صعود طلایی ورزش زنان بعد از انقلاب

ایران اسلامی حالا بعد از انقلاب با معرفی مربی به کشورهای خارجی، قضاوت داوران زن بین‌المللی، کرسی‌های جهانی و... چهره زیبایی را از زنان به نمایش گذاشته است

فاطمه مرادی
خبرنگار

زنان ایرانی در دهه 20 تا 50 شمسی در چهار رشته دو و میدانی، کاراته، بسکتبال و والیبال نقش‌آفرینی کردند و پس از آن به دلیل تحولات صورت‌گرفته و جنگ تحمیلی از میادین ورزشی دورافتادند. اما ورزش زنان در دهه70 با تلاش‌های صورت‌گرفته به شکل گسترده‌ای از سر گرفته شد و با اضافه شدن چند رشته ورزشی و آغاز ورزش‌های گروهی فعالیت و درخشش بانوان به اوج خود رسید. نکته چشمگیر، حضور زنان ورزشکار ایرانی در میادین بین‌المللی است که در مقایسه با قبل از انقلاب جهش پررنگی را شاهد هستیم. قبل از انقلاب 9 مربی و 7 داور زن در کشور فعالیت داشتند و در مجموع 7 رشته در بخش بانوان فعال بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان ورزشکار ایران در بیش از 40 رشته ورزشی فعالیت و حضور دارند. علاوه بر این بیش از ده‌ها هزار مربی و داور زن در کشور فعالیت دارند و باشگاه‌های ورزشی بسیاری نیز برای فعالیت در اختیار بانوان است. اکنون نه تنها سرمایه‌گذاری در ورزش زنان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته بلکه شاهد کسب کرسی‌های آسیایی و جهانی و ریاست فدراسیون‌ها توسط زنان هستیم. ایران اسلامی با معرفی مربی به کشورهای مختلف، قضاوت داوران زن بین‌المللی، کرسی‌های جهانی و... چهره توانمندی از زنان به نمایش گذاشته است. فهرست زیر اسامی تعدادی از ورزشکاران زن ایرانی از اقصی نقاط میهن است که توانسته‌اند در عرصه‌های بین‌المللی افتخار آفرین باشند.

تیراندازی با تپانچه

 گلنوش سبقت‌اللهی، 1369، ورزشکار رشته تیراندازی تپانچه و عضو تیم ملی تیراندازی است. وی نخستین بانوی اصفهانی بود که موفق به کسب سهمیه المپیک شد. او 2 طلای جام جهانی و بازی‌های همبستگی اسلامی را دارد. یک نقره و4 برنز نیز به دست آورده است.
 منیژه کاظمی، 1353، به‌عنوان تنها زن ایرانی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ سیدنی استرالیا در تپانچه بادی ۱۰ متر شرکت کرد.
نسیم حسن‌پور، 1363، در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در تپانچه بادی ۱۰ متر شرکت کرد. نسیم در آتن بین ۴۱ نفر بیست‌و‌هشتم شد که تا آن مقطع، بهترین عنوان تیراندازهای زن و مرد ایرانی در تاریخ المپیک بود.
  ساره جوانمردی، 1363، وی اولین بانوی مدال‌آور تیرانداز ایرانی در مسابقات پارالمپیک است. ساره 15 طلا، 5 نقره، 2 برنز را در پارالمپیک، قهرمانی جهان، جام جهانی و بازی‌های پاراآسیایی به‌دست آورده
است.

فوتبال

 زهرا قنبری، 1370، بازیکن فوتبال ایران است که در فصل 98-97 با ۵۱ گل زده خانم‌گل فوتبال ایران شد. او به عنوان نخستین لژیونر فوتبال بانوان ایران شناخته می‌شود.
 سارا قمی، 1366، رکورددار بیشترین گل‌زده در لیگ بانوان ایران است. او تاکنون (اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶) ۳۵ بار (یا بیشتر) برای تیم ملی در میادین مختلف بازی کرده و موفق به ۲۳ بار (یا بیشتر) گلزنی برای تیم ملی ایران شده‌ است.
  شقایق نوری‌زاده، 1378، این بانوی فوتبالیست، ورزش حرفه‌ای خود را در نونهالی با شرکت در تست‌های استعدادیابی فوتسال استان فارس شروع کرد. از سال ۱۳۹۰ تاکنون در تمامی رده‌های تیم ملی فوتبال بانوان حضور داشته ‌است و در مسابقات آسیایی و تورنمنت‌های بین‌المللی و اروپایی متعددی سابقه بازی دارد.
 مریم ایراندوست، 1357، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال زنان ایران و مربی حال حاضر تیم سپاهان اصفهان است. او تا به حال به عنوان مدرس بین‌المللی فوتبال در چندین کشور به تدریس فوتبال پرداخته‌
 است.

تیراندازی با تفنگ بادی

  الهه احمدی، 1361، تنها زن تیرانداز ایرانی است که بیشترین مدال در عرصه جهانی را به دست آورده و بهترین نتیجه را در تاریخ این رشته ورزشی در المپیک برای ایران به دست آورده‌ است. الهه یک طلا، 7 نقره و 4 برنز در بازی‌های آسیایی و همبستگی اسلامی به‌دست آورده است.
 لیدا فریمان، 1351، نخستین زن تاریخ ورزش ایران بود که پرچمداری کاروان ایران در المپیک را عهده‌دار شده بود. وی با سه ساعت خواب در رقابت‌های تیراندازی المپیک شرکت کرد و در مرحله مقدماتی حذف شد و بین ۴۹ نفر در رده چهل‌و‌ششم قرار گرفت.
  مه‌لقا جام‌بزرگ، 1370، او اولین ورزشکار زن ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت و توانست در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کند. مه‌لقا یک طلا، 2 نقره و 5 برنز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.
  نجمه خدمتی، 1375، او با کسب نشان طلای تیراندازی تفنگ بادی 10 متر بانوان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در اینچئون کره جنوبی نخستین طلاآور ایران در این بازی‌ها لقب گرفت. نجمه 5 طلا، 3 نقره و 7 مدال برنز را در جام‌جهانی، یونیورسیاد، بازی‌های همبستگی اسلامی و آسایی از آنِ خود کرده است.
   نرجس امامقلی‌نژاد، 1362، قهرمان تیراندازی با تفنگ بادی است که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ کره جنوبی توانست به ۲ مدال نقره تیمی و انفرادی دست یابد. او در بازی‌های آسیایی 2010 چین مدال نقره تیمی کسب کرد و اولین طلای آسیایی را در مسابقات قهرمانی آسیا در کویت به دست آورد.

ووشو

 الهه منصوریان، 1370، وی موفق به کسب 6 طلا، 3 نقره و 2 برنز ووشوی زنان شده است.
  حمیده برخور، 1375، او در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی در بخش تالو در دو سبک تای‌جی جیان و تای‌چی چوان صاحب مدال برنز شد.
   خدیجه آزادپور، 1367، ووشوکار ایرانی که مدال طلای قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی را کسب کرده‌ است. وی در قهرمانی جهان ۲۰۰۹ تورنتو اولین زن ایرانی قهرمان جهان ووشو و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو اولین زن ایرانی شد که در تاریخ بازی‌های آسیایی به مدال طلای انفرادی دست یافت.
   نفیسه پورگنجی، 1375، ۲ مدال برنز مسابقات ووشوی جوانان آسیای ۲۰۱۱ چین، ۲ نقره مسابقات ووشوی جوانان آسیای ۲۰۱۳ فیلیپین و مدال برنز بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی در بخش تالو سبک چانگ چوان را در کارنامه دارد.
  هانیه رجبی، 1374، ووشوکار زن ایرانی که یک طلا، 4 نقره و 7 برنز را در قهرمانی جهان، جام جهانی تالو و رقابت‌های آسیایی به دست آورده است.

اسکی آلپاین

  فروغ عباسی، 1372، اولین بانوی پرچمدار المپیک زمستانی در رشته اسکی آلپاین است. او 5 طلا، 7 نقره و 12 برنز در مسابقات بین‌المللی، قهرمانی آسیا و مسابقات لیگ و کشوری به‌دست آورده است.
  مرجان کلهر، 1367، اسکی‌باز زن ایرانی رشته آلپاین و اولین اسکی‌باز زن المپیک زمستانی است.

بسکتبال

 آیرین آرتونینان، 1365، بازیکن بسکتبال ارمنی‌تبار اهل ایران است. در سال ۱۳۹۱ به همراه تیم دانشگاه آزاد قهرمان یازدهمین دوره لیگ برتر بسکتبال ایران شد.
  تینا ادنا عیسائیان، 1351، عضو و کاپیتان تیم ملی بسکتبال زنان ایران است که بهترین ریباندر غرب آسیا در سال 2019، مقام‌های اول، دوم و سوم المپیک ارامنه جهان در سال‌های 2012، 2014 و 2016 و عنوان بهترین بازیکن در المپیک 2016 ارمنستان را به دست آورده است. او با تیم ایران در سال 2017 در سه نفره غرب آسیا قهرمان شد.
 نارینه آرتاشیان، وی عضو تیم ملی بسکتبال زنان ایران است و در سال ۱۳۹۱ به همراه تیم دانشگاه آزاد قهرمان یازدهمین دوره لیگ برتر بسکتبال ایران شد.
  وانا موسی خانیان، بازیکن بسکتبال ارمنی‌تبار اهل ایران است. وی در سال ۱۳۹۱ به همراه تیم دانشگاه آزاد قهرمان یازدهمین دوره لیگ برتر بسکتبال ایران شد.
  وانه خچومیان، نامعلوم، بازیکن بسکتبال ارمنی‌تبار اهل ایران است وی در سال ۱۳۹۳ به همراه آرارات قهرمان سیزدهمین دوره و به همراه تیم دانشگاه آزاد قهرمان یازدهمین دوره در سال ۱۳۹۱ و هفدهمین دوره لیگ برتر در سال ۱۳۹۷ شد.

موتور کراس

 ورا نراقی، 1367، وی در اولین دوره مسابقات قهرمانی موتورکراس بانوان در سال ۱۳۸۸ مقام اول را به ‌دست‌ آورد و نخستین قهرمان زن موتور کراس ایران لقب گرفت. به عنوان تنها زن موتورسوار در تاریخ ایران به مسابقات WMAامریکا هم راه پیدا کرد. نورا پس از دریافت گواهینامه بین‌المللی مربیگری موتور کراس از امریکا هم‌اکنون در شهران، پارک کوهسار و پیست آزادی مشغول تمرین دادن به بانوان است.

دوچرخه‌سواری

  زینب ساسانیان، 1377، وی دارنده مدال نقره و برنز دوچرخه‌سواری کشوری بود و در سال ۲۰۱۷ به همراه تیم ملی دوچرخه‌سواری در مسابقات آسیایی شرکت کرد.
 فرانک پرتوآذر، 1367، او یکی از اعضای تیم‌ملی دوچرخه‌سواری ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیای سال ۲۰۱۷ بود که مدال برنز ماده رلی را کسب کرد. پرتوآذر هم‌اکنون نفر اول آسیا و نفر هشتاد‌و‌هفتم جهان در رشته کراس-کانتری در رنکینگ UCI است.

بدمینتون

  ثریا آقایی،1374، ورزشکار رشته بدمینتون‌ است. او اولین بانوی بدمینتون ایران است که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌ و در المپیک 2020 توکیو شرکت کرد.

اسکی صحرانوردی

  فرزانه رضاسلطانی، 1364، یکی از اعضای تیم ملی اسکی صحرانوردی ایران در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ روسیه بوده‌ است.

شنا

  شیرین گرامی، 1358، نخستین زن ورزشکار ایرانی در رشته سه‌گانه است که پس از به دست آوردن مجوز حضور در مسابقات بین‌المللی اتحادیه بین‌المللی ورزش سه‌گانه، در سال ۱۳۹۲ در مسابقات جهانی لندن (2013) شرکت کرد. او همچنین برای نخستین بار به عنوان یک بانوی ایرانی با حجاب اسلامی کامل در مسابقات (سه‌گانه استقامتی شنا، دوچرخه‌سواری و دو) در هاوایی امریکا شرکت کرد.

تنیس روی میز

  ندا شهسواری، 1365، بازیکن تنیس روی میز است که دو دوره سابقه حضور در المپیک را دارد. او اولین زن ایرانی است که در رشته تنیس روی میز در المپیک لندن حضور پیدا کرده‌ است.

هاکی

  مارال راسخی، 1365، در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب مدال برنز تیمی در رقابت‌های آسیایی هاکی در چین شد. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ برای تیم اسکیت هنگ‌کنگ دراگون در جام آزاد باشگاه‌های جهان بازی کرد و موفق به کسب یک مدال طلای تیمی شد.

دوومیدانی

 پریسا بهزادی، او نخستین دختر اعزامی ایران به مسابقات برون‌مرزی آسیایی و قهرمانی آسیا است. از سال ۷۷ تا ۸۴ عضو تیم ملی دوومیدانی ایران بوده و حدود ۹ سال نفر اول دوومیدانی ایران در ماده پرتاب وزنه بوده‌ است.
 سپیده توکلی نیک، 1367، ورزشکار دوومیدانی و رکورددار رشته‌های هفت‌گانه، پنج‌گانه و پرش ارتفاع ایران است. او یک طلا، 2 نقره و یک برنز را به نمایندگی از ایران کسب کرده است.
 مریم طوسی، 1366، وی در رقابت‌های جایزه بزرگ آسیا در تایلند به مدال طلای ماده ۴۰۰ متر دست یافت. او 4 طلا، یک نقره و 2 برنز را به گردن آویخته است. طوسی در رقابت‌های کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی توانست در مسابقات ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر صاحب دو مدال طلا شود و رکورد ایران در این رشته را نیز ارتقا دهد.
  فرزانه فصیحی، 1371، رکورددار دوی ۶۰ متر زنان ایران است و به «دختر باد» مشهور است. فرزانه یک طلا، 2 نقره و یک برنز را در مسابقات همبستگی اسلامی داخل سالن آسیا کسب کرده است.

تیراندازی با کمان

 زهرا دهقان ابنوی، 1366، او به عنوان نماینده ایران در رقابت‌های تیراندازی المپیک لندن حضور داشت و یک مدال نقره قهرمانی آسیا کسب کرده است.
 زهرا نعمتی، 1364، نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سه پارالمپیک پیاپی لندن ٢٠١٢، ریو ٢٠١۶ و توکیو ٢٠٢٠ در تیراندازی با کمان شده است. اکنون او یکی از پر افتخارترین ورزشکاران دارای معلولیت ایران است که 3 طلا، یک نقره و یک برنز به ‌دست آورده است.
 ملیکا عبدالکریمی، 1373، تیرانداز و برنده مدال طلای مسابقات کشوری تیراندازی با کمان در رده‌های نوجوانان و جوانان است. او در مسابقات جهانی چین نیز با امتیاز ۶۳۲ موفق به شکستن رکورد رشته ریکرو شد.

پرتاب وزنه

 لیلا رجبی، 1361، تاتیانا ایلیوشچانکای متولد کشور بلاروس است که در رشته ورزشی پرتاب وزنه فعالیت دارد. تاتیانا پس از دریافت تابعیت ایرانی و گرایش به دین اسلام، با نام لیلا رجبی در بوشهر زندگی می‌کرد. او 3 طلا، 2 نقره و 3 برنز را برای ایران کسب کرده است و از زمان حضورش در ایران رکورد پرتاب وزنه ایران را بهبود داده است.

تکواندو

  اکرم خدابنده، 1370، کاپیتان تیم ملی تکواندوی زنان ایران بود. خدابنده مفتخر به دریافت 3 طلا، 3 نقره و یک برنز شده است.
  بهاره قادریان، 1371، از افتخارات وی می‌توان به مدال برنز پومسه انفرادی در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۰، مدال طلای پومسه تیمی در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۲ کلمبیا و مدال طلای پومسه تیمی در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ اندونزی اشاره کرد.
 راحله آسمانی، 1368، تکواندوکار زن ایرانی-بلژیکی است؛ او 2 طلا، 2 نقره و برنز را به نمایندگی از ایران دریافت کرده است.
 سارا خوش‌جمال فکری، 1367، نخستین تکواندوکار زن ایرانی بود که در المپیک تابستانی پکن مسابقه داد. پیش از المپیک مجله تایم وی را یکی از ۱۰۰ ورزشکار تماشایی المپیک معرفی کرد. سارا در بازی‌های آسیایی گوانگژو، نشان برنز را به دست آورد.
 سوسن حاجی‌پرور، 1369، در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون موفق به کسب نشان برنز تکواندو شد. او با کسب مدال طلای وزن سوم مسابقات گزینشی المپیک در تایلند، جواز حضور در رقابت‌های المپیک لندن را نیز کسب کرد.
  کیمیا علیزاده زنوزی، 1377، او در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ برنده مدال برنز شد و نخستین، جوان‌ترین و تنها زن ایرانی است که در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده‌است. او 3 طلا، یک نقره و 3 برنز را به نمایندگی از ایران به گردن آویخت.
  ناهید کیانی، 1377، تکواندوکار ایرانی است که تابه‌حال 5 طلا، یک نقره و 4 برنز دریافت کرده است. او در مسابقات قهرمانی تکواندو جهان ۲۰۲۳، اولین نشان طلای جهانی در تاریخ تکواندوی زنان جمهوری اسلامی را به گردن آویخت.

قایقرانی

  آرزو حکیمی‌مقدم، 1374، با ۱۷ سال سن جوان‌ترین ورزشکار ایرانی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن و نخستین بانوی قایقران ایرانی (در رشته کایاک) در المپیک بود. او برنز اینچئون ۲۰۱۴ و یک طلا، یک نقره و 2 برنز قهرمانی کانوئینگ آسیا را در کارنامه خود دارد.
 آرزو معتمدی، 1368، نخستین دختر قایقرانی است که در سال ۲۰۱۱ توانست سهمیه المپیک لندن را به دست آورد.
  حمیرا برزگر، 1370، قایقران روئینگی است که توانست در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ به میزبانی کره جنوبی در اینچئون به جایگاه سوم و نشان برنز بازی‌ها دست یابد. او یک مدال برنز هم در گوانگ‌ژو ۲۰۱۰ به گردن آویخت.
  سولماز عباسی‌آزاد، 1362، قایقران روئینگ و مربی تیم ملی ایران است که توانست مدال برنز بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو را نصیب خود کند. او یک نقره و دو برنز دیگر نیز دارد.
  فرحناز امیرشقاقی، عضو تیم ملی قایقرانی زنان ایران در دوره‌های هفتم الی نهم مسابقات قهرمانی آسیا بود. 2 مدال طلا، 2 نقره و3 برنز را در مسابقات آسیایی در کارنامه خود دارد.
  مهسا جاور، 1373، قایقران روئینگی است که تنها سهمیه قایقرانی روئینگ ایران در المپیک ریو را کسب کرد و 2 نقره و یک برنز را به ‌دست آورده ‌است.
 نازنین ملایی، 1370، قایقران روئینگی است که توانسته 3 مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز را به نمایندگی از ایران از آن خود کند.
 هدیه کاظمی، 1373، نخستین مدال‌آور تاریخ قایقرانی آب‌های آرام بانوان ایران در آسیا در ماده کایاک ۵۰۰ متر بود که در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۳ در ازبکستان مدال نقره را کسب کرد.
 هما حسینی، 1367، قایقران ایرانی است که پرچمدار کاروان ورزشی ایران در المپیک پکن بود.

فوتــــــــــــــــــــسـال

 سارا شیربیگی، 1370، او با زدن ۹ گل به عنوان خانم‌گل مسابقات قهرمانی فوتسال زنان آسیا در سال ۲۰۱۸ دست یافت. همچنین به عنوان یکی از ۱۰ نامزد نهایی کسب عنوان برترین فوتسالیست زن جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب شد.
  فرشته کریمی، 1367، او جزو 10 بازیکن برتر فوتسال زنان جهان در سال ۲۰۱۳، به انتخاب سایت فوتسال پلنت است. وی در مسابقات قهرمانی ملت‌های آسیا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ به عنوان بهترین بازیکن رقابت‌ها انتخاب شده است.
  نیلوفر اردلان، 1364، بازیکن فوتبال و فوتسال است که تجربه بازی و کاپیتانی در تیم ملی فوتبال و فوتسال زنان ایران را دارد. در سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفت از دنیای فوتبال و دنیای فوتسال به عنوان بازیکن خداحافظی کند و رسماً وارد عرصه مربیگری شد.

کوهنوردی

  لیلا اسفندیاری کجوری‌راد، 1349، کوهنورد ایرانی بود. وی در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و جان خود را از دست داد. او صعود و پیمایش به ده‌ها قله و یخچال و غار را در کارنامه خود دارد.

شطرنج

  آتوسا پورکاشیان، 1367، شطرنج‌بازی است که درجه استادبزرگ زنان را در اختیار دارد و فاتح شش دوره مسابقات قهرمانی شطرنج زنان ایران شده ‌است. او دو مدال برنز بازی‌های آسیایی را کسب کرده است.
   سارا سادات خادم‌الشریعه، 1375، استاد بین‌المللی و نخستین شطرنج‌باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استادبزرگ زنان در سن ۱۸ سالگی، در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به‌ دست آورد؛ عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج‌بازان مرد ایران کسب شده بود.
   شادی پریدر، 1365، نخستین شطرنج‌باز ایرانی است که درجه استادبزرگ زنان را (در سال ۲۰۰۴) به دست آورده و در حال حاضر به عنوان نایب‌رئیس «فدراسیون شطرنج بانوان» مشغول به فعالیت است. او ۴ بار قهرمان شطرنج زنان ایران شده و 2 برنز و یک نقره بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد.
   شایسته قادرپور، 1363، شطرنج‌باز ایرانی با درجه استاد بین‌المللی زنان است. در سپتامبر ۲۰۱۱ به ریتینگ ۲۲۵۲ دست یافت که او را در رده سوم زنان ایرانی قرار داد.
   غزل حکیمی‌فرد، 1373، دارای عنوان استادبزرگ زنان شطرنج است. در آخرین رنکینگ جهانی در ماه مه ۲۰۲۰، با ریتینگ ۲۲۶۵ در رده پنجاه و چهارم شطرنج‌بازان ایران قرار داشت.
   میترا حجازی‌پور، 1371، شطرنج‌باز ایرانی است که درجه استادبزرگ زنان را در سال ۲۰۱۵ به دست آورده‌ است. وی در سال ۱۳۹۱ قهرمان شطرنج زنان ایران شد. او موفق به کسب یک نقره در بازی‌های آسیایی شده است

سنگ‌نوردی

   
  فرناز اسماعیل‌زاده، 1367، قهرمان آسیا و دارنده رکورد سنگ‌نوردی سرعت زنان ایران با ثبت زمان ۹ ثانیه است. اسماعیل‌زاده 2 طلا، 4 نقره و 4 برنز را در مسابقات قهرمانی آسیا و سنگ‌نوردی‌های کانادا و مسترکاپ کسب کرده است.
  الناز رکابی، 1368، سنگ‌نوردی است که موفق به دریافت 3 برنز و یک نقره در قهرمانی‌های جهان و آسیا شده است.

تنیس

  یاسمین سعادت، اولین تنیسوری است که با حجاب اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی برای تیم ملی ایران به میدان رفت.
   ارغوان رضایی، 1365، مشهور به ملکه تنیس ایران است. او با تیم ملی ایران در بازی‌های اسلامی بانوان ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ مدال طلا را کسب کرده‌ است.

کاراته

  حمیده عباسعلی، 1368، عضو و کاپیتان تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران است. او موفق به دریافت 21 مدال طلا، 8 نقره و 13 برنز شده است.
  سمانه خوش‌قدم، 1362، کاراته‌کار و مربی که 2 طلا، یک نقره و 2 برنز به نمایندگی از ایران کسب کرده است.
  ملیکا احدی، 1377، وی ۷ مدال طلا در تورنمنت بین‌المللی، مدال برنز مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۲، مدال نقره همان مسابقات در سال‌های 2013 و 2014 و مدال برنز امید مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه خود دارد و در سال 2019 قهرمان جهان شد.

والیبال

 زینب گیوه، 1362، او اولین زن ایرانی است که همزمان با مائده برهانی عنوان لژیونر والیبال زنان را دریافت کرده و مفتخر به دریافت عنوان بازیکن اخلاق ایران در سال 1392 شده است.
 مائده برهانی، 1367، وی همزمان با زینب گیوه مفتخر به عنوان اولین لژیونر تاریخ والیبال زنان است. او والیبال را از سال ۱۳۸۴ در سن هفده‌سالگی آغاز کرد اما استعداد و توانایی‌اش باعث شد تا دو سال بعد به تیم ملی والیبال دعوت شود.
 نگار کیانی، 1371، او به همراه تیم ملی بانوان ایران در مسابقات والیبال مقدماتی قهرمانی جهان در مالدیو عنوان بهترین «لیبرو» یا بازیکن آزاد این مسابقات را کسب کرد.

اتومبیلرانی

 زهره وطن‌خواه، 1356، دومین بانوی راننده مسابقات رالی است. وی در سال ۸۲ به عنوان تنها زن حاضر در مسابقات کارتینگ به مقام چهارم و در مسابقات رالی به قهرمانی دست یافت. او در سال ۲۰۰۸، به عنوان اولین بانوی تاریخ اتومبیلرانی ایران به همراه افسانه احمدی (به عنوان نقشه‌خوان) راهی مسابقات جهانی رالی WRC شد و توانست در کلاس A7 مقام چهارم را کسب کند. او توانسته ۵ بار مقام اول و یک بار مقام دومی مسابقات سرعت در کلاس 1400GT را به دست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی