آیت‌الله رئیسی پیش از سفر به ونزوئلا:

ارتباط ایران و کشورهای مستقل امریکای لاتین، راهبردی است


رئیس جمهور صبح دیروز (دوشنبه) پیش از عزیمت به ونزوئلا، به منظور دیدار از 3 کشور منطقه امریکای لاتین، با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی رؤسای جمهور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود، گفت: امروز عمده کشورهای منطقه امریکای لاتین کشورهایی هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند و روحیه آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل نظام سلطه، وجه مشترک کشورهایی است که در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوبی دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم رئیسی ارتباط بین ایران و کشورهای مستقل در امریکای لاتین را ارتباطی راهبردی توصیف و تصریح کرد: موضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و 3 کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، ایستادگی در مقابل نظام سلطه و مقابله با یکجانبه‌گرایی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های گذشته همواره روابط خوبی میان ما با این کشورها برقرار بوده است، افزود: ایران علاوه بر روابط دوستانه سیاسی، اقتصادی و تجاری با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، در عرصه انرژی هم با این کشورها همکاری‌های خوبی داشته و در 2 سال گذشته تعاملات فیمابین در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، علمی و فناوری و پزشکی و درمانی به شکل مطلوبی توسعه یافته است.
رئیس جمهور صدور خدمات فنی و مهندسی را نیز از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و این 3 کشور برشمرد و اظهار داشت: این کشورها و البته کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دوست و همسو با ایران همواره نسبت به بهره‌گیری از توانمندی‌های ایران در زمینه فنی و مهندسی اظهار علاقه‌مندی، تمایل و رضایت کرده‌اند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه کشورهای منطقه امریکای لاتین از ظرفیت‌های متنوع و متعددی برخوردارند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران هم به برکت انقلاب اسلامی و مردم، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که تبادل آنها می‌تواند در گسترش و تقویت روابط و همکاری‌ها با کشورهای منطقه امریکای لاتین و دیگر کشورهای همسایه، دوست و همسو مؤثر باشد و تعاملات بین‌المللی میان این کشورها را تقویت کند.
رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که با توجه به رویکرد تقویت روابط با کشورهای همسایه، دوست و همسو در دولت سیزدهم، رایزنی‌ها و امضای تفاهمنامه‌ها در این سفرها، نقطه عطف و گام مؤثری برای ارتقای سطح روابط با این 3 کشور منطقه امریکای لاتین باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی