کوهرنگ خنک مقصد‌گردشگران در‌تابستان

نوستالژی‌خوابیدن زیر‌آسمان پرستاره را‌در‌کوهرنگ زنده‌کنید

زهره توکلی
روزنامه‌نگار

یکی از مناطقی که با گرم شدن هوا به گردشگران و علاقه‌مندان به سفر پیشنهاد ‌می‌شود، شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است. شهرستان کوهرنگ با مرکزیت شهر چلگرد، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و گردشگری، به واسطه طبیعتش و وجود کوه‌ها، چشمه سارها و آبشارها، از هوای مطبوعی در روزهای گرم تابستان برخوردار است.کوهرنگ با 3 استان اصفهان، خوزستان و لرستان هم مرز است اما با وجود اینکه استان خوزستان در همجواری این شهرستان قرار دارد، وضعیت جغرافیایی این شهرستان به گونه‌ای است که در فصل بهار و بویژه فصل تابستان دارای آب و هوای معتدل و خنک است. علیرضا غفاری فارسانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کوهرنگ در گفت‌و‌گو با «ایران» ‌می‌گوید: طبیعت گردی کوهرنگ در بهار و تابستان، بسیار خاص است. برای نمونه، در فصل بهار، دشت‌های لاله را داریم که یکی از دشت‌های مهم و ثبت شده در آثار طبیعی و ملی کشور است. زیبایی‌های دشت‌های لاله، زمانی که به سمت روستای بنواستکی و چشمه دیمه ‌می‌روید، قابل مشاهده است. وی چشمه دیمه را یکی از کانون‌های بکر گردشگری این منطقه عنوان ‌می‌کند و ‌می‌افزاید: هرسال هزاران نفر از سراسر کشور و حتی از خارج از کشور برای دیدن این چشمه که یکی از چشمه‌های پرآب استان است و تأمین کننده آب رودخانه زاینده رود محسوب می‌شود، به کوهرنگ سفر ‌می‌کنند. گفته شده آبی که از این چشمه جاری ‌می‌شود، از مفیدترین و پرخاصیت‌ترین آب‌های جهان است و مواد معدنی بسیاری دارد. همین خاصیت مهم موجب شده تا آب این چشمه علاوه بر مصرف به صورت بسته‌بندی شده در کارخانه تولید آب معدنی در داخل، به خارج هم صادر شود.

تجربه شب‌های سرد تابستان با اقامت
در کمپ‌های عشایری
به گفته وی، ویژگی خاص شهرستان کوهرنگ این است، وارد هر مکان گردشگری که می‌شوید، اگر نیاز به استراحت و غذا داشتید ‌می‌توانید از مراکز اقامتی و رستوران‌ها در نزدیکترین روستا یا شهر، استفاده کنید. در این منطقه گردشگری حتی ‌می‌توان از اینترنت هم استفاده کرد. علت ایجاد این تجهیزات هم حضور زیاد گردشگران خارجی در این منطقه گردشگری است.
اگر می‌خواهید درباره آب و هوای کوهرنگ بیشتر بدانید باید بگوییم که آب و هوای این شهرستان در فروردین و اردیبهشت ماه بسیار خنک است و شب‌های سردی دارد. به گفته غفاری فارسانی، معمولاً تا اردیبهشت ماه، هنوز روی کوه‌ها برف مشاهده ‌می‌شود بنابراین گردشگران در این 2 ماه باید لباس گرم همراهشان باشد. هرچه به سمت تابستان ‌می‌رویم هوای کوهرنگ مطبوع‌تر می‌شود. خنکی هوا در تابستان کوهرنگ به گونه‌ای است که اغلب ساکنان این منطقه کولر ندارند.
در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ، 5 هتل، 3 اقامتگاه بومگردی و یک کمپ گردشگری عشایری وجود دارد. پیشنهاد ‌می‌شود از کمپ گردشگری عشایری استفاده کنید. کمپ گردشگری عشایری در نزدیکی آبشار شیخ علی خان و با فاصله 4 کیلومتری از شهر چلگرد قرار دارد. با استفاده از کمپ‌های گردشگری عشایر ‌می‌توانید از اقامت شبانه در فضای باز و قرار گرفتن در کنار رودخانه و آبشار، آن هم وقتی منظره روبه‌روی شما کوه است، لذت ببرید. اما باید در نظر داشته باشید که این کمپ‌ها، شب‌های بسیار خنکی دارد و خوابیدن با استفاده از پتو و لحاف‌های بزرگی که به شما داده ‌می‌شود بسیار لذتبخش خواهد بود. حتی اگر در تابستان هم بخواهید هیجان یک شب ماندن در کمپ‌های گردشگری عشایری را تجربه کنید، باید لباس گرم داشته باشید چون چادر نمی‌تواند مانع سرمای هوای این منطقه شود اما اگر بخواهید شب را در هتل اقامت داشته باشید، نیازی به لباس گرم نیست.

سوغاتی‌های کوهرنگ
اگر به این شهرستان سفر کنید، دست خالی برنمی‌گردید. از لباس‌های محلی گرفته تا گلیم، فرش‌های دستباف و چوغا بافی (بالاپوش مردان و عشایر لر بختیاری) ‌می‌توانید به عنوان سوغات این منطقه تهیه کنید. گیاهان دارویی، روغن حیوانی و کشک، از سوغاتی‌های خاص این منطقه است.کوهرنگ از فصل بهار به بعد میزبان 200 هزار عشایر ‌می‌شود چون مناطق عشایر‌پذیر زیادی دارد. همچنین تعداد گردشگران در بهار و تابستان آنقدر زیاد ‌می‌شود که مسیرهای ورودی به این منطقه در برخی روزها پرترافیک خواهد شد. به تبع آن، هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی حتی مدارسی که برای سکونت گردشگران در نظر گرفته شده است، به طور کامل اشغال ‌می‌شود. از جذابیت‌های کوهرنگ برای گردشگران، رواج پوشش سنتی و محلی است. استفاده از پوشش محلی «دبیت» برای مردان و لباس‌های رنگی برای زنان همچنان رواج دارد.

 

روستای شیخ علی خان از روستاهای هدف گردشگری این شهرستان است و آبشار زیبایی هم به همین نام دارد که ثبت ملی شده است. غفاری فارسانی در این باره ‌می‌گوید: اگر به سمت غار یخی «چما» که ثبت ملی شده است، حرکت کنید پس از 10 کیلومتر به آبشار زیبای شیخ علی خان می‌رسید که این آبشار هم جزو آثار ثبت شده ملی محسوب می‌شود. البته این مسیر که شما را به سمت روستای «سرآقا سید» راهنمایی ‌می‌کند، جاده خاکی است. علت خاکی بودن جاده هم این بوده که بکر بودن منطقه حفظ شود.

 


غذاهای محلی
غذای محلی شهرستان کوهرنگ کباب بختیاری است. اگر هوس این غذای محلی را کردید، بومی‌های این منطقه برای شما از گوشت گوسفندی و در کمترین زمان بساط پخت کباب بختیاری را علم ‌می‌کنند. این غذای محلی بیشتر در شهرستان فارسان و اردل پخته ‌می‌شود. البته ماهی قزل آلای این منطقه هم دست کمی از کباب بختیاری ندارد چون این منطقه چشمه‌های بسیاری دارد که محل پرورش این نوع ماهی است.

 

ماسوله چهارمحال و بختیاری
روستای شیخ علی خان هم از روستای هدف گردشگری این شهرستان است و آبشار زیبایی هم به همین نام دارد که ثبت ملی شده است. غفاری فارسانی در این باره ‌می‌گوید: اگر به سمت غار یخی «چما» که ثبت ملی شده است، حرکت کنید پس از 10 کیلومتر به آبشار زیبای شیخ علی خان می‌رسید که این آبشار هم جزو آثار ثبت شده ملی محسوب می‌شود. البته این مسیر که شما را به سمت روستای «سرآقا سید» راهنمایی ‌می‌کند، جاده خاکی است. علت خاکی بودن جاده هم این بوده که بکر بودن منطقه حفظ شود. غفاری فارسانی درباره ویژگی‌های خاص این روستا که جزو میراث ملی و ثبت شده در کشور است، ‌می‌گوید: روستای سرآقا سید به صورت پلکانی و به ماسوله چهارمحال و بختیاری یا ماسوله دوم کشور معروف است. آسمان این روستا بسیار زیبا و شگفت انگیز است؛ بخصوص شب‌ها که آسمان پرستاره ‌می‌شود. به همین دلیل منجمان و ستاره شناسان زیادی برای فعالیت به این روستا سفر ‌می‌کنند. زیبایی‌ها و فضای بکر و طبیعی این منطقه موجب شده گردشگران خارجی زیادی این منطقه را به عنوان مقصد انتخاب کنند.

 

پیاده روی ورزشکاران در جاده بکر روستایی
خاکی بودن مسیر رسیدن به این روستا موجب شده، نتوانید با هر خودرویی وارد این جاده شوید اما نگران نباشید. این روستا در ۴۵ کیلومتری شهر «چلگرد» قرار دارد بنابراین به شهر چلگرد که رسیدید می‌توانید خودرو را پارک کنید. در این شهر راهنمایان گردشگری حضور دارند که شما را در این مسیر کمک ‌می‌کنند. آنها ‌می‌توانند با خودروهایشان شما را به این روستای بکر و دست نخورده ببرند. برای عبور از این جاده خاکی، برخی نیاز به خودرو ندارند. هرسال، ورزشکاران بسیاری برای کوهنوردی در کوه‌های زرد کوه به این منطقه ‌می‌آیند و بدون استفاده از خودرو، مسیر جاده خاکی را پیاده طی ‌می‌کنند تا به کوه برسند.

 

گیاهان کوهی
کرفس کوهی از گیاهان کوهی معروف کوهرنگ است که در فصل بهار، برداشت می‌شود. قارچ کوهی، سیر کوهی و گیاه بن سرخ هم از دیگر گیاهان کوهی این منطقه محسوب ‌می‌شود. غفاری فارسانی ‌می‌گوید: ما گیاه بن سرخ را با برنج مصرف ‌می‌کنیم، اما برخی دیگر آن را به صورت دمنوش مصرف ‌می‌کنند که برای رفع عفونت کلیه کاربرد دارد. روغن حیوانی کوهرنگ هم معروف است. همچنین قطب تولید ماهی قزل آلاست چون پرورش ماهی دراین شهرستان به دلیل وجود چشمه‌سارهای بسیار، رونق زیادی دارد.

 

زمستان و برف و مجسمه‌های برفی
غفاری فارسانی می‌گوید: زمستان کوهرنگ هم خاص است چون این منطقه بارش 4 تا 5 متر برف را در ماه‌های سرد سال دارد. تا حدود 10 سال قبل که بارش برف بسیار بود، هر سال جشنواره شهر برفی را طی فصل زمستان و در بهمن ماه در شهرستان کوهرنگ برگزار ‌می‌کردیم. این جشنواره که طی سال‌های 1386 تا حدود 1391 اجرا شد، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب ‌می‌کرد اما کمبود اعتبارات و بارش بسیار کم برف طی سال‌های اخیر موجب شد که این جشنواره برگزار نشود. البته در پایان سال قبل، بار دیگر استارت برگزاری این جشنواره را زدیم و امیدواریم بتوانیم در زمستان امسال و سال‌های بعد هم اجرا شود. در این جشنواره از هنرمندان مجسمه‌ساز از سراسر کشور دعوت ‌می‌شد تا ایده‌ها و طرح‌های خود را پس از تأیید دبیرخانه جشنواره به صورت مجسمه‌های برفی اجرا کنند. پس از آن هم به مدت چند روز در معرض دید عموم مردم و علاقه‌مندان قرار ‌می‌گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی