نگاهی به عملکرد تیم ملی تکواندو ایران در رقابت‌های جهانی باکو

بیـــــــــم و امـــــــــــــید

امیررضا همایون
خبر‌نگار

 


تیم‌های ملی تکواندو زنان و مردان ایران پس از پشت سر گذاشتن حاشیه‌های بسیاری از جمله مثبت شدن تست دوپینگ دو هوگوپوش تیم ملی مردان به رقابت‌های جهانی باکو 2023 اعزام شدند و در نهایت موفق شدند در مجموع 15 تکواندوکار اعزامی زن و مرد سه مدال کسب کنند. دو برنز در بخش مردان و یک مدال طلا در بخش زنان. نتیجه‌ای که بدون هیچ شک و تردیدی نگرانی‌های بسیاری را برای اهالی جامعه تکواندو و طرفداران ورزش در ایران به وجود آورد.
همیشه از تکواندو به‌عنوان ورزش مدال آور ایران در بازی‌های المپیک تابستانی یاد می‌کردیم اما حالا همین تیم بواسطه انتخاب‌های اشتباه از کسب مدال‌های متعدد و خوشرنگ‌تر در رقابت‌های جهانی باز مانده است. نکته مهم اما این است که تکواندو ایران فاصله چندانی تا آغاز بازی‌های آسیایی و المپیک 2024 پاریس ندارد. دو تورنمنتی که برای ورزش ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید عجیب باشد اما باید بگویم اگر فکری به حال بازیابی این تیم نشود به‌دست آوردن مدال‌های خوشرنگ‌تر از سوی تکواندوکاران ایران در دو رقابت پیش رو سخت‌تر از همیشه خواهد بود. البته باید گفت دو تکواندوکار تیم ملی مردان که در این مسابقات موفق به کسب مدال برنز شده‌اند، بسیار جوان هستند و کسب این نتیجه در اولین تورنمنت‌های برون مرزی‌شان نشان می‌دهد آنها آینده درخشانی دارند. آنچه امید‌ها را برای بازگشت تکواندوی ایران به جایگاه سابق خودش بخصوص در بخش مردان افزایش می‌دهد.
نوبرانه ناهید تحت
هدایت مداح
اگرچه تیم ملی مردان تکواندو ایران در رقابت‌های جهانی باکو موفق نشد نتایج مطلوبی کسب کند و با یک ناکامی بزرگ تاتامی‌های باکو را به سمت تهران ترک کرد اما تیم ملی زنان با هدایت مینو مداح سنت شکنی کرد و موفق شد اولین مدال طلای خودش در تاریخ رقابت‌های جهانی را توسط ناهید کیانی به‌دست آورد. عملکرد تیم ملی زنان در مسابقات باکو اگرچه در ابتدا مطلوب نبود اما مدال طلای نوبرانه ناهید کیانی تمام ناکامی‌ها را جبران کرد. این مدال از آنجا برای تکواندو ایران دارای اهمیت است که کیانی با رسیدن به مقام نخست جهان در وزن خودش گام بلندی برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی پاریس 2024 برداشت.
به هرحال اگرچه نمایش تکواندوکاران ایران در باکو ناامید کننده بود اما باید گفت بواسطه دو مدال برنزی که توسط آرین سلیمی و متین رضایی در بخش مردان به‌دست آمد درکنار تمام نگرانی‌ها که برای آینده این تیم به وجود آمد باعث به وجود آمدن امید بازگشت تکواندو به جایگاه سابقش شد.

جستجو
آرشیو تاریخی