کانسپـت مفهــــــومی ‌لینـــــکلن هم‌الکتریکی،‌هم‌خود‌ران

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

خودروی مفهومی لینکلن یک کانسپت الکتریکی آیرودینامیک کم ارتفاع است که در صدمین سالگرد شرکت خودروسازی لینکلن به‌عنوان یک اثر شگفت‌انگیز به نمایش گذاشته شد.
این خودرو با طراحی شیک و آینده‌نگر، درهایی شبیه به بال پرندگان و فضای داخلی منحصر به فردش، یک خودروی قرن بیست و یکمی به شمار می‌آید.
با توجه به قابلیت‌های بالای خودروی الکتریکی گمان می‌رود این کانسپت عجیب بزودی وارد چرخه تولید شود.
از قابلیت‌های ویژه لینکلن 100 نحوه باز شدن درهای آن است. طول درها زیاد است و از ناحیه گلگیر جلو تا انتهای خودرو امتداد دارد. جالب آن که درهای لینکلن 100 همچون برخی محصولات رولز رویس، خلاف جهت هم باز می‌شود.
یکی دیگر از ویژگی‌های این خودرو نبود فرمان در داخل اتاق آن است و بیشتر فضای آن با صندلی پر شده. جاسازی صندلی‌ها به صورتی است که سرنشینان خودرو می‌توانند مقابل هم بنشینند و با هم گفت‌و‌گو کنند. این خودرو قادر است همچون خودروهای تسلا خود ران باشد و بدون حضور راننده با توجه به برنامه‌های تعبیه شده حرکت و توقف کند. در این میان کنسول لمسی که در بخش وسط خودرو قرار دارد، اجازه دسترسی به امکانات مختلف خودرو را به سرنشینان می‌دهد. سازندگان خودرو می‌گویند، داشتن کف خودرو با صفحه دیجیتالی سرتاسری اجازه نورپردازی را به شکل دلخواه به راننده می‌دهد تا فضایی آرام برای راننده و دیگر سرنشینان فراهم کند.
مدیر ارشد طراحی شرکت لینکلن فورد، درباره این خودرو می‌گوید: «خودروهای مفهومی به ما این امکان را می‌‌دهند که نشان دهیم چگونه تجربیات جدید می‌توانند با کمک فناوری‌های پیشرفته زنده شوند و به طراحان ما آزادی خلاقانه‌تر از همیشه  بدهند.» لینکلن L100 برای ادای احترام به اولین خودروی لوکس این خودروساز یعنی مدل L 1922، طراحی و ساخته شده است. البته، این کانسپت تقریباً هیچ شباهتی به پیشینیان 100 ساله خود ندارد. L100 یک فست بک شیک با تقریباً 360 درجه شیشه است که کابین راننده را احاطه کرده.
در داخل خودرو، یک فضای نشیمن مجلل مانند سالن دیده می‌شود که با نبود کنترل‌های سنتی مانند فرمان یا پدال، متمایز می‌شود. سازندگان این کانسپت از ارائه مشخصات عملکردی مانند ظرفیت باتری یا برد، خودداری کرده‌اند و تنها زیبایی آن را به رخ کشیده‌اند.
لینکلن قصد دارد تا سال 2025 سه وسیله نقلیه کاملاً الکتریکی جدید و چهارمین وسیله نقلیه جدید را تا سال 2026 میلادی عرضه کند.
این شرکت امیدوار بود با استارتاپ پرهیاهوی خودروهای برقی Rivian چشم همه خریداران خودرو را به خود جلب کند که ظاهراً به خواسته‌اش رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی