واکنش ساترا به «ایران‌جمعه» + توضیح «ایران‌جمعه»

از زمستان سال گذشته همزمان با اوج گرفتن حواشی درباره مسائل شبکه نمایش خانگی و سکوهای فیلم و سریال و همچنین نامه ریاست صداوسیما به رئیس‌جمهور برای فیلتر یکی از سکوهای شبکه نمایش خانگی - که البته از سوی رئیس‌جمهور بدون پاسخ ماند - و همچنین تصمیم دستگاه قضایی در مخالفت با درخواست ساترا و صدور قرار منع تعقیب برای فیلیمو، ایران‌جمعه تصمیم به گفت‌و‌گو با اعضا و کنشگران این فضا گرفت. پرواضح است که ساترا به‌عنوان نهاد حاکمیتی مربوط به این حوزه در کنار سکوهای شبکه نمایش خانگی در صدر این لیست قرار داشت. با این حال پیگیری‌های متعدد ایران‌جمعه برای گفت‌و‌گو با مسئولان این مرکز به نتیجه‌ای ختم نشد. در نهایت پیگیری‌های متعدد ایران‌جمعه با یکی از مسئولان ساترا به این گزاره ختم شد: «آقای مقیسه{رئیس ساترا}در‌خصوص هر چیزی صحبت می‌کنند جز مسائلی که این روزها باب است.» مسئولان ساترا با وجود همه حواشی موجود و ابهامات متعددی که در فضای رسانه‎‌ای کشور جریان داشت نیازی به گفت‌و‌گو و رفع ابهام نداشتند.
کنار کشیدن ساترا از فضای گفت‌و‌گو اما حجت را برای ایران‌جمعه تمام نکرد؛ هرچند ساترا ترجیح می‌داد تلاشی برای رفع ابهام این فضای غبارآلود نداشته باشد اما ایران‌جمعه در مقام یک رسانه خود را برکنار از این فضا نمی‌دانست و هنوز هم نمی‌داند. به همین جهت ایران‌جمعه کوشید مبتنی بر رویه سابق به روایت نرم اختلاف طرفین درگیر در این ماجرا بپردازد.
انتشار گزارش نرم روایی «در جدال انجمن نمایش‌های ویدیویی با ساترا: برنده میدان چه کسی است؟» در ایران‌جمعه تاریخ 29 اردیبهشت هم در همین راستا صورت گرفت. در حالی که این گزارش به روایت اختلاف و ادعای دو طرف ماجرا پرداخته و سعی کرده با ادبیات کارشناسی از ورود صریح جانبدارانه خودداری کند با این حال ساترا با ارسال جوابیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد.
چند روز قبل از این جوابیه هم یکی از کارشناسان سازمان صداوسیما (نهاد بالادست ساترا) روی آنتن زنده رسانه ملی با بیان بعضی مسائل سطحی و شخصی کردن موضوع به تخطئه این گزارش و فعالیت‌های مؤسسه مطبوعاتی ایران پرداخت.
ایران‌جمعه ضمن پرهیز از ورود به فضای هیجانی و با وجود علم به این مسأله که ساترا حداقل تا اطلاع ثانوی بنایی برای گفت‌و‌گو ندارد، همچنان به پیگیری این موضوع در فضایی کارشناسی و به‌دور از مسائل شخصی ادامه خواهد داد. تحریریه ایران‌جمعه امیدوار است روزی فرا رسد که اصل شفافیت و پاسخگویی در صدر الزامات همه مسئولان قرار گیرد. در ادامه جوابیه ساترا به گزارش ایران‌جمعه مورخ 29 اردیبهشت 1402 را می‌خوانید:

 

جستجو
آرشیو تاریخی