معاون شهردار تهران:

امسال به رشد صددرصدی صدور پروانه می‌رسیم

آیا قطار ساخت و ساز تهران به راه افتاده است ؟


 آمارها حکایت از رشد صدور پروانه‌های ساختمانی پایتخت در نخستین ماه سال دارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» در این زمینه تأکید کرد که قطار ساخت و ساز در پایتخت به راه افتاده و با ادامه این روند، صدور پروانه ساختمانی در کل سال 1402، رشد صددرصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.
«حمیدرضا صارمی» افزود: در فروردین ماه امسال صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به ماه مشابه سال گذشته در پایتخت، از رشد 300 درصدی برخوردار بوده است.وی خاطر نشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این روند در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز ادامه دارد اما هنوز نمی‌توان آمار رسمی اعلام کرد و با توجه به این روند مناسب و مشوق‌هایی که شهرداری در نظر گرفته است، انتظار می‌رود در نهایت برای سال 1402به رشد صددرصدی برسیم.
صارمی تصریح کرد: رشد پروانه‌های ساختمانی در جنوب شهر تهران که بافت فرسوده بالاتری دارد و شامل طرح‌های بازآفرینی می‌شود، نسبت به مناطق شمالی بیشتر بوده و این مصداق عدالت شهری است.وی خاطرنشان کرد: شهرداری مشوق‌هایی را برای مناطق جنوبی تهران از جمله محورهای جنوبی خیابان انقلاب در نظر گرفته که کاهش عوارض، یکی از آنهاست. ما امیدواریم با این مشوق‌ها و با اجرای این طرح‌ها، فاصله جدی روند ساخت و ساز در شمال و جنوب پایتخت تا حدی کاهش یابد.
آثار ساخت و ساز، سال آینده ملموس خواهد شد
این آمار در حالی از سوی معاون شهرداری تهران اعلام می‌شود که «ایرج رهبر» رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل رکود تورمی، حال ساخت و ساز تهران خوب نیست ولی اگر واحدهای مسکونی که در تهران پروانه ساختمانی گرفته‌اند، ساخته شوند آثار آن برای مردم در سال آینده ملموس خواهد بود و اثرات خود را نشان خواهد داد.
حال ساخت و ساز تهران خوب نیست
به گفته وی در حال حاضر و با قیمت‌های موجود، ساخت هر متر مربع مسکن متعارف، حداقل 15 میلیون تومان هزینه دارد، اما باید در نظر داشت که قیمت مصالح ساختمانی مورد نیاز ساختمان روزانه تغییر می‌کند.
توقف رشد قیمت‌ها سازندگان را به چرخه ساخت و ساز برمی‌گرداند
با روند افزایشی قیمت مسکن بخصوص در تهران، تصور بر این است که سازندگان سود مناسبی به جیب می‌زنند، اما رئیس انجمن انبوه‌سازان درباره این موضوع گفت: این‌گونه نیست و برای سازندگان هم بهتر است که رشد قیمت‌ها متوقف شود تا آنها هم بتوانند با فروش واحدهایی که می‌سازند و با یک سود 15 تا 20 درصدی، مجدد به چرخه ساخت و ساز برگردند.به گفته وی سازندگان پس از اتمام یک پروژه کوچک یا بزرگ برای خرید زمین جدید باید دو تا سه برابر زمین قبلی که روی آن ساخت و ساز کرده بودند هزینه کنند و این رقمی است که مردم به آن توجه نمی‌کنند و سود انبوه‌ساز را بشدت کاهش می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی