ابتدایی نهال بزرگتر باشد.لازم است بدانید گلدان‌های خیلی بزرگ و سنگین برای پرورش درختان میوه خانگی ضرورتی ندارد گرچه اگر فضای کافی برای قرار دادن گلدان‌های خیلی بزرگ دارید، می‌توانید گلدانی بزرگ را انتخاب کنید. به آبیاری گلدان‌هایتان توجه زیادی داشته باشید و هنگام آبیاری گیاهان در ظروف، سطح رطوبت را با انگشت در عمق چند اینچ بررسی کنید. هر یک از بهترین درختان میوه برای رشد در گلدان نیاز به کوددهی منظم برای حفظ سطح مواد مغذی و هرس کردن با قیچی‌های تمیز و تیز برای حفظ شکل خود دارند.

 

لیموترش زرد
لیمو می‌تواند در تمام طول سال در شرایط مناسب گل و میوه دهد. درختان لیمو می‌توانند به راحتی در داخل خانه رشد کنند و گل‌ها و میوه‌های معطر را به فضای خانه‌تان بیاورند. کلید نحوه رشد درخت لیمو در داخل خانه این است که به نور و آفتاب کافی نیاز دارد، بنابراین حتماً گیاه خود را مقابل پنجره‌ای به سمت جنوب قرار دهید. از چراغ‌های رشد مصنوعی می‌توان برای تکمیل نور طبیعی در زمستان استفاده کرد. اگر نور، آب و کود کافی به آنها داده شود، درختان لیمو می‌توانند برای سال‌های زیادی در داخل خانه میوه دهند. نکته مهم درباره مرکبات این است که انواع مختلفی از آنها وجود دارد و مانند بسیاری از درختان میوه و بوته‌‌های دیگر به فضای خنکی نیاز ندارند و رشد آنها در داخل خانه کمی سخت به نظر می‌رسد، اما کار غیرممکنی نیست و تنها مراقبت صحیح می‌تواند میوه‌های خوشمزه‌ای را برایتان به ارمغان آورد. گل‌های این درختان بوی شگفت‌انگیزی دارند و بچه‌ها آنها را دوست دارند و می‌توانند در مراقبت از این گیاهان به شما کمک کنند.

کلمانتین یا نارنگی یافا
کلمانتین‌ها در فصل زمستان میوه می‌دهند. کلمانتین یا «یافا» نوعی پرتقال ماندارین است و به خاطر میوه شیرین و پردانه‌اش که به راحتی پوست کنده می‌شود، شناخته شده است. این درخت دارای شاخ و برگ‌های همیشه سبز جذابی است که می‌تواند جلوه‌ای تزئینی به خانه شما ببخشد. درخت کلمانتین در بهار شکوفه‌های سفید معطری دارد و سپس میوه‌ها در ماه‌های آذر تا بهمن می‌رسد. کلمانتین به عنوان یک راه خوب برای تقویت سیستم ایمنی بدن و دریافت دوز سالم از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در نظر گرفته می‌شود. درخت کلمانتین از درختان سریع رشد موجود است.

پرتقال زینتی کالاموندین
درختان پرتقال زینتی که میوه‌های کوچک تولید می‌کنند برای رشد در داخل خانه مناسب هستند. درختان پرتقال را می‌‌توان به‌ عنوان گونه‌‌های کوتاه مناسب برای یک فضای داخلی پرورش داد و به طور ایده‌آل لازم است تا درخت تابش آفتاب کامل را داشته باشد و در دمای بین 60 تا 90 درجه فارنهایت قرار گیرد تا میوه‌ای خوشمزه بدهد. بهترین نوع پرتقال به عنوان درختان خانگی، درخت پرتقال Calamondin است. اندازه کوچکش آن را به یکی از بهترین درختان میوه خانگی تبدیل می‌کند. این مینی پرتقال، تلاقی بین کامکوات و پرتقال ماندارین یا همان نارنگی بدون هسته است و میوه‌هایی خوشمزه با پوست نازک زرد و نارنجی تولید می‌کند. این گیاه را به گونه‌ای قرار دهید که از پنجره به نور خورشید دسترسی کامل داشته باشد.

 

زیتون
درختان زیتون همیشه سبزند. مراقبت از درختان زیتون تا زمانی که بتوانید آنها را با نور کافی خورشید و خاک بدون زهکشی راضی نگه دارید، ساده است. درختان زیتون کند رشد هستند و می‌توان آنها را با هرس در بهار یا تابستان به شکل فشرده نگه داشت. گونه‌های کوتاه حدود شش فوت ارتفاع دارند و گونه Arbequina برای رشد در داخل خانه بسیار مناسب است. درختان زیتون به دو ماه دمای پایین‌تر نیاز دارند تا به حالت خواب بروند و سپس میوه دهند. یک گاراژ یا سوله خنک می‌تواند محیط مناسبی برای نگهداری در زمستان باشد. هنگامی که به دنبال درخت زیتون هستید، مراقب باشید زیرا برخی از ارقام زینتی‌اند و میوه نمی‌دهند.

موز
درختان موز گیاهانی تشنه‌اند که به آب زیادی نیاز دارند. آنها درختان گرمسیری هستند که وقتی در فضای باز رشد می‌کنند بسیار بلند می‌شوند، بنابراین اگر می‌خواهید موز را در داخل خانه پرورش دهید، حتماً از انواع کوتاه آن استفاده کنید. همچنین گونه‌ای را انتخاب کنید که میوه‌های خوراکی تولید می‌‌کند، برای مثال «لیدی فینگر» یا «سوپر کوتوله کاوندیش» هر دو نوع موزهای کوتاهی هستند که حدود چهار فوت ارتفاع دارند. آنها خود گرده افشان هستند و میوه می‌دهند. به عنوان یک درخت میوه گرمسیری، موز به نور خورشید زیادی نیاز دارد و بین 6 تا 8 ساعت باید در معرض نور خورشید قرار گیرد. آنها همچنین درختانی تشنه هستند و به آب زیادی نیاز دارند، اما آب دادنشان نباید به صورتی باشد که در آب غرق شوند و ریشه‌هایشان بپوسد. به عنوان درختان گرمسیری، موز رطوبت را دوست دارد، بنابراین مه آلود کردن درخت اغلب می‌تواند محیطی مرطوب به آن بدهد.

آووکادو
میوه دادن آووکادو در داخل خانه مشکل است، اما غیرممکن نیست. با این حال، این نباید مانع از تلاش شما شود و پرورش آووکادو می‌تواند یک آزمایش سرگرم کننده برای خانواده باشد. آووکادو بیشتر به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می‌کند، زیرا حتی اگر میوه دادن آن زیاد محتمل نباشد، گیاهان زینتی جذابی با برگ‌های بزرگ و براق خواهد داشت. انواع کوتاه آووکادو در بازار وجود دارد و هر پرورش دهنده بی‌‌باک، ممکن است برای دست یافتن به میوه‌اش زمان طولانی را سپری کند. گاهی اوقات این انتظار می‌تواند 10 سال طول بکشد. کلید میوه‌دهی نور زیاد، گرمای زیاد، رطوبت زیاد و صبر است. پرورش درختان میوه در داخل خانه به این معنی است که حتی اگر حیاط ندارید، می‌توانید از پاداش میوه‌های خانگی لذت ببرید. طیف قابل توجهی از میوه‌ها برای رشد در داخل خانه مناسب است و به لطف درختان میوه کوتاه، در حال حاضر تعداد بیشتری از میوه‌ها برای رشد در داخل خانه نسبت به قبل وجود دارد.عطری را که با رشد درختان میوه در داخل خانه به دست می‌آورید، دوست خواهید داشت و داشتن میوه‌های خانگی جذاب و راضی کننده است.

 

کامکوات یا پورنج از خانواده پرتقال

کامکوات یک درخت میوه با رشد کند است. درخت کامکوات، بومی چین است و یکی از بهترین درختان برای رشد در گلدان به شمار می‌رود. اعتقاد بر این است که خواص دارویی دارد و در طب سنتی چینی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. درختان کامکوات سرشار از ویتامین C و منبع فیبرند، تفاوت آن با سایر میوه‌ها این است که می‌توانید میوه و پوست آن را با هم بخورید.درخت کامکوات نسبتاً آهسته رشد می‌کند و دارای شاخ و برگ سبز براق و تیره همراه با گل‌های سفید در بهار و تابستان است. میوه‌ها در زمستان به آرامی می‌رسند. گفته می‌شود که درختان کامکوات می‌توانند به تصفیه هوای داخل خانه و بهبود کیفیت کلی هوا کمک کنند.

 

انجیر

درختان انجیر به طور ایده‌آل 6 ساعت در روز آفتاب می‌خواهند. انجیر وقتی در بیرون رشد می‌کند به آفتاب زیاد و هوای گرم نیاز دارد و البته با خوشحالی در گلدان‌های بزرگ داخل خانه هم رشد می‌کند. درختان انجیر در فضای باز خوب رشد می‌کنند و بزرگ و گسترده‌اند، اما در فضای کوچک‌تر، فشرده‌تر و کوچکتر خواهند بود.درخت «Brown Turkey» یکی از بهترین درختان انجیر برای رشد در داخل خانه است و خودش گرده افشانی می‌کند. رشد این نوع انجیر سریع است.

 

زردآلو


انواع کوتاه زردآلو را برای رشد در داخل خانه انتخاب کنید. آنها درختانی هستند که خورشید را دوست دارند و حدود شش تا هشت ساعت در روز آفتاب می‌خواهند بنابراین برای نگهداریشان در ماه‌های زمستان به نورهای مصنوعی برای رشد نیاز است. نمونه‌ای از چراغ‌‌های مصنوعی که می‌‌توان برای درختان میوه داخلی استفاده کرد، چراغ‌های LED Ring Grow Lights با محدوده ارتفاع قابل تنظیم است. نوعی درخت زردآلو را انتخاب کنید که خود گرده افشان است. نوع کوتاه گونه‌های «Moorpark» و «Goldcot» مناسب‌ترین انواع برای رشد در داخل خانه است.

جستجو
آرشیو تاریخی