در آستانه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی

«قصه‌گویی ایرانی» ثبت ملی شد

در آیینی که با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میراث فرهنگی برگزار شد، «قصه‌گویی ایرانی» به ثبت ملی رسید.
به گزارش ایرنا، در این مراسم که روز سه‌شنبه برگزار شد، آیین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در آستانه برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این فرهنگ به ثبت ملی رسید. در این روزها در حال تأمل و بررسی ثبت جهانی قصه‌گویی هستیم.
وی با بیان اینکه نخستین قصه‌ای که هر فرد در زندگی‌اش می‌شنود صدای قلب مادر او است، ادامه داد: به همین دلیل است که کودکان در آغوش مادران با شنیدن صدای قلب او آرام می‌شوند. قصه مادر همه هنرها است. قصه زمینه شکل‌گیری موسیقی، تئاتر، نقاشی و دیگر هنرها است، زیرا در پشت همه تولیدات هنری قصه وجود دارد.
فلاح درباره اقداماتی که در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی انجام خواهد شد، گفت: در این دوره در نظر داریم به سمت عمومی‌سازی قصه‌گویی برویم تا قصه‌گویی به‌عنوان فرهنگ عمیق در میان خانواده‌ها رسوخ پیدا کند.
 
پاسداری از فرهنگ و هنر وظیفه همه مردم است
علیرضا تابش مشاور معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، قصه‌گویی را به ثبت ملی رساند، ادامه داد: ثبت ملی قصه‌گویی تذکری به همه ایرانیان برای توجه به این مهم است.
به گفته او، برای ثبت ملی و جهانی یک اثر در وزارت میراث فرهنگی نیاز به پرونده‌ای شامل اسناد و پژوهش‌ها است تا کارشناسانی که آن را بررسی می‌کنند قانع شوند که آن اثر ویژگی‌های لازم برای ثبت ملی و جهانی را دارد.
تابش تأکید کرد: عنصر مهم ادبیات و قصه‌گویی در هویت ملی و جاذبه‌های فرهنگی ایران جای دارد و باید ادبیات را با ظرفیت‌ها و ظرافت‌های آن به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
در این مراسم از لوح ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی رونمایی شد.
جستجو
آرشیو تاریخی