نگاهی به شهرآورد فینال حذفی

حساسیت، هیجان و جام

امیررضا همایون
خبر‌نگار

 


دومین شهرآورد سه رقمی فوتبال ایران از ساعت 19:45 دقیقه چهارشنبه به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد. مسابقه‌ای که آخرین جدال فصل بیست و دوم هم است و به عبارت دیگر شهرآورد صد و یکم فوتبال ایران پایان بخش یک فصل جذاب، جنجالی و عجیب خواهد بود. فصلی که فوتبال در آن تجربه‌های بسیاری به دست آورد از جنگ بر سر مسائل داوری تا تعطیل شدن رقابت‌ها به علت برگزاری جام جهانی فوتبال را در خودش جا داده بود. مطابق انتظار دو تیم استقلال و پرسپولیس در بازی نهایی جام حذفی به یکدیگر رسیدند تا فصل فوتبالی برای هواداران این دو تیم با برگزاری یک شهرآورد جذاب و حساس که در پایان به تیم پیروز جام قهرمانی جام حذفی اهدا می‌شود، به آخر برسد. این مسابقه اما به مانند تمام شهرآورد‌های چند سال اخیر با حاشیه‌های فراوان همراه بود.

داور خارجی یا ایرانی؟
عملکرد داوران در این فصل فوتبال ایران عجیب و پر سر و صدا بود. آنچه باعث شده بود زمزمه‌های حضور داور خارجی در شهرآورد صد و یکم به گوش برسد. آنچه  که از جمعه هفته گذشته به طور جدی مورد بحث قرار گرفت. باشگاه استقلال بر این باور بود که برای این مسابقه باید از داور خارجی استفاده شود. آنها حتی گفتند حاضر به پرداخت هزینه برگزاری مسابقه با داور خارجی هم هستند. در سوی مقابل باشگاه پرسپولیس اعلام کرد به نظر کمیته داوران احترام می‌گذارد. در نهایت هم کمیته داوران فدراسیون فوتبال روز دوشنبه اشکان خورشیدی را به عنوان آخرین قاضی شهرآورد فصل انتخاب کرد.

ببر و زنده بمان
اگرچه این موضوع که آینده کاری ریکاردو ساپینتو روی نیمکت آبی‌پوشان پایتخت به پیروزی در فینال حذفی بستگی ندارد به صورت رسمی اعلام نشده است اما شواهدی مانند عقب انداختن مذاکرات با مدیر برنامه‌های ساپینتو تا پس از پایان بازی چهارشنبه نشان می‌دهد نتیجه شهرآورد صدویکم که به کسب یا عدم کسب مقام قهرمانی رقابت‌های جام حذفی برای استقلال منجر می‌شود، روی آینده کاری ساپینتو در استقلال تأثیر بسیاری خواهد گذاشت. موضوعی که باعث می‌شود ساپینتو برای پیروزی در آخرین بازی فصل بیست و دوم فوتبال ایران با تمام قدرت به زمین مسابقه بیاید.

ببر و به برانکو برس
پرسپولیس دیگر تیم حاضر در فینال جام حذفی پس از سپری کردن یک فصل پرنوسان و کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر فوتبال کشورمان با پیروزی مقتدرانه مقابل نساجی به بازی نهایی جام حذفی فوتبال ایران رسید تا شانس کسب دو جام دیگر به صورت همزمان را داشته باشد. اتفاقی که اگر رخ بدهد و تیم تحت هدایت یحیی گل محمدی به مقام قهرمانی جام حذفی برسد طبق آیین‌نامه مسابقات به مقام قهرمانی سوپرجام فوتبال ایران هم می‌رسد، درست مانند اتفاقی که برای برانکو در فینال جنجالی اهواز رخ داد. به عبارت دیگر یحیی گل محمدی با پیروزی در مسابقه چهارشنبه شب به رکورد جاودانه برانکو ایوانکوویچ خواهد رسید و در فاصله کمتر از یک ماه دومین رکورد جاودانه این مربی را هم خواهد شکست.

جستجو
آرشیو تاریخی