مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

300 رویداد و جشنواره در انتظار گردشگران تابستان

زهره افشار/ سفر‌های تابستانی از چند روز گذشته آغاز شده و مسافرانی که قصد سفر به استان‌های شمالی تا جنوبی کشور را دارند می‌توانند باحضور در 300 رویداد و جشنواره تابستانی ضمن آشنایی با فرهنگ، آیین‌ها و بازی‌های محلی، ساعت‌های شاد و خاطره‌انگیزی را برای سفرشان رقم بزنند.
سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهارداشت: بیشتر این رویدادها و جشنواره‌ها مربوط به استان‌های گیلان، خراسان رضوی، مازندران، یزد و اصفهان است اما فعالان بخش گردشگری همه استان‌ها با برگزاری این جشنواره‌ها به‌دنبال جذب بیشتر گردشگر و معرفی جاذبه‌های منطقه خود هستند.
استان گیلان با برگزاری 52 رویداد و جشنواره بیشترین تعداد را دارد که از جمله این جشنواره‌ها جشن غذا و بازی‌های بومی آستارا، حصیرلی خمام، خوشه‌چینی روستای دافسار رشت، جشنواره دوغ محلی، جشن کدو و جشن دوشاب رشت، جشن برنج سیاهکل و خرمن صومعه‌سراست.
در پایتخت نیز جشنواره‌های شاد تابستانی را خواهیم داشت که از جمله آنها باید به جشنواره گلاب‌گیری فیروزکوه، جشنواره طالبی و صنایع‌دستی اشاره کرد.
وی با اشاره به روند افزایش گردشگری داخلی از پیش از نوروز 1402 تصریح کرد: آمار رسمی از میزان گردشگری در کشور حاکی از انجام 100 میلیون سفر در بهار سال‌جاری است که 52 میلیون سفر در تعطیلات نوروزی انجام شده بود و انتظار می‌رود این روند افزایش سفرها در تابستان هم ادامه داشته باشد.
فاطمی تأکید کرد: البته تابستان امسال یک تفاوت بزرگ با تابستان سال گذشته دارد، در سال 1401 بیشتر تعطیلات ما بین‌التعطیلی و در اواسط هفته بود اما امسال بیشتر روزهای تعطیل مانند تعطیلی عید قربان هفته جاری در آخر هفته افتاده است.
 مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهارداشت: پیش‌بینی ما این است که سفرهای تابستانی بیشتر به سمت استان‌های شمالی و غرب کشور باشد. در چند ماه گذشته روند افزایش سفرها به سمت استان‌هایی مانند کرمانشاه، لرستان و کردستان بوده است و علت این روند این است که توجه مسافران به جاذبه‌های طبیعی این استان‌ها بیشتر شده است. در تابستان امسال ما ماه‌های محرم و صفر را خواهیم داشت که با برگزاری آیین‌های مذهبی و خاص در استان‌های خراسان‌رضوی، یزد و زنجان، گردشگران خارجی و داخلی را به سوی خود می‌کشاند.
وی در خصوص فراهم کردن زیرساخت‌های سفر ارزان‌قیمت برای مسافران تابستان گفت: سفر ارزان تابع شرایط اقتصادی کشور است و متأسفانه همپای نرخ تورم، خدمات سفر هم افزایش می‌یابد و ما در حال تدوین طرح سفرهای آسان برای گردشگران هستیم و در این راه از توان بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. هزینه‌های سفر مربوط به سه بخش اقامت، حمل و نقل و سایر خدمات پذیرایی و بازدید از اماکن تفریحی و ورزشی است که وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با ثابت نگه داشتن نرخ ورودی اماکن گردشگری سعی کرده است از فشار مضاعف به مسافران جلوگیری کند.
جستجو
آرشیو تاریخی