مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

ایران رکورددار شهرهای صنایع‌دستی در جهان

سعیده احسانی‌راد/ با توجه به انتخاب اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، مراسم روز جهانی صنایع‌دستی دیروز بیست خردادماه با افتتاح بیست‌و‌دومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل باغ‌موزه چهلستون و با حضور مسئولان ارشد کشوری و مسئولانی از شورای جهانی صنایع‌دستی آغاز شد. امسال برنامه‌های هفته صنایع‌دستی و ویژه‌برنامه روز جهانی صنایع‌دستی در پنج استان تهران، البرز، زنجان، اردبیل و اصفهان برگزار خواهد شد. همچنین در این هفته ٩٠ طرح به ارزش٢٣٣ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: ایران رکورددار شهرهای صنایع‌دستی در جهان است و 25 درصد از کل شهرهای جهانی صنایع‌دستی در دنیا متعلق به ایران است. در حال حاضر ایران دارای 11 شهر جهانی و سه روستای جهانی صنایع‌دستی و 76 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی است.
ویدا توحدی درباره صنایع‌دستی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی اظهار داشت:اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف، لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال و مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها به ثبت رسیده است. همچنین روستای کلپورگان به‌عنوان روستای جهانی سفال، سیرجان شهر جهانی گلیم و مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش (گیوه کردی)، میبد یزد به‌عنوان شهر جهانی زیلو، آباده فارس به‌عنوان شهر جهانی منبت، خراشاد خراسان‌جنوبی به‌عنوان روستای جهانی حوله‌بافی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر به‌عنوان شهر جهانی مبل و منبت و قاسم آباد از استان گیلان به‌عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شدند. شیراز نیز پس از اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع‌دستی در فهرست جهانی قرار گرفته‌اند.
وی از برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه در هفته صنایع‌دستی خبر داد و افزود: این رویداد از اصفهان آغاز می‌شود و سعدالقدومی، رئیس شورای صنایع‌دستی و عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آن حضور خواهند داشت و از آنجا به اردبیل و سپس گیلان می‌روند و از شهرهای جهانی صنایع‌دستی در این دو استان بازدید می‌کنند.
توحدی درباره حضور ایران بین شهرهای جهانی صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: شورای جهانی صنایع‌دستی یک سازمان و شورای غیردولتی در سازمان بین‌المللی یونسکو است که بر اساس یک‌سری از شاخصه‌ها، شهرها و روستاها را براساس رشته و فعالیت صنایع‌دستی که در جغرافیای آن منطقه رواج دارد، شناسایی می‌کند. بر همین اساس ایران در سال 94  شهرهای اصفهان را با عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز را به‌عنوان شهر قالی و شهر فرش‌های دستباف به این شورا معرفی کرد. مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: امسال بعد از وقفه دو ساله کرونا، 4 پرونده صنایع‌دستی به شورای جهانی صنایع‌دستی یونسکو فرستاده شد و ارزیابان یونسکو اسفندماه به ایران آمدند و کاشان به‌عنوان شهر نساجی سنتی که چندین سال پیش ملی شده بود، دزفول به‌عنوان شهر کپوربافی، رشت و روستای بهیری بوشهر به‌عنوان شهر عبا‌بافی مورد ارزیابی شورای جهانی یونسکو قرار گرفتند که هنوز نتیجه ارزیابی اعلام نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی