با اقدامات دولت برای تسهیل در سفر به کربلا صورت گرفت

آمادگی کامل مرزها برای استقبال از زائرین اربعین حسینی

پیاده‌روی اربعین همیشه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هر ساله‌ عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) است، به همین خاطر برای این عاشقان چگونگی برپایی این شور میلیونی مهم است؛ در این خصوص به برخی اقدامات مسئولان از اربعین سال گذشته تا به حال نگاهی می‌اندازیم.
به گزارش فارس، اربعین سال گذشته بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی به کشور عراق سفر کردند، دستگاه‌های مسئول تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زائران با کمترین مشکل به سفر کربلا بروند؛ از افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی به 6 نقطه تا ازدیاد تعداد موکب‌ها و گسترش زیرساخت‌‌های حمل‌ و‌ نقلی با وجود تمامی اقدامات اما برخی مشکلات و کاستی‌ها در زمینه حمل‌و‌نقل، پارکینگ، کم بودن گیت‌های خروج از کشور در مرزها باعث ایجاد اختلال در تردد زائران شد.
امسال اما مسئولان از ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به استقبال اربعین ۱۴۰۲ رفته‌اند که در ادامه برخی از این اقدامات آمده است.
راه‌اندازی قطار ترکیبی به کربلا
مدیرعامل راه‌آهن از راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران- کربلا خبر داد و گفت: خط آهن شلمچه- بصره حدود ۲ سال دیگر تکمیل می‌شود، لذا برای تسهیل تردد زائران و گردشگران دو ملت ایران و عراق، تا زمان اتصال شبکه ریلی ایران به عراق، شرکت راه‌آهن با قطار ترکیبی به هموطنان خدمات‌دهی می‌کند. مسیر قطار ترکیبی کربلا از این قرار است که مسافران با قطار تا شلمچه می‌روند. از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره طی می‌کنند و در نهایت از بصره با قطار راهی کربلا می‌شوند.

بررسی امکان 24 ساعته شدن مرز خسروی
از اقدامات دیگر که می‌تواند به بهبود وضعیت تردد زائران اربعین از مرزها و کاهش تجمع کمک کند، بالا بردن ساعت کاری مرزها است؛ سردار محمد شرفی، رئیس قرارگاه اربعین فراجا اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از مرز خسروی به امکان ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: طرف عراقی قول و قرارهایی دادند که اگر این موارد نهایی شود به اطلاع مردم خواهد رسید.

صدور گذرنامه ویژه برای زوار
مشخص شدن زمان و همچنین مرز مورد نظر زائران برای سفر به عراق از دیگر موضوعاتی است که کمتر کسی می‌تواند اهمیت آن را در امکان مدیریت بهتر نادیده بگیرد که سیدمجید میراحمدی معاون وزیر کشور در فروردین‌ماه امسال به ارائه گذرنامه ویژه به زائران اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که از قبل، تاریخ رفت‌وبرگشت و همچنین مرز مد نظر هر زائر برای خروج را مشخص کنیم.
برطرف شدن مشکل گذرگاه‌های خوزستان تا قبل از تیر ماه
احمد وحیدی وزیر کشور با تأکید بر تدوین طرح جامع گذرگاه‌های اربعین حسینی استان خوزستان گفت: مشکل گذرگاه‌های چذابه و شلمچه برای تسهیل تردد و حرکت زوار اربعین حسینی، قبل از تیرماه برطرف می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی