تخصص لازمه تولید آثار نمایشی در ژانر کودک

کامران علمدهی / کم کاری در بخش تولید فیلم‌ها و سریال‌های مرتبط با کودک و نوجوان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی در کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و سالهاست که به دلایل مختلف شاهد افول در این حوزه هستیم.حوزه‌ای که به طور قطع می‌تواند علاوه بر آموزش، رشد تخیل و تربیت کودکان به نوعی آگاهی‌دهنده باشد و بستری را برای رشد عقلی آینده‌سازان این مرز و بوم فراهم کند. مهم‌ترین وجه آموزشی یک فیلم در این ژانر آن است که می‌خواهد به مخاطب بگوید دنیای فردای تو باید با انگیزه‌هایی که ما در فیلم مطرح می‌کنیم، شکل بگیرد. به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته هم ارزش ویژه‌ای برای این بخش قائل هستند و هم محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند. اما به نظر می‌رسد چند دلیل عمده سبب شده تا بسیاری از کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذارها تمایلی به کار در این حوزه نداشته باشند و بالطبع وقتی سازندگان تمایلی برای تولید نشان نمی‌دهند بازیگران تراز اول و شناخته شده و محبوب هم وارد میدان نمی‌شوند و با بررسی بسیاری از آثار در حوزه کودک می‌بینیم که اغلب کارها کلیشه‌ای و با بازیگرانی است که شاید خیلی هم محبوبیتی برای مخاطب نداشته باشند.
البته آثار در ژانر کودک تا نگاه خودش را در بومی‌سازی اصلاح نکند، موفق نخواهد شد و هر روز بیشتر از قبل کودکان ما با هجوم مجموعه‌ها و آثاری روبه‌رو می‌شوند که محصول فکر، ایده و نظر سازندگان کشورهایی است که در برخی از مواقع حتی در مقابل فرهنگ ما عمل می‌کنند. ضمن اینکه برای آنها اهمیت چندانی ندارد که کودکان سرزمین ما با مؤلفه‌های رشد و آموزش درست بزرگ شوند یا به بیراهه کشیده شوند. باید در نظر داشت سینمای کودک ونوجوان یک سینمای دم دستی نیست باید به آن به عنوان یک حوزه کاملاً تخصصی نگاه کرد و همه افراد دخیل در تولید این آثار باید متخصص باشند تا فضاسازی مناسب برای فیلم کودک و نوجوان شکل بگیرد و بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.بی شک ساخت فیلم سینمایی «نوروز» با بازی علی نصیریان و شبنم مقدمی و از این دست آثار می‌تواند به موفقیت در این حوزه کمک کند. اثری که در مورد نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی ساخته می‌شود.