با توجه به شروع سفرهای تابستانی و عزم قاطع دولت در ساماندهی سواحل

طرح ملی سالم‌سازی دریا در استان‌های شمالی آغاز شد

شیما جهان بخش/ تکرار حادثه غرق شدگی در سواحل خزر که اغلب به دلیل سهل‌انگاری شناگران و مسافران بوده هر ساله سفرهای تابستانی را به کام بسیاری از گردشگران تلخ می کند. براین اساس از سال 91 مسئولان تصمیم گرفتند با اجرای «طرح ملی سالم‌سازی دریا» در استان‌های شمالی ضمن کاهش حوادث، خدمات مناسب‌تری را به گردشگران ارائه دهند. از آن سال تاکنون اجرای این طرح به امیدی برای رفع معضل غرق شدگی‌های دریای خزر تبدیل شده و هرساله مسئولان بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی و دولتی در استان‌های شمالی تلاش دارند تا این طرح را بهتر از قبل اجرا کنند.
البته در سال‌های اخیر عده‌ای نسبت به اجرای نامناسب این طرح ملی و نداشتن متولی رسمی، متمرکز و واحد برای اجرای این طرح انتقادهایی داشته‌اند اما براساس آمارهای رسمی اجرای این طرح باعث کاهش غرق شدگی در سال‌های اخیرشده است. به طوری که میزان غرق شدگی از 200 نفر در سال 91 به 38 نفر در سال گذشته رسیده است.

حضور ناجیان غریق
در سواحل آزاد شده خزر
دراین میان با توجه به اینکه مازندران بیشترین میزان سواحل خزر را بین 3 استان شمالی در خود جای داده است هر ساله تمرکز اجرای این طرح در این استان بوده است. بر همین اساس دبیرخانه طرح توسعه دریا محور استان‌های شمالی به مازندران واگذار شده است.
 علی رجبی وندچالی، سخنگوی ستاد ساماندهی دریا در مازندران درباره جزئیات این طرح در تابستان پیش رو به «ایران» توضیح داد: امسال طرح سالم‌‌سازی دریا با همکاری حدود 1200نجات غریق در 60 نقطه از نوار ساحلی ۴۳۸ کیلومتری استان با الزام پیوست‌های فرهنگی و همچنین دستورالعمل‌های کرونایی آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با تأکید بر اینکه آزادسازی سواحل امسال ضرورت اجرای این طرح را در استان چندین برابر کرده است، اظهار داشت: امسال علاوه بر 300 ناجی مستقر در طرح‌های سالم‌سازی 900 نجات غریق هم برای حفظ سلامت مسافران در حدود بیش از ۳۷۰ نقطه حادثه خیز ساحل خزر مستقر شده‌اند.
وی با اشاره به تدارک اقدامات لازم برای تأمین امنیت و سلامت مسافران تابستانی اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی ورود میلیونی گردشگران تابستانی به استان با همکاری فرمانداران نیازهای خدماتی و اقلام مورد نیاز این مسافران مانند سوخت، نان و مایحتاج ضروری آنان تأمین شده است.

واگذاری طرح سالم‌سازی به بخش خصوصی
‌روح‌الله سلگی، معاون سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم با اشاره به عزم قاطع دولت در ساماندهی سواحل دریای خزر به «ایران» گفت:‌ با تأکید دولت بر بهبود خدمات طرح سالمسازی دریا، امسال در تلاشیم این طرح را به مدت 5 سال به بخش خصوصی واگذار کنیم. در این زمینه پیمانکاران واجد شرایط بخش خصوصی مسئولیت امور فرهنگی و تأمین زیرساخت طرح‌های دریا را به عهده خواهند داشت.
وی بااشاره به اقدام موفقیت‌آمیز دولت سیزدهم در آزادسازی سواحل دریا، افزود: با قاطعیت دولت و همه دستگاه‌های دولتی، حریم ۶۰ متری دریا آزاد شده‌است و تنها بخش اندکی مانند بنادر که تأسیسات آنها باید در این حریم باقی بماند و یا دستگاه‌هایی که انتقال آنها زمان بر هستند، باقی مانده است.

جستجو
آرشیو تاریخی