نگاهی به هفته آخر بوندس‌لیگا آلمان

قهرمانی ناگهانی بایرن، سقوط دور از انتظار دورتموند

امیررضا همایون
خبر‌نگار


فوتبال آلمان پس از یازده فصل قهرمانی زود هنگام از سوی بایرن مونیخ، در این فصل هیجان بسیاری را تجربه کرد. هیجاناتی که تجربه آن از سوی هواداران فوتبال در آلمان مدیون انتخاب‌های عجیب مدیران بایرن مونیخ است. اما با وجود رخ دادن تمام این موضوعات باز هم همان همیشگی تکرار شد و بایرن مونیخ موفق شد جام قهرمانی بوندس‌لیگا را در خانه نگه دارد.
عجیب‌ترین اخراج
باشگاه بایرن مونیخ پس از قطعی شدن قهرمانی این تیم در بوندس‌لیگا، حسن صالح حمیدزیچ، مدیر ورزشی و الیورکان، مدیرعامل باشگاه را از سمت خودشان اخراج کرد. اخراج این دو از سمت‌هایشان آن هم در فاصله کوتاهی پس از کسب عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا برای افرادی که هیچ اطلاعی از شرایط حاکم بر باشگاه بایرن نداشتند، کمی عجیب به نظر می‌رسید اما برای آنها که از شرایط مطلع بودند و از ابتدای فصل اخبار مربوط به بایرن را پیگیری می‌کردند، عجیب نبود. مهم‌ترین علت اخراج این دو مدیر ارشد از سوی باشگاه تصمیمات ناگهانی‌شان که به موفقیت این تیم ضربه زده بود، است. مهم‌ترین تصمیم جنجالی کان و حمیدزیچ در فصل جاری به اخراج یولیان ناگلزمن از سمتش آن هم در شرایطی که تیم از رتبه مطلوبی در بوندس‌لیگا برخوردار بود و در دو جام دیگر یعنی لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی آلمان هم تا مراحل پایانی صعود کرده بود، مربوط است. آنها در شرایطی که تنها چند امتیاز با دورتموند در صدر جدول لیگ داخلی آلمان فاصله نداشتند، ناگلزمن را از سمتش اخراج کردند و توماس توخل، سرمربی سابق چلسی را با هدف کسب سه‌گانه رویایی فوتبال اروپا (بوندس‌لیگا، لیگ قهرمانان اروپا و جام حذفی) استخدام کردند. شرایط بایرن با آمدن توخل روی نیمکت این تیم به طور کلی تغییر کرد و مونیخی‌ها در یک چشم به هم زدن شانس کسب لیگ قهرمانان و جام حذفی را از دست دادند و پس از آن هم به علت نوساناتی که تیم با توخل تجربه کرد، صدر جدول بوندس‌لیگا را هم به دورتموند رقیب سنتی خودشان واگذار کردند. شاگردان توخل اگرچه در نهایت موفق شدند فصل را با جام قهرمانی بوندس‌لیگا به پایان برسانند اما باید گفت که اگر ماینتس عصر شنبه موفق نمی‌شد در سیگنال ایدونا پارک مقابل دورتموند به پیروزی برسد و رویس هم موقعیت‌های خودش را یکی پس از دیگری از دست نمی‌داد. همچنین جمال موسیالا جوانی وجود نداشت که در دقایق انتهایی مسابقه تیر نهایی را وارد دروازه کلن کند، رکورد 11 ساله بایرنی‌ها برای قهرمانی در بوندس‌لیگا پاره می‌شد و دورتموند به آرزوی دیرینه‌اش می‌رسید و توخل هم در اولین فصل هدایت بایرن با ناکامی محض فصل را به پایان می‌رساند.
درخشان مثل دورتموند
دورتموند با وجود اینکه به جام قهرمانی بوندس‌لیگا نرسید اما در فصل جاری یکی از بهترین عملکرد‌های چند سال اخیر خودش را در فوتبال آلمان به نمایش گذاشت و نشان داد می‌توان با بایرن مونیخ تا هفته‌های آخر رقابت کرد. همان‌طور که گفته شد شاید اگر موقعیت‌های رویس در دروازه ماینتس قرار گرفته بود الان شرایط متفاوت بود.

جستجو
آرشیو تاریخی