کلینیکی برای درمان قصه فیلم‌ها

کامران علمدهی/ در همه سریال‌ها و فیلم‌ها چند مؤلفه بازیگری، کارگردانی، گریم، طراحی صحنه و البته فیلمنامه نقش بسزایی در کارنامه آن مجموعه خواهد داشت. اما مهم‌ترین مؤلفه در یک اثر نمایشی بحث قصه و فیلمنامه‌هایی است که بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی در کشور ما را با اما و اگرهایی روبه‌رو کرده است، بطوری که معمولاً آثار از نگاه مخاطبان به چند دسته مشخص و ثابت تقسیم می‌شوند.اول مجموعه‌هایی که از همان دقایق ابتدایی و قسمت‌های نخست آن می‌توان پایان قصه را حدس زد.دوم مجموعه‌هایی که قصه آن کشش لازم را در جذب مخاطب ندارند.سوم مجموعه‌هایی که آنقدر قصه‌های کوچک و بزرگ دارد که نویسنده فقط آن را شروع کرده و توان بستن آنها را ندارد.چهارم مجموعه‌هایی که در کل برای مخاطب گیج‌کننده است و به اصطلاح سر و ته آن مشخص نیست.
پنجم مجموعه‌هایی که نویسنده آن یا برنامه‌ای برای پایان‌بندی مجموعه‌اش ندارد یا به حدی ضعیف کار به انتها می‌رسد که همه اثر را زیر سؤال می‌برد و ششم مجموعه‌هایی که اثری از آثار نمایشی در آن نهفته نیست، بطوری که مخاطب چه به تلویزیون و پرده سینما خیره شود و یا چشم‌هایش را ببندد فرقی نمی‌کند و با بستن چشم‌هایش هیچ اکت و واکنشی را از سوی بازیگران از دست نمی‌دهد.با ذکر این موارد به نظر می‌رسد که در کشور ما نیاز اساسی به اصلاح روش‌ها و متدهای فیلمنامه‌نویسی وجود دارد و حالا خبر رسیده که بنیاد سینمایی فارابی در ادامه روند فعالیت‌های تخصصی خود در حوزه هنر هفتم، با همکاری ماهنامه فیلم‌نگار، اقدام به راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه کرده است.راه‌اندازی کلینیک فیلمنامه، در راستای ارائه تسهیلات مشاوره‌ای و فکری به فیلمنامه‌نویسان، انجام شده است که جزئیات آن بطور کامل تبیین و در صفحات مجازی مجله فیلم‌نگار برای عموم علاقه‌مندان بارگذاری شده است.همچنین بعد از حداقل سه بازنویسی فیلمنامه، طبق نظر مشاوران، فیلمنامه حائز امکانات و امتیازات کیفی لازم، به شورای تولید بنیاد سینمایی فارابی ارجاع داده می‌شود تا در صورت صلاحدید مدیران، مطابق تعرفه‌های مصوب، امتیاز آن فیلمنامه از نویسنده خریداری شود.به نظر می‌رسد این کلینیک سال‌ها پیش باید راه‌اندازی می‌شد و اما حالا می‌توان چشم‌اندازی مثبت را در این عرصه امیدوار بود.
جستجو
آرشیو تاریخی