از امروز و با مصرف بهینه

منظره غمبار پلاستیک‌های آویزان از شاخ و برگ درختان را حذف کنیم

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت ۵ ژوئن، روز جهانی محیط زیست با اشاره به سهم آلودگی‌های پلاستیکی در محیط زیست درباره آیین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک و میکروپلاستیک‌ها گفت: بر اساس ماده 2 آیین‌نامه کاهش مصرف پلاستیک و میکروپلاستیک‌ها، وزارت صمت مکلف است برنامه‌ای پنج ساله را تدوین کند تا سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون با کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر و یا سازگار با محیط زیست جایگزین شود.
به گزارش ایسنا، مهدی خادم‌ثامنی افزود: طبق ماده 3، شیوه‌نامه‌ای با هدف کاهش تولید پسماند و محدود کردن تولید، توزیع و مصرف کیسه‌های پلاستیکی تهیه خواهد شد. همچنین در این ماده بر ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی بجز میوه فروشی‌ها و ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی نازک با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون تأکید شده است. این کیسه‌ها، بسیارنازک و سبک هستند و تجزیه و بازگشتشان به طبیعت بسته به نوع پلیمر و شرایط محیطی بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ سال زمانبر است.
وی ادامه داد: طبق این ماده، 3 ماه برای ابلاغ این شیوه‌نامه به عبارتی تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ مهلت داده شده بود که به علت برخی مشکلات تهیه و ابلاغ این شیوه‌نامه به تأخیر افتاده است.
خادم‌ثامنی درباره آلودگی پلاستیکی در ایران گفت: حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک سالانه در کشور تولید می‌شود که قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند بنابراین باید در حوزه جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی و بازیافت آنها بسیار فعال باشیم تا با تبدیل شدن به مواد اولیه صنایع در محصولات دیگر استفاده شوند.

افتتاح ۱۱ طرح در هفته محیط‌زیست
مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مراسمی که با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه رونمایی از پوستر هفته محیط زیست برگزار شد، گفت: امسال هفته محیط زیست از ۱۶ تا ۲۲ خرداد با پیام «نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی» با مشارکت همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی و جهادی برگزار می‌شود.
محسن نقیلو افزود: امسال، افتتاح ۱۱ پروژه توسط صندوق ملی محیط زیست در غالب تسهیلات به مبلغ پانصد میلیارد ریال و بیش از ۳۰۰ برنامه علمی، فرهنگی و آموزشی در استان‌های مختلف کشور پیش‌بینی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی