غواصــــــــــــــــــــــی و جذابیت‌های منحصر به فردش

از کاشفان دنیای شگفت‌انگیز زیر آب باشید

راضیه‌خوئینی‌/ غواصی یکی از تفریحات لاکچری در سفرهای ما به مکان‌های ساحلی است. خیلی‌ها واقعاً شیفته آن هستند، آنقدر که پس از زدن اولین شیرجه به دنیای جذاب در اعماق اقیانوس‌ها و دریاها، دیگر تعیین کننده مقصد گردشگری‌شان، سایت‌های غواصی و جذابیت‌های شگفت‌انگیز آنهاست.پس اگر به‌دنبال کشف دنیاهای تازه هستید، خود را به چالش بکشید، احساس منحصر به فرد شنا در اعماق آب را به خودتان هدیه دهید و درگیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف شوید.

1ـ شیرجه بزن و دنیایی دیگر را کشف کن!
آیا شما هم از دوستداران سفر و کشف دنیاهای جذاب هستید؟ قطعاً اینها رکن اساسی و انگیزه اولیه برای زدن به دل دریاهاست. با وجود آنکه 70درصد از کره زمین را اقیانوس‌ها پوشانده‌اند و این آخرین مرز ناشناخته روی کره خاکی است، اما بشر منابع مالی بسیار کمی برای کاوش در زیر اقیانوس‌ها هزینه کرده و این در حالی است که انسان‌ با صرف هزینه‌های هنگفت تمایل فراوانی به درک جهان هستی در آسمان‌ها دارد. باید گفت که ما تقریباً درباره دریاهای عمیق و دنیای رمزآلود زیر آب‌ها هیچ چیز نمی‌دانیم.
شاید شمار کمی از مردم فرصت لذت بردن از فرو رفتن در دنیای عجیب زیر آب را داشته باشند؛ حیاتی متفاوت با موجوداتی رنگارنگ که دیدن آنها از نزدیک، سرشار از انرژی است.

2- احساسات منحصر به فرد در زیر آب!
پس از چندین بار فرو رفتن در اعماق آب، بیش از همیشه احساساتی منحصر به فرد و باورنکردنی خواهید داشت؛ حسی مانند پرواز کردن! بله، درست مانند پرواز! چرا که به لطف کنترل تنفس خود قادر به بالا یا پایین رفتن در آب خواهید بود. با معلق ماندن بر فراز اعماق دریاها و صخره‌های مرجانی، واقعاً حس پرواز به انسان دست می‌دهد.

3 - دنیای سکوت
زیر آب، بدون هیچ سر و صدایی، به جز صدای نفس‌های خود چیز دیگری نمی‌شنوید. این یکی از نادرترین فعالیت‌هایی است که پس از یک بار تجربه، دیگر نمی‌توان از آن دل کند؛ گویی این دنیای آبی رنگ هر لحظه انسان را به موشکافی بیشتر و غرق شدن در سکوت و زیبایی بی‌حد و مرزش دعوت می‌کند.
یک استاد مدیتیشن بر این باور است که میان غواصی و مدیتیشن، نکات مشترک زیادی وجود دارد از جمله «کنترل تنفس».

4- مجموعه‌ای از فعالیت‌ها حتی برای طبیعت‌شناسان
اگر طرفدار طبیعت هستید، قطعاً عاشق کشف بسیاری از گونه‌ها در زیر آب خواهید شد که هر یک از دیگری شگفت‌انگیزتر است! گونه‌هایی باورنکردنی که از دیدن آنها متحیر می‌شوید و سپس وقتی که به سطح باز می‌گردید، به لطف دایرة‌المعارف‌های موجود درباره حیات زیرآب، به‌دنبال نام آنها می‌گردید؛ شاید هم گونه جدیدی پیدا کنید که مجبور شوید خودتان نامی به آن بدهید. اگر از طرفداران عکاسی هستید، قطعاً عاشق تصویربرداری زیر آب خواهید شد. این یکی از سخت‌ترین روش‌های عکاسی موجود در جهان است، چرا که باید همزمان چند کار انجام داد. از جمله: مدیریت تنفس، حرکت نکردن در آب، گرفتن یک عکس حرفه‌ای با کادربندی درست و در نظر گرفتن زاویه صحیح، با توجه به نور ضعیف، آن هم با یک کلاه! این کار به مهارت زیادی نیاز دارد. همچنین مسابقات عکسبرداری زیر آب زیادی هم برگزار می‌شود. اگر از جویندگان تاریخ و باستان‌شناسی هستید، به غواصی در مکان‌های تاریخی بپردازید. قطعاً هیجان آن بیش از بازدید از مکان‌های تاریخی روی سطح زمین است. کشتی‌های غرق شده در اعماق دریا که پس از چند قرن همچنان خودنمایی می‌کنند، واقعاً تماشایی به نظر می‌رسند.

تفریحات زیر آب
این همه، در حالی است که هنوز درباره تفریحات مرتبط با غواصی، سخنی به میان نیاورده‌ایم؛ چراکه لذت آنها توصیف‌ناپذیر است و فقط باید تجربه‌شان کرد. از جمله؛ غواصی فنی، غارنوردی در زیر دریا و فیلم گرفتن از اعماق آب، غواصی نایتروکس، صید ماهی از عمق و گشتزنی در کف اقیانوس با اسکوتر زیردریایی.

5 - یک فضای ایده‌آل و دوستان متفاوت
اکثر غواصان افرادی جذاب و پرشورند. غواصی ورزشی برای جلب توجه و رقابت نیست و همیشه فضایی دوستانه میان غواصان وجود دارد. غواصی برای بسیاری از مردم که به محیط زیست بیش از حد حساسند نیز گزینه مناسبی است. علاوه بر این، غواصی دست‌کم با حضور دو نفر انجام می‌شود. بنابراین شما همیشه با یک شریک و همراه یا یک دوست شیرجه می‌زنید.

آیا باید شرایط بدنی خوبی داشته و شنا بلد باشیم؟
غواصی یک فعالیت است که مطمئناً می‌تواند تا حدودی جسمی هم باشد، ولی شدید نیست. پس نیازی به ورزش مکرر ندارید. به همین ترتیب، برای رفتن به غواصی نیازی نیست شناگر ماهری باشید. در واقع هنگام غواصی شنا نمی‌کنید. فقط در سطح آب است که باید شناور بمانید و به سمت جلو حرکت کنید. ولی اگر شنا بلد باشید، اعتماد به نفس بیشتری برای یادگیری خواهید داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی