تابستان‌خنک! در‌کنــــــار آبشار اسکلیم

شیما جهان‌بخش
روزنامه‌نگار

هنوز تابستان شروع نشده، گرما خودی نشان داده و مشتاقان طبیعت‌گردی بار و بندیل سفر به مناطق خنک را بسته‌اند. اگر شما هم دلتان می‌خواهد در این گرمای کلافه‌کننده در سفری یکروزه لحظاتی خنک در کنار آبشاری رؤیایی و شنیدن صدای دلکش آب و صخره را تجربه کنید، راهی جنگل‌های 40 میلیون ساله‌ مازندران شوید و یک روز بی‌نظیر را در کنار «آبشار اسکلیم»، عروس آبشارهای این استان بگذرانید.
برای رسیدن به این آبشار حیرت‌انگیز که مردم محلی به آن «گالش کلا» هم می‌گویند، جاده‌ تهران- فیروزکوه را به ‌سمت منطقه سوادکوه و شیرگاه پیش بگیرید. بعد از گذشتن از فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب و شیرگاه که حدود 250 کیلومتر می‌شود، به منطقه لفور می‌رسید. در آنجا اگر سراغ آبشار اسکلیم را از محلی‌ها بگیرید، راه را به شما نشان خواهند داد.

طبیعت را به قاب بکشید
حالا که تا اینجا آمده‌اید فرصت عکاسی را از دست ندهید. اگر حرفه‌ای هم نیستید نگران نباشید؛ زیبایی‌های اینجا به حدی است که می‌توانید فقط دکمه شاتر را فشار دهید و مطمئن باشید که مناظر بی‌نظیری را ثبت خواهید کرد.

دیدنی‌های نزدیک به آبشار
شاید انتظار چندانی از سفر یکروزه نداشته باشید اما باید به شما بگویم دیدنی‌های این منطقه شما را متحیر می‌کند. این آبشار و طبیعت آن جزو بکرترین مناطقی است که در عمرتان دیده‌اید؛ پرندگان زیادی در جنگل‌های زیبای منطقه لانه درست کرده‌اند و صدای آوازشان همه جا می‌پیچد. یکی از این دیدنی‌های طبیعی نزدیک به این آبشار، دریاچه شورمست است. می‌توانید ساعتی را اطراف این دریاچه به دوچرخه‌سواری بگذرانید. بعد از آن راهی «دریاچه لفور» شوید و در کنار لذت بردن از قایق‌سواری، چند تا ماهی هم بگیرید که برای شب یک ماهی‌کباب حسابی بخورید. دیدن روستای «کمرپشت» که خانه‌های چوبی آن معروف است، خالی از لطف نیست، پس سری هم به آنجا بزنید. کوه لاکمر، معدن فلوری و غار اسپهبد خورشید هم از دیگر جاهای دیدنی این منطقه است که اگر آنها را نبینید، ضرر کرده‌اید!

گذراندن شبی‌هیجان‌انگیز یا بی‌دردسر؟
اگر دلتان خواست شب را در این طبیعت زیبا بگذرانید، یادتان نرود که به طبیعت‌گردی آمده‌اید و اینجا خبری از امکانات رفاهی و هتل‌های چند ستاره نیست. برای ماندن در کنار این آبشار زیبا دو گزینه دارید. اگر ماجراجو هستید، گزینه اول چادر زدن در کنار آبشار است. البته به خاطر داشته باشید که منطقه پناهگاه حیات وحش است و دیدن حیوانات حتی از فاصله خیلی دور هم برای برخی ترسناک است. گزینه دوم که بی‌دردسرتر است و خیلی‌ها رؤیای آن را بارها در سر گذرانده‌اند، اقامت در خانه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی و کاهگلی است. گذراندن یک شب در این کلبه‌ها که توسط محلی‌ها در دهستان‌های نزدیک آبشار ساخته شده است، می‌تواند تجربه جالبی باشد. تازه می‌توانید در کنار اقامت در کلبه‌ها، از غذاهایی که افراد محلی می‌پزند هم استفاده کنید.

 

ماشین را پارک کنید و به دل جنگل 40 میلیون ساله لفور بزنید. از مسیر لذت ببرید چون تقریباً حدود 2 ساعت باید جنگل‌پیمایی کنید. پاداش خستگی‌تان هم دیدن این آبشار منحصربه‌فرد است. در این مسیر قبل از رسیدن به آبشار اصلی، حدود 200 آبشار و حوضچه آهکی کوچک وجود دارد اما حواستان باشد محو تماشای آنها نشوید چون هنوز به مقصد نرسیده اید. نگران نباشید، آبشار اصلی در طول قرن‌ها شکل پلکانی و طبقاتی به خود گرفته و زمانی که به 32 متری اسکلیم برسید، خودتان متوجه تفاوتش با دیگر آبشارها می‌شوید.
 
برای حفاظت از‌این میراث‌طبیعی
شنا ممنوع‌است
بومیان منطقه معتقدند آب این آبشار شفابخش است البته این عقیده خیلی هم بی‌راه نیست، چون آبشار اسکلیم سرشار از املاح و مواد معدنی است که خواص درمانی زیادی دارد. با این تعریف‌ها شاید به سرتان بزند در حوضچه‌های این آبشار تنی به آب بزنید اما باید به شما بگویم شنا کردن در اینجا ممنوع است. البته در سال‌های دور بیشتر گردشگران برای شنا در حوضچه‌های آهکی این آبشار به اینجا می‌آمدند اما چند سالی می‌شود که مسئولان گردشگری مازندران اعلام کرده‌اند حوضچه‌های این آبشار رسوبی هستند و شکل‌گیری آنها به زمان زیادی نیاز دارد؛ بنابراین برای حفظ این میراث باارزش طبیعی، شنا در این آبشار ممنوع است.نگران نباشید، فرصت شنا هنوز تمام نشده. شما می‌توانید به رودخانه‌ای که در نزدیکی آبشار قرار گرفته، بروید و آنجا حسابی آبتنی کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی