با این اشتباهات در سفـــر پـول خود را هدر‌نـدهید

8 اشتباه رایج‌که سفر‌را به‌‌کامتان تلخ می‌کند

تعیین بودجه برای کل سفر همیشه مهم است. بودجه‌ای واقع‌بینانه تنظیم کنید که به شما امکان بدهد از سفر خود لذت ببرید؛ بدون اینکه خود را محدود کرده و از تفریحات واقعی منع کنید. همیشه می‌توانید از سفر خود لذت ببرید، حتی با ایجاد تغییراتی در نحوه استفاده از بودجه‌ که پیش از سفر برنامه‌ریزی کرده‌اید.

راضیه خوئینی
روزنامه‌نگار

بسیاری از مسافران مرتکب برخی از اشتباهات رایج در سفر می‌شوند که اغلب از روی سهل‌انگاری یا ندانم کاری رخ می‌دهد. اما با آگاهی از آنها می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد تا سفر شما به یک تجربه ناامیدکننده و پول هدر دادن تبدیل نشود.

برنامه‌ریزی‌های
بیش از حد جاه‌طلبانه
به جای برنامه‌ریزی‌ بر اساس حدس و گمان، برآوردهایی بدون اطلاعات واقعی و به‌روز و بدتر از آن برنامه‌ریزی نشدنی و جاه‌طلبانه، برنامه‌هایی بر اساس اطلاعات صحیح و همچنین انعطاف‌پذیر تهیه کنید. از تغییر برنامه‌های خود به دلیل آب و هوا یا کمبود پول نترسید. از مقدار زمان لازم برای رسیدن از نقطه «آ» به «ب» آگاه باشید. فقط به مسافت دقت نکنید، بلکه به روش سفر، ماشین، اتوبوس، قطار، به میزان ترافیک و بسیاری از موارد دیگر هم توجه کنید، چون ممکن است طی مسیر 40 کیلومتری با احتساب ترافیک یا معطلی در ایستگاه قطار گاهی حتی بسیار بیش از آنچه فکر می‌کنید، طول بکشد. همیشه زمان اضافی برای تأخیرهای احتمالی و استراحت، در نظر بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که لازم نیست کل کشور را طی یک بازدید ببینید. فشار آوردن بیش از حد به خودتان برای بازدیدهای پرعجله باعث غالب شدن احساس ناامیدی خواهد شد.

 
اولویت‌بندی مکان‌های گردشگری
بازدید از مکان‌های توریستی از لذت‌ها و ضرورت‌هایی است که هنگام سفر به هر شهر و کشوری انجام می‌شود. این اقدام باعث کشف مکان‌های شگفت‌انگیز و زیبای دیگر می‌شود. با این حال، می‌دانیم که چنین مکان‌هایی به دلیل شهرت‌شان همیشه شلوغ و پرازدحام‌ هستند و لذت بردن از آنها دشوار. اما جالب است که هر شهر و کشوری پر از شگفتی‌های پنهان و کمتر توریستی است که در حین سفر با برخی از آنها آشنا می‌شوید. فقط باید قبل از حرکت، کمی بیشتر تحقیق کنید و خود را مقید نکنید که حتماً طبق برنامه از پیش تعیین شده خود حرکت کنید.

 
خود را دربند ابزارهای راهنمای سفر کردن و بی توجهی به سایر شیوه‌ها
از رایج‌ترین اشتباهات سفر این است که کاملاً خود را به دست ابزارهای راهنمای سفر بسپارید و با آن پیش بروید. اینها ابزارها و محتویات بسیار جالب و ارزشمندی ارائه می‌دهند که نه تنها برای شناخت بهتر مقصد، بلکه برای کمک به شما در بازدیدهایتان عالی است. اما راهنمایان سفر هم ابزارهایی هستند که می‌توان با توجه به میل و خواسته خود از آنها استفاده کرد. چراکه آنها حاوی اطلاعات محدود و فشرده درباره هر مقصدند و با توجه به اینکه در هر صورت اطلاعات‌شان با آنچه که در هر شهر و کشور وجود دارد ناقص است، وابستگی کامل به آنها منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین به بازدید مکان‌های توریستی بروید، در بین سایر گروه‌های گردشگر حاضر شوید و از گپ زدن با مردم محلی دریغ نکنید. در این صورت بهترین طرح‌ها و ایده‌ها برای فعالیت‌هایی جذاب و مختص هر منطقه را پیدا خواهید کرد.

 
نداشتن انعطاف‌پذیری
در استفاده از بودجه
تعیین بودجه برای کل سفر همیشه مهم است. بودجه‌ای واقع‌بینانه تنظیم کنید که به شما امکان بدهد از سفر خود لذت ببرید؛ بدون اینکه خود را محدود کرده و از تفریحات واقعی منع کنید. همیشه می‌توانید از سفر خود لذت ببرید، حتی با ایجاد تغییراتی در نحوه استفاده از بودجه‌ که پیش از سفر برنامه‌ریزی کرده‌اید. فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، از رزرو محل اقامت تا هزینه‌های حمل و نقل، همگی را پیش‌بینی کرده و برایش بودجه در نظر بگیرید، اما مقداری از پول را برای تجربه تفریح یا خوردن غذاهای محلی یا بازدید از موزه یا مکانی که از آن بی خبر بودید و هزینه‌هایی از این قبیل در نظر بگیرید. این علاوه بر بخشی از پول‌تان است که برای احتیاط و به اندازه هزینه برگشت به مبدأ کنار گذاشته‌اید.

 
 ‌استفاده از کارت بانکی با کارمزد بالا
نکته‌ای که اغلب توسط مسافران مبتدی فراموش می‌شود و از این بابت ضرر زیادی پرداخت می‌کنند، در نظر نگرفتن کارمزد بانک‌هاست. اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، توصیه می‌شود از یک کارت اعتباری با حداقل هزینه استفاده کنید.


 
 گرفتن رژیم غذایی در سفر
رژیم غذایی خود را در طول سفر تغییر دهید تا دچار مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی نشوید. سعی کنید مطابق ساعت مقصد بخوابید و چرت زدن در طول پرواز و استراحت خود را در اولویت قرار دهید. به میزان کافی آب مصرف کنید تا هیدراته بمانید و از همه محرک‌هایی که می‌توانند در سلامت شما اختلال ایجاد کنند، اجتناب کنید.

تغییر ندادن برنامه سفر
اگرچه داشتن برنامه از قبل و در طول سفر عالی است، ولی قطعاً هیچ برنامه کاملی وجود ندارد. همیشه احتمال ایجاد فرصت‌های تازه برای اکتشافات و ملاقات با افرادی جدید در طول سفر وجود دارد؛ فرصت‌هایی که فقط در سفر ایجاد می‌شود و همیشه به یاد ماندنی‌ترین خاطرات را می‌سازد! بنابراین اجازه دهید موارد غیر منتظره و فرصت‌های تازه وارد برنامه سفرتان شود.

 
 یاد نگرفتن چند کلمه زبان محلی
از رایج‌ترین اشتباهات سفر که می‌تواند دردسرساز باشد، یاد نگرفتن چند کلمه زبان محلی است. برای مردم محلی همیشه دیدن گردشگرانی که در تلاشند با آنها صحبت کنند، خوشایند بوده و این کار نشانه ادب و ایجاد احترامی متقابل است. در حقیقت این شما هستید که به سراغ آنها می‌روید پس تلاش کنید با آنها ارتباط برقرار کنید. سریع‌ترین روش برای این کار بهره بردن از اپلیکیشن‌های کاربردی در زمینه یادگیری زبان با گوشی هوشمند است. سعی کنید مهم‌ترین جملات در زمینه حمل و نقل، تشکر و قدردانی یا خرید در بازار را یاد بگیرید.

جستجو
آرشیو تاریخی