خانـــه‌ای‌بهـاری با ریزه‌کـــاری‌هــــای‌خلاقـــــانه

آرزوکیهان هنوز مدتی از بهار باقی است و هنوز گل و گیاه و طبیعت، بوی تازگی و طراوت دارد. می‌توان این طراوت و تازگی را وارد خانه کرد. راه‌های زیادی برای تزئین بهاری خانه وجود دارد، ابتدایی‌ترین آن به‌کارگیری رنگ‌هایی با طراوات از گل‌ها، کوسن‌ها و مبلمان‌های خانگی است. در اولین گام، با دکور بهاری ایوان یا بالکن شروع کنید. می‌توانید از نیمکت‌های قدیمی، صندلی‌های چوبی، سنگریزه و گلها برای دکور ایوان یا بالکن استفاده کنید. به کارگیری گلدان‌هایی با گل‌های رنگین، فضای تان را برای فصل بهار زیباتر خواهد کرد. با تزیین فرش‌های رنگارنگ زیبا، فانوس‌ها، گیاهان و درختان زینتی، ایوان جلوی خانه ‌تان را دیدنی‌تر کنید. با افزودن چند بالش و پتوی شیک (اگر ضد آب باشد بهتر است) به صندلی‌ها و نیمکت‌ها می‌توانید آرامش بیشتری را برای عصرهای زیبای بهاری به ارمغان بیاورید. فرش‌های رنگین و مقاوم قادرند یک ایوان ساده را به مکانی خاص برای بهار تبدیل کنند. رنگ و طرح فوق‌العاده فرش‌ها می‌تواند حتی دیوارهای اطراف را هم درخشان‌تر نشان دهد.

نورپردازی مناسب بهار

زمان تعیین می‌کند که چه نوع نورپردازی‌ای داشته باشیم. در ماه‌های تاریک‌تر شکی نیست که ما به نورهای اضافی نیاز داریم. بهار، زمان آن است که ارزیابی کنیم چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست و تا چه حد به نور در فضای داخلی نیاز داریم. گزینه دیگر این است که رنگ وسایل کوچک مثل آباژورهایتان را تغییر دهید. تغییر یک آباژور از رنگ سرخابی به رنگ‌های پاستلی روشن و مطبوع، حس بهاری یک اتاق را افزایش می‌دهد. بهار زمانی برای شادب‌تر کردن بیشتر فضای داخلی خانه است، پس دست به کار شوید. تغییر در رنگ و ترکیب رنگ‌های صورتی و سبز در آشپزخانه، جلوه بهاری بیشتری به فضا خواهد داد. در نهایت توصیه قدیمی اما ضروری این است که از شر وسایل اضافی خلاص شوید و با داشتن یک نظم خوب با کمترین هزینه این کار را انجام دهید. سعی کنید فقط وسایل خوب و مورد نیازتان را نگه دارید، نه همه‌شان را و حتی همه لوازمی که از زمانی که خانه پدری تان را ترک کرده‌اید به شما داده‌اند! همه ما کم و بیش این کار را انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم «خب ممکن است یک روز به آن نیاز داشته باشم» و به احتمال زیاد همان‌طور بلااستفاده می‌مانند، بخصوص اگر وسایلی مثل مجموعه‌ای از قابلمه‌ها باشد که فقط اگر 100 نفر برای ناهار میهمان داشته باشید، به کار می‌آید. در هر صورت اگر می‌خواهید همه لوازم را نگه دارید، داشتن قفسه‌های بزرگ تا سقف ایده خوبی است. اگر قابلمه‌های زیادی دارید، پس به یک قفسه قابلمه سقفی فکر کنید. زیرا استفاده از آن آسان‌تر از چیدن آنها در کابینت است. اگر مجموعه‌ای از ظروف قدیمی یا صنایع دستی دارید، ممکن است بخواهید از این ظروف به طور روزمره استفاده کنید، بنابراین قفسه‌بندی باز یا قفسه‌بندی شلفی، ساده‌ترین و جذاب‌ترین گزینه است تا همه چیز مرتب و زیبا به نظر برسد.

 

تاج‌گل‌های‌بهاری
دکوراسیون بهاری درها را فراموش نکنید. ساخت و نصب تاج گل‌های بهاری فوراً فضای بیرونی خانه شما را شاداب ترمی کند. این، شامل در ورودی منزل هم خواهد شد. در کنار تاج گل بهاری در ورودی منزل از کنسول چوبی به همراه گلدانی پر از گل و سبد‌های حصیری هم می‌توان برای تزئین استفاده کرد. بهار زمان فوق‌العاده‌ای برای باز کردن پنجره‌ها و آوردن طبیعت به داخل خانه است.

کاغذ دیواری‌هایی‌با‌طرح‌های
درختان و‌گل‌ها
دیوار اتاق نشیمن تأثیرگذارترین راه برای تزئین بهاری است. انتخاب کاغذ دیواری اتاق نشیمن که دارای نقوش طبیعی همچون برگ‌های سبزاست به خانه شما احساس تازگی می‌دهد، بخصوص اگر رنگ‌هایی را انتخاب کنید که ما معمولاً با بهار مرتبط می‌دانیم، مانند سبز روشن.  یک کارشناس دیزاین داخلی دراین باره می‌گوید: «دیوارپوش‌های هندسی، ریتمی قوی در داخل اتاق ایجاد می‌‌کنند. همچنین می‌‌توانند با خطوطی که چشم را جلب می‌کند و حس فضای داخلی را گسترده‌‌تر می‌کند، توهم فضای بیشتری را ایجاد کنند.»

به‌کارگیری رنگهای بهاری در مبلمان و رنگ کوسن‌ها
اگر می‌توانید، برخی از لوازم، شامل میزهای کوچک کناری و کوسن‌ها را با رنگهای روشنی چون صورتی یا آبی روشن در کنار سبز و حتی ارغوانی تعویض کنید.
این کار برای شاداب کردن هر اتاق ضروری است. استفاده از بالش‌های مخملی، روتختی و پتوهای رنگین می‌تواند حس خوبی از فصل بهار را به اتاق نشیمن ببخشد.
 
رنگ بهار را در‌اثاثیه یا لوازم داخلی پررنگ معرفی‌کنید
وقتی نوبت به رنگ می‌رسد، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید، بخصوص اگر نمی‌خواهید دیوارها را رنگ کنید یا کاغذ دیواری را تغییر دهید. مبلمان خود را در نظر بگیرید. این قطعات برای مدت طولانی با شما زندگی خواهند کرد، نه به اندازه یک عمر اما زمان زیادی را در خانه تان باقی خواهند ماند تا وقتی که مبلمان جدیدی خریداری کنید. بنابراین مهم است آنچه را که واقعاً دوست دارید، انتخاب کنید. سبک و چاپی را انتخاب کنید که مکمل هر تودوزی موجود باشد. اگر جسارت بیشتری دارید، می‌‌توانید تا آنجایی که ممکن است مبلمان رنگی انتخاب کنید، خواه یک کاناپه باشد، خواه یک دست مبلمان کامل. بهتر است رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با طرح‌های شیک روشن، هماهنگی داشته باشد.

از نقاشی‌هایی با رنگ‌های بهاری استفاده کنید
نقاشی‌های دیواری دوباره رواج یافته‌اند و روشی فوق‌العاده برای بخشیدن حسی جالب به اتاق هستند، اما می‌توانید با تطبیق آنها با دکوراسیون داخلی، تأثیرشان را افزایش دهید. نقاشی‌های دیواری مانند پرنده و گل، نمایی از دنیایی فراتر از چهار دیواری شما ایجاد و یک ارتباط فوری با طبیعت برای افزودن حسی بهاری برقرار می‌کند.

تغییر آثار هنری و لوازم جانبی
یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای تغییر خانه از فصلی به فصل دیگر، ایجاد چند تغییر ساده در لوازم جانبی است. تغییر دکوراسیون کامل فضای داخلی خانه چهار بار در سال، عملی نیست، بنابراین رنگ‌ها و تزئینات روی دیوارهای شما می‌توانند تأثیر زیادی بر حس و حال فضا داشته باشند، پس چرا از اینجا شروع نکنید؟ این کار می‌تواند به سادگی بازسازی آثار هنری موجود در خانه شما باشد، مانند تجدید نظر درباره جابه جایی یک نقاشی یا مجسمه از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر تا بهتر دیده شود و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. برای دادن حس بهاری بیشتر به فضای داخلی بهتر است هنگام انتخاب وسایل جانبی و اکسسوری‌ها از رنگ‌هایی با زمینه زرد یا آبی مدیترانه‌ای استفاده کنید.

آویزهای حصیری و استفاده از گیاهان و گلدان‌های رنگی
برای نوشیدن یک فنجان قهوه در بعد از ظهرهای خنک بهاری گیاهان سبز را در کنار میز کوچک خانوادگی قرار دهید تا حس فوق‌العاده بهار را در آرامش تجربه کنید. بهار فصل امید و خوش بینی است؛ زمانی که طبیعت را در بهترین حالت و زیبایی‌اش می‌بینیم. با قرار دادن گل‌های رنگین درون گلدان‌هایی با اندازه و اشکال مختلف، زیبایی بهار را در دیزاین داخلی منعکس خواهید کرد. یک راه عالی دیگر برای انجام این کار، استفاده از پرده‌هایی با پارچه‌های سبک‌‌تر و مطبوع‌تر است.

جستجو
آرشیو تاریخی