مجازات رانندگان متخلف

رانندگی، کاری بسیار حساس است که لحظه‌ای سهل انگاری در آن ممکن است تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. قوانین در تصادفات رانندگی از جنبه مجازات به چند بخش تقسیم می‌شود.
 در برخی موارد که دو خودرو با هم برخورد می‌کنند اگر خسارت فقط به خودروها وارد شده باشد قوانین خاص خود را دارد اما اگر در این تصادف‌ها به رانندگان یا سرنشینان خودرو آسیب وارد یا منجر به مرگ شده باشد قوانین، برای مقصران مجازات خاصی در نظر گرفته است. حال در برخی موارد راننده پس از تصادف به هردلیلی اقدام به فرار می‌کند.
 گذشته از جنبه انسانی و اخلاقی چنین اقدامی منجر به افزایش مجازات برای فرد فراری می‌شود.
 در حالی که او می‌تواند با امدادرسانی بموقع هم یک زندگی را نجات دهد و هم در تخفیف مجازات خودش مؤثر باشد.
حال اگر راننده‌ای بر اثر بی‌احتیاطی تصادفی کند که منجر به قتل غیرعمدی شود به شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه در حق اولیای دم در صورت مطالبه ایشان محکوم می‌شود.
 در ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی آمده است:
 هرگاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت ‌راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی‌) یا متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل ‌غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه ازناحیه اولیای دم محکوم می‌شود.
البته اگر راننده فرار کند یا مشخص شود در حالت مستی یا بعد از مصرف مواد مخدر رانندگی می‌کرده است نه تنها تخفیفی در مجازاتش اعمال نمی‌شود بلکه موجب تشدید مجازات راننده نیز می‌شود و البته دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک‌ تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری نیز محروم کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی