مشکلات اقتصادی معضلی برای صنف کتابفروش‌ها

در حالی که طی چند روز اخیر خبر تعطیلی کتابفروشی‌ها در رسانه‌ها دست به دست می‌شود، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: این اتفاق قطعاً ناخوشایند است.
به گزارش ایرنا، تعطیلی کتابفروشی‎‌ها اتفاق تازه‌ای نیست، اما تعطیلی هر کتابفروشی هرچند کوچک یا بزرگ، قدیمی و جدید باز هم برای دوستداران یار مهربان غمناک است.
این در حالی است که کتابفروش بعد از دریافت کتاب از شرکت پخش یا ناشر، از نظر قانونی نمی‌تواند تغییری در قیمت کتاب ایجاد کند. کتاب ممکن است چند ماه تا چند سال در کتابفروشی باقی بماند، در این شرایط هزینه انبار و نگهداری کتاب توسط کتابفروش نمی‌تواند نادیده انگاشته شود. در نتیجه کتابفروش اگر کتابی را بعد از چند ماه یا چند سال بفروشد، عملاً ضرر می‌کند؛ زیرا علاوه بر هزینه انبار باید بهای بیشتری نسبت به کتابی که فروختند، برای خرید چاپ جدید از کتاب بپردازند.
حالا البته یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که تعطیلی کتابفروشی‌ها درست است اما آنقدر که در رسانه‌ها سروصدا می‌کند در مقابل آن بازگشایی کتابفروشی‌های جدید جایی در خبرها ندارد. یکی از آخرین کتابفروشی‌هایی که در اواسط خرداد ۱۴۰۲ خبر تعطیلی آن منتشر شد، کتابفروشی دف در خیابان کریمخان است. این کتابفروشی چند ماهی در سال ۹۹ هم مجبور به متوقف کردن فعالیت خود شد، اما توانست بعد از چند ماه به فعالیتش ادامه دهد. حمیدرضا شعبانی مدیر انتشارات و کتابفروشی دف عوامل مختلف مانند افزایش اجاره‌بها و تورم که موجب افزایش قیمت کتاب می‌شود و فروش کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف در فضای مجازی را از عوامل مؤثر در تعطیلی این کتابفروشی اعلام کرد.
کتابفروشی هاشمی که با همت مرحوم سیف‌الله هاشمیان ۳۰ سال پیش در خیابان ولیعصر بنیانگذاری شد، دیگر فروشگاهی است که اعلام کرده از پایان تیرماه ۱۴۰۲ تعطیل خواهد شد. این کتابفروشی با متراژ ۱۰۰ مترمربع یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی تهران و پاتوق فرهنگی دوستداران کتاب است که در نزدیکی میدان ولیعصر(عج) جای دارد. مسئولان این فروشگاه سودده نبودن کتابفروشی به لحاظ اقتصادی و بی‌ثباتی اقتصادی را دلیل اصلی تعطیلی این کتابفروشی عنوان کرده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی