ویژه نامه پلاس۸۲۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۲۰۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

چیدمـان آشپــزخانـه‌های کوچک‌بــدون‌انباری

استفــاده حــداکثری از فــــضای‌حداقلی

آرزوکیهان
روزنامه‌نگار

خوردن غذایی خوشمزه در خانه آرزوی همه ماست. آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است، مکانی که بهترین غذاها برای خانواده پخته می‌شود و اغلب حریمی خاص برای خانم خانه. به همین دلیل نوع چیدمان و فضای موجود در آن هنگام دیزاین اهمیت پیدا می‌کند. شکی وجود ندارد که برای داشتن آشپزخانه‌ای مرتب که فضایی کوچک دارد، باید از به هم ریختگی جلوگیری کنید و این کار تنها با سازماندهی و برنامه‌ریزی صحیح میسر می‌شود. مطمئناً  یک انباری دوست داشتنی و جادار سازماندهی یک آشپزخانه کوچک را آسان‌تر می‌کند اما اگر آشپزخانه‌تان انباری ندارد، باز هم می‌توانید از ایده‌های سازمان‌دهی الهام بگیرید و آشپزخانه دلخواه‌تان داشته باشید. با کمی تفکر و خلاقیت، حتی کوچک‌ترین آشپزخانه‌ها هم می‌توانند به فضاهایی کاربردی و منظم تبدیل شوند. وقتی آشپزخانه کوچک است، اولویت‌ها در جاسازی وسایل آن هم به درستی، تغییراتی پیدا می‌کند اما درچنین فضایی با تفکری هوشمندانه، بخوبی می‌توان جای مناسبی برای وسایل پیدا کرد. در این روند مکان درستی برای قرار دادن ادویه‌ها، بطری‌ها و قوطی‌های کنسرو پیدا می‌شود. به جای قفسه‌های باز و جاگیر هم می‌توان از قفسه‌های درون کشویی یا شلف‌هایی در ابعاد متفاوت استفاده کرد تا جای بیشتری را در چیدمان آشپزخانه به دست دهد.

هنگام پاکسازی وسایل به دردنخور، بی رحم باشید
هنگام سازماندهی یک آشپزخانه کوچک بدون انباری، مکان‌های شلوغ بهترین نقطه برای آغاز کار هستند. شما به سادگی  می‌توانید همه چیز را سر و سامان دهید و از شر هر بسته و شیشه اضافی که فضا را به‌هم ریخته کرده، خلاص شوید و با اطمینان از بازیافت، حتی می‌توانید آنها را در صورت داشتن ظاهری مناسب هدیه دهید. گاهی اوقات در میان بررسی وسایل قدیمی، با اجناس تاریخ گذشته و به دردنخور روبه‌رو می‌شوید که بهتر است هرچه سریع‌تر از شرشان رهایی یابید و فضای بیشتری را به دست آورید.
قبل از انجام هرکار ابتدا اطمینان حاصل کنید و از خود بپرسید که آیا واقعاً به این وسیله نیاز دارید یا نه مانند همه چیزهای بی نظم، این موضوع بسیار مهم است. طراحان داخلی می‌گویند هدف این است که از شر وسایلی که ممکن است تنها یک بار در چند ماه از آن استفاده کنید، خلاص شوید. به ابزارهایی مانند کاسه‌ها، آبکش‌ها، تخته‌های برش و مخلوط کن نگاه کنید. می‌توانید در صورت استفاده نشدن آنها را روی هم بچینید یا بر دیوار آویزان کنید تا فضای بیشتری برای نگهداری چیزهای دیگر در اختیار داشته باشید. هدف از چیدمان صحیح وسایل در آشپزخانه‌های شلوغ، به ارمغان آوردن آرامش بیشتر برای اعضای خانواده و استفاده بهینه از فضای کوچک برای قرار دادن وسایل است.
 
نقش کابینت در
آشپزخانه‌های شلوغ
اگر آشپزخانه‌ای بدون انباری دارید، به احتمال زیاد آشپزخانه کوچک شما دارای کابینت خواهد بود، بنابراین یک یا دو  کابینت را به طور خاص برای نگهداری مواد غذایی انتخاب کنید. برای اینکه تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهتر کار می‌کنند، فهرستی از آنچه دارید تهیه کنید. سپس مکانی را برای نگهداری شیشه‌ها و قوطی‌ها در نظر بگیرید و هر آنچه که بیشتر مورد نیاز است را دم دست و در طبقات پایین تر قرار دهید. استفاده از سیستم قفسه‌بندی کشویی بسیار ارزشمند است. کشوها می‌توانند مکانی برای قرار دادن و پنهان کردن بهینه وسایل باشند.
 
وسایل کم حجم
سازماندهی مناسب کشوها، به استفاده بهتر از فضا کمک می‌کند. حوله‌های کوچک، رومیزی‌ها و ادویه‌جات را براحتی می‌توان در کشوهای باریک جا داد در حالی که کشوهای عمیق‌تر برای اقلام بزرگ‌تری مانند غذاهای خشک شده، لوازم کوچک و برخی ظروف استفاده می‌شوند.
 
سبزیجات را در سبد نگهداری کنید
خانم‌های علاقه‌مند به آشپزی حرفه‌ای می‌دانند که میوه‌ها و سبزیجات بیرون از یخچال بهتر نگه‌داری می‌شوند، بنابراین اگر انباری ندارید، باید کمی خلاق باشید. برای اقلامی که نباید در یخچال نگهداری شوند، کشوهای چوبی به سبک جعبه‌‌ای که داخل قفسه‌های کابینت باز قرار می‌گیرند، وجود دارد و به این شکل با تهویه مناسب می‌توانید همه چیز را تازه نگه دارید. یک سبد حصیری باز به همان خوبی کار می‌کند. این سبد می‌تواند روی زمین قرار بگیرد و شیک به نظر برسد و تازه مزیت آن این است که می‌توانید براحتی ببینید کدام یک از اقلام سبزیجات استفاده و در حال کم شدن یا خراب شدن است.
 
از بالای کابینت‌ها استفاده کنید
اگر به وفور از قفسه‌های بیشتری برخوردار هستید، مطمئناً همه چیز را پشت درهای بسته نگهداری می‌کنید، اما در غیر این صورت، نگهداری اقلام کم استفاده در بالای کابینت آشپزخانه قابل قبول است و فضای بیشتری را در کابینت‌ها و کشوها برای لوازم روزمره باقی می‌گذارد.
استفاده از سبدهای شیک نیز در حالت ایده‌آل باعث می‌شود که اقلام آشپزخانه محفوظ شوند و در عین حال تصویر زیبا و جذابی را نیز ایجاد کنند. برای نگهداری از اقلامی مثل ماکارونی، حبوبات و قند و شکر، می‌توانید از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید که چشم‌انداز خوبی برای آشپزخانه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که از نگهداری هر نوع اقلامی در بالای یخچال جلوگیری کنید. یخچال‌ها گرما را از بالا آزاد می‌کنند و این گرما می‌‌تواند روی خوراکی‌ها تأثیر بگذارد، به علاوه این کار سبب می‌شود که یخچال سخت‌تر کار کند و میزان انرژی مصرفی را بالا ببرد.
 
قوطی‌های شیک
در دنیای ایده‌آل، نیازی نیست چیزی را روی میز آشپزخانه‌تان قرار دهید، اما بیایید واقع‌بین باشیم، سازماندهی یک آشپزخانه کوچک بدون انباری نیاز به ریزه‌کاری دارد. توصیه نمی‌‌کنیم کیسه‌های باز آرد یا بسته‌های غلات را در اطراف خود در آشپزخانه بگذارید، اما قرار دادن چند قوطی شیک روی میز می‌‌تواند برای نگهداری لوازم خوراکی که اغلب استفاده می‌‌شوند، مفید است.
 
فضایی برای ادویه‌ها پیدا کنید
سازماندهی ادویه‌جات و ترشی‌جات یکی از پیچیده‌ترین موارد برای نگهداری در یک آشپزخانه کوچک بدون انباری است. با این حال، زیبایی ظروف ادویه به اندازه کوچکی آنهاست، به این معنی که می‌توانند بخوبی در فضاهای کم قرار بگیرند.
یکی از راه‌های به دست آوردن فضا در آشپزخانه‌‌ای کوچک و تنگ این است که ادویه‌ها را می‌توان در شیشه‌های زیبا و کوچک روی شلف‌های قرار گرفته روی دیوارآشپزخانه نگهداری کرد، نه تنها استفاده فوق‌العاده‌ای از فضا را میسر می‌کند، بلکه کار جست‌وجو را بسیار ساده خواهد کرد. در این چیدمان، استفاده از شیشه‌ها یا بطری‌های مربعی شکل عالی است زیرا براحتی کنار هم قرار می‌گیرند. برای قوطی یا شیشه ادویه‌ها می‌توانید از شلف‌هایی که پشت در آشپزخانه دیوارکوب می‌شوند هم استفاده کنید.
 
استفاده حداکثری از فضای حداقلی
وقتی فضای کمی دارید، بسیار مهم است که از هر اینچ آن بهینه استفاده کنید. با بکارگیری قوطی‌های مربعی شکل، از ارتفاع کامل قفسه‌هایتان استفاده کنید. بررسی کنید که چه تعداد ظروف در کابینت شما جا می‌شود و همیشه این مورد راهنگام خرید در نظر داشته باشید. بر اساس نوع اقلام، آنها را مرتب کنید و با  برچسب‌هایی همراه با تاریخ، طبقه‌بندی‌تان را کامل کنید. انتخاب شیشه‌های زیبا برای جاسازی آجیل، شکر، چای، آرد، قهوه و موارد مشابه، آشپزخانه را زیبا و شیک نشان می‌دهد.
یک جزیره کوچک چرخدار در آشپزخانه می‌تواند در قسمت پایه‌های خود کشوهای خوبی را جا دهد. کشوها و قفسه‌های جزیره مکانی مناسب برای استفاده بهینه از فضا هستند تا دیگر وسایل در آن جا شوند.
 
به اندازه خرید کنید
با در نظر گرفتن فضای کوچک آشپزخانه‌تان برای جلوگیری از بهم ریختگی باید مراقب باشید چه میزان مواد اولیه از فروشگاه خریداری می‌کنید. خرید زیاد مانع از چیدمان صحیح در فضای کوچک و کم می‌شود پس به اندازه لازم خرید کنید. داشتن درک واقعی و درست از مقدار چیزهایی که می‌توانید از نظر فیزیکی در آشپزخانه جا دهید، نکته‌ای کلیدی برای چیدمان است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی