جـــــــــــزایر‌چنــــــد‌طبـ‌ـقه آشپزخـــــــانه

ایده‌ای‌تازه برای همنــــشینی‌کاربـــردها

آرزو کیهان داشتن جزیره دو یا چند طبقه در خانه‌هایمان چندان متداول نیست، اما برای طراحان داخلی، این شکل از جزایر منحصر به فرد آشپزخانه، طیف وسیعی از راه‌حل‌های طراحی مؤثر را ارائه می‌دهد. در آینده‌ای نه چندان دور استفاده از جزایر دو طبقه، ما را به دنیای راحت‌تری سوق می‌دهد تا بتوانیم از این ابزار برای چیدمان داخلی استفاده بهینه کنیم. به گفته طراحان، این شکل از دیزاین آشپزخانه قادر است تا فضای کاری و اجتماعی بی‌شماری را در یک مبلمان داخلی نشان دهد. جزایر دو یا چند طبقه آشپزخانه یک ویژگی جالب توجه‌ دارند که نقش ناهارخوری، انباری کوچک، فضای کاری و حتی عنصری برای دیزاین زیباتر آشپزخانه‌های اوپن به شمار می‌روند.

مزایای یک جزیره آشپزخانه
دوطبقه چیست؟
یک جزیره آشپزخانه دوطبقه یا چندمنظوره، یک قطعه مبلمان سفارشی است که نیاز به توجه و طراحی ضروری دارد؛ طراحی با تمرکز بر جزئیاتی مثل میزان ارتفاع، عملکرد و فرم‌های متنوع صورت می‌گیرد تا جزیره چهره‌ای مدرن به آشپزخانه بدهد. طراحان اغلب یک جزیره چند سطحی را برای مصارف مختلف انتخاب می‌کنند، تا کاربردهای مختلفی از مخفی کردن مناطق آشفته برای آماده‌سازی غذا گرفته تا ایجاد مناطق جداگانه برای صرف غذا داشته باشند. یک جزیره آشپزخانه دوطبقه، لایه دیگری از جذابیت بصری را به فضای شما اضافه می‌کند و همچنین مزایای عملکردی زیادی را ارائه می‌دهد.
ارتفاع‌های مختلف می‌تواند تضمین کند که مناطق آماده‌سازی غذا به طرز هوشمندانه‌ای پنهان و از فضاهای اجتماعی جدا شده است. به طور مثال بخشی از آن برای دورهمی یا هنگامی که می‌خواهید یک شام معمولی داشته باشید یا وقتی کودکان می‌خواهند تکالیف خود را کنار والدین در آشپزخانه انجام دهند، به کار می‌رود و در عین حال، در طبقه‌ای دیگر والدین در حال آماده کردن وعده‌های غذایی هستند.
طبقات سطح پایین جزیره می‌توانند با صندلی‌های ناهارخوری یک ضیافت را برای ارائه تجربه غذاخوری در خانه مانند یک رستوران مجلل فراهم کنند.
یک کارشناس دیزاین در این باره می‌گوید: آشپزخانه‌های محبوب می‌توانند طراحی‌های پیچیده‌ای داشته باشند اما تلاش تمامی آنها تمرکز بر زیبایی و به‌کارگیری از فضای مناسب است تا بر جذابیت روال زندگی روزمره خانوادگی بیفزاید. هنگام تغییر چیدمان آشپزخانه، معماران و طراحان اغلب فضای دو یا چند اتاق را برای ایجاد یک محوطه بزرگ برای آشپزخانه باز می‌کنند. هنگامی که این چیدمان جدید ایجاد شد، طراحی جدید نحوه ارائه پیشنهادی برای تقسیم بین آشپزخانه و غذاخوری بدون مانع فیزیکی را در نظر می‌گیرد. اینجا جایی است که یک جزیره آشپزخانه در سطح تقسیم شده و تبدیل به جزایر دوطبقه می‌شود و راه‌حل‌های طراحی زیادی را ارائه می‌دهد.

 

بیش از یک‌ماده را انتخاب‌کنید
هنگام طراحی و ساخت جزیره نیازی نیست که از یک بلوک کامل یکپارچه استفاده شود. امروزه طراحان از مواد مختلفی مثل چوب، گرانیت، سنگ مرمر و تخته سنگ استفاده می‌کنند تا مرزهای متفاوتی روی جزیره ایجاد کنند. به طور مثال ترکیب یک سطح چوبی در کنار سنگ، هدف هر منطقه را متمایز می‌کند. نشستن پشت میز آشپزخانه چوبی برای صرف غذا، بسیار جذاب‌تر است. همچنین اگر جنس بخشی از جزیره آشپزخانه، چوب خام باشد برای اعضای جوان‌تر خانواده در نظر گرفته می‌شود و این فضا کاملاً از منطقه شست‌و‌شو که با سنگ سفید طراحی شده مجزا خواهد شد.
نورپردازی منسجم را انتخاب کنید
برای نورپردازی آشپزخانه می‌توانید از چراغ‌های برنجی یا چراغ‌هایی با فلزی به رنگ طلایی استفاده کنید. باید بدانید تنظیم میزان روشنایی روی پیشخوان، نقش اساسی برعهده دارد و علاوه بر زیبایی دورنما می‌تواند فضایی دلنشین را برای اعضای خانواده به وجود آورد.

ظریف و محتاط  فکر کنید
طراحی طبقات کشویی در جزایر آشپزخانه‌ها بسیار مهم است. سیستم قفسه‌های کشویی به سبک صنعتی مانع از درهم و برهمی و به هم ریختگی هنگام آشپزی خواهد شد و ترکیبی از آشپزخانه‌های سنتی را در کنار آشپزخانه مدرن امروزی به‌وجود می‌آورد.

 

تقسیم مناسب فضاها
اینگونه جزایر به ما این امکان را می‌دهد که طراحی و عملکرد را در کنار هم پیوند بزنیم. مثلاً وسایل آشپزی را می‌توان به زیبایی در سمت غیر آشپزی جزیره پنهان کرد تا خانواده و میهمانان مجبور نباشند وارد فضای کاری آشپزخانه شوند. به این شکل، فضای اجتماعی و ناهارخوری به خوبی از هم تفکیک خواهد شد.
شارژرها و پریزهای مخفی برای تلفن‌، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های آشپزی مثل پلوپز با دقت در جزیره چند منظوره ادغام می‌شوند. برای انتخاب متریال این بخش از خانه می‌توان با ترکیب به طور مثال چوب و سنگ دو فضای مجزا ایجاد کرد.
آشپزخانه مدرن
برای داشتن یک آشپزخانه شیک و مدرن می‌توان در خانه‌هایی که میهمان زیادی دارند، از سنگ گرانیت بزرگ سفید روی جزیره دوطبقه استفاده کرد. در کنار هر بخش جزیره و در دیواره آن طبقاتی از جنس چوب یا سنگ تعبیه می‌شود که نقش دکوری را داشته و برای زیباتر جلوه کردن آشپزخانه از وسایل تزئینی در این بخش‌ها استفاده خواهد شد. حتی می‌توان با تبدیل بخشی از آن به کتابخانه‌ای کوچک، مجلات و کتاب‌های آشپزی یا سایر کتاب‌های مورد علاقه را در آن قرار داد.

طبقه بالایی محلی برای چیدمان ظروف
گاهی اوقات طراحان از جزایری با جنس «ام دی اف» یا چوب برای دیزاین آشپزخانه و جزایر دوطبقه‌ای استفاده می‌کنند. در این شکل از طراحی، طبقه بالاتر کمی کم عرض‌تر و کوچک‌تر از طبقه پایین انتخاب می‌شود و برای استفاده بهینه از فضا در دیواره آن کشوهایی طراحی می‌شود تا محلی برای قرار دادن ظروف و کارد و چنگال باشد. در اصل اعضای خانواده از طبقه پایین‌تر به‌عنوان ناهارخوری استفاده کنند. در عین حال می‌توان از گازی که درون جزیره تعبیه شده نیز استفاده کرد.

یک فضای اجتماعی ایجاد کنید
در موقعیت‌های اجتماعی، میهمان‌ها و خانواده همیشه به این امید به آشپزخانه می‌‌آیند که یک نوشیدنی یا یک لقمه غذا بخورند و با صاحبخانه گپ بزنند. در چنین شرایطی استفاده از جزایری با دو پیشخوان می‌تواند کارآمد باشد تا مرزهای واضحی ایجاد کند اما شیک هم به نظر برسد.
در چنین فضایی بخش برآمده از جزیره جایگاهی برای آماده‌سازی خوراکی‌هاست و بقیه پیشخوان جزیره، نقش میهمان‌پذیر و نشیمن را بازی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی