کدام پیام‌ها مصرف می‌شوند؟

ونوس بهنود
دبیر  تحریریه
vbehnood@gmail.com

اگر در شرایطی قرار گرفته‌اید که با مشاهده یک محتوا در رسانه، محتواهای دیگری به شما پیشنهاد شده است، باید گفت
بر اساس شیوه‌های جدید جذب مخاطب با شما برخورد می‌شود.
پیشنهاد از سوی رسانه بر خلاف تصور از ایجاد گزینه‌های انتخابی، شکل دادن به سلیقه و تثبیت مشاهده یک محتوای منحصر به فرد است. رسانه‌ها به جای انتخاب مخاطب این روزها به دنبال این هستند که محتوای مشخص خود را به مخاطبان ارائه کنند و برای اینکه بتوانند محتوایی مشتری پسند تولید بکنند، به این سؤال پاسخ می‌دهند که کدام پیام‌ها مصرف می‌شوند؟ مانند تولید کننده‌ای که هر محصول موفقی در بازار دارد نسبت به توسعه خط تولید همان محصول اقدام می‌کند. اما این فرایند به نفع چه کسی است؟ آیا رسانه این اقدام خود را بر اساس منافع مخاطب ترتیب داده است یا به دنبال منافع خود است؟ زمانی که پیامی‌ متناسب با خواست شما در اختیار شما قرار می‌گیرد، شما به یک مشتری و یک مصرف کننده تبدیل می‌شوید و ایجاد تقاضا به نفع رسانه است. رسانه در انتخاب‌های شما البته با بهره‌گیری از سلیقه‌تان، محتوایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که وقتی برایتان خوشایند است، بازخوانی آن را دنبال می‌کنید. بازخوانی و چرخه تولید محتوا همگی به منزله بازتولید و سودآفرینی برای رسانه است. اما مهم این است که بتواند تیر اول را درست نشانه‌گیری کند. در مقابل چنین فرایندی، آیا می‌توان دسته‌بندی یا سطح‌بندی برای مخاطبان قائل شد؟ پاسخ به این سؤال مثبت است. مخاطب می‌تواند بدقلق باشد. می‌تواند با هر محتوایی راضی نشود و می‌تواند رسانه را به سمتی که محتوای بهتر و بهتری تولید کند، متمایل سازد. به مانند مشتری که از جنسی راضی نیست و یا به حدی موشکاف است که می‌تواند ایرادات آن را بر خلاف بسیاری از مشتریان دیگر به فروشنده اعلام کند. در چنین شرایطی است که مشتری رسانه دیگر منفعل نیست. در بازی تولید محتوا مشارکت دارد و در تصمیم برای انتخاب نیز آگاهانه عمل می‌کند. بسیاری از مخاطبان رسانه‌های مجازی بعد از مشاهده یک پست صفحه گوشی را بالا می‌کشند تا به پست‌های مشابه برسند. در چنین انتخاب‌هایی مشتری بدون آگاهی و بر اساس خواست رسانه به هر چیزی که در اختیارش قرار می‌دهند، دسترسی دارد. در حالی که محتواهای دیگری از چشم او دور مانده است.
رسانه‌های دیداری مانند اینستاگرام در بخش قابل توجهی از ترفند فریب چشمی ‌برای تزریق محتوا استفاده می‌کنند به همین دلیل است که می‌توانند میلیون‌ها فالوور را جذب کنند و اخبار سه خطی یا محتواهایی که منبعی ندارد و می‌تواند ساختگی باشد به مخاطب عرضه کنند. اگر می‌خواهید محتواها را ورق بزنید، آگاهانه اقدام کنید و در دام‌ها گرفتار نشوید.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی