تحقیر هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسد

آیه طائبی
دبیر گروه زندگی

نوجوان که بودم برای پیدا کردن مسیرم، زیاد بی‌راهه رفتم و در نهایت از میان مسیرهای مختلفی که زیستم‌شان انتخاب کردم.
یادم هست که حتی برای انتخاب سبک موسیقی مورد علاقه‌ام مدت‌ها به هر موزیکی که وارد بازار می‌شد گوش می‌دادم. اما پس از مدتی چند خواننده را انتخاب کردم برای شنیدن.
در خانه ما موزیک گوش دادن کار خوبی نبود. من هم همیشه با هدفون و پنهانی موزیک‌هایم را گوش می‌دادم اما جایی پدرم متوجه شد و کمی بعد اطلاعاتی درباره اشتباهات آن خواننده به من گفت و ادامه داد فکر نمی‌کنی چنین شخصی، گزینه مناسبی برای شنیدن نباشد؟
روشش درست بود، آرام و همراه بود اما من فقط از صدای آن خواننده خوشم می‌آمد. به پدرم گفتم: «صدا خوبی داره، منم به صداش و ترانه‌هایش گوش می‌دم. به عنوان الگوی زندگی که انتخابش نکردم، حتی چیز خاصی درباره‌اش نمی‌دونم.»
اما یادم آمد کوچکتر که بودم، تقریباً ابتدایی، زمان تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی درباره یکی از بازیکن‌های تیم آلمان گفتم «چقدر خوشگله.» این جمله از دهان من خارج شد و تماشای جام‌جهانی و فوتبال برای من ممنوع.
من خوب یادم هست نوجوانی و بالا و پایین‌هایش را چطور گذراندم. از همان بچگی چنان ترسی در وجودم شکل گرفته بود که جرأت نداشتم درباره سلبریتی‌ها، هنرمندان، بازیکن‌ها یا هرشخص معروف دیگری ابراز نظر یا حتی فکر کنم.
این ماجرا باعث شد سال‌ها بعد از نوجوانی و در دوران بزرگسالی آن حس و حال نوجوانی را تجربه کنم و آن موقع خیلی ترسیدم. زمان با فعل هماهنگ نبود و به جای ترشح آدرنالین و ایجاد هیجان، فقط وحشت را به من القا کرد. من آن روزها با مشاورم زیاد صحبت کردم و مدتی بعد از ماجرا عبور کردم اما ممکن بود به این سادگی عبور اتفاق نیفتد. ممکن بود عواقب ناخوشایندی همراه داشته باشد و من هزینه سنگینی برایش بپردازم.
این روزها که ری اکشن‌ها به ازدواج رضا گلزار را می‌بینم، تمسخر و تحقیری که نسبت به نوجوانان بروز داده می‌شود، غمگین می‌شوم.
نادیده گرفته شدن حس‌های نوجوانی و اصرار به قالب‌زدن آدم‌ها، نتیجه‌اش می‌شود شخصی که در بزرگسالی هنوز بحران هویتش را طی نکرده و استقلال شخصیتی ندارد و هرلحظه ممکن است نیازهای سرکوب شده نوجوانیش در بزرگسالی بروز کند. این یعنی علامت خطر، یعنی مشکل و مسأله، یعنی هشدار جدی.
نوجوانی دوران عجیبی‌ است که می‌تواند ترسناک باشد. می‌تواند منجر به رفتارهای خطرناک شود و می‌تواند عواقب غریبی همراه داشته باشد. اما اگر نوجوان همراهی والدین و جامعه را داشته باشد، حس و حالش درک شود و به خاطر رفتارش مورد تحقیر قرار نگیرد، بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد و در نهایت انتخاب سالم‌تری داشته باشد.در این شماره در کنار تمام مطالب جذاب و خواندنی که داریم هم کمی درباره تفاوت آدم‌ها حرف زدیم و هم کمی ماجرای ازدواج گلزار و اتفاقات بعدش را شکافتیم. پس با ما همراه باشید.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی