سرقت لوازم داخل خودرو شایع ترین جرم در پایتخت


سرقت لوازم و محتویات داخل خودرو را می‌توان به عنوان شایع‌ترین جرایم در کلانشهر تهران نام برد که تأثیر شگرفی در احساس ناامنی در سطح پایتخت پدید آورده است معمولاً هیچ خودرویی بدون جک، آچار چرخ، زاپاس، رینگ و لاستیک، رادیو پخش، ای سی یو و...در معابر یافت نمی‌شود، به همین دلیل سارقان نیازی به بررسی، طرح‌ریزی، شناسایی، تهیه مقدمات و غیره برای سرقت ندارند. از طرفی سهل‌الوصول بودن و امکان تبدیل لوازم سرقتی به پول در کوتاه‌ترین زمان ممکن، موجب شده که سرقت لوازم ومحتویات داخل خودرو به عنوان صدرنشین بزه‌های موجود در کشور جایگاه نخستین خود را حفظ کند.
کارشناسان اجتماعی و فرهنگی مهم‌ترین علل وقوع در روند صعودی سرقت داخل خودرو را چنین برآورد کرده‌اند:

 فقرمادی: فردی که دچار این آسیب است ازیک سو به لحاظ روانی احساس حقارت می‌کند و از سوی دیگر چون جامعه را مسئول محرومیت وفقر خود می‌پندارد نوعی احساس انتقام‌جویی در او پرورش می‌یابد.

 فقر فرهنگی

 اعتیاد

 شهرنشینی و زاغه‌نشینی: سرقت، فحشا، اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی به طور عجیبی در مکان‌های شلوغ و فقیر‌نشین شهری رواج دارد.

 ازهم پاشیدگی خانواده و نبود امنیت عاطفی کودک: جدایی والدین نقش بسیار منفی و ویرانگری در شخصیت کودکان دارد و زمینه را برای ارتکاب بزهکاری درآنان فراهم می‌آورد.

 دوستان ناباب: رفتار مجرمانه مانند هرنوع رفتار دیگری آموختنی است. ازاین رو داشتن دوستان ناباب وتأثیر معاشرت با آنها درکشیده شدن فرد به سوی سرقت نقش اساسی دارد.

 بیکاری: عامل مهم دیگری که درایجاد فقر مؤثر است بیکاری است و فقر نیز از عوامل اصلی سرقت وجرم محسوب می‌شود.

راهکارها
برای پیشگیری و کاهش این نوع سرقت می‌توان چند راهکار ارائه کرد از جمله اینکه ضمن برگزاری جلسات مستمر با اتحادیه و صنف لوازم صوتی، رینگ و لاستیک و اتحادیه ماشین‌های اداری و رایانه‌ای مقرر کرد هنگام معامله قطعات و لوازم داخل خودرو حتماً فاکتور صادر شود و هنگام فروش نیز مدرک معتبر درخواست شود.
سطح ایمنی خودروهای داخلی را ارتقا دهیم.
نهادینه‌سازی سیستم پیشگیری اجتماعی از جرم و جدی گرفتن امر آموزش همگانی و آشنایی مردم به وظایف خود در مراقبت از خودروها و اموال موجود در اتومبیل.
 احداث پارکینگ‌های مناسب، نصب دوربین‌های مداربسته، استفاده از پارکبانان مطمئن و در نهایت تجهیز کارآگاهان و متولیان مبارزه با سرقت داخل خودرو به فناوری‌های نوین نظیر نوت بوک، پی دی ای، رایانه‌های قابل حمل با قدرت و حافظه شارژبالا .

 سرهنگ دوم الهام ناصری رئیس اداره برآورد اجتماعی معاونت فرهنگی واجتماعی فاتب

جستجو
آرشیو تاریخی