سینما در روایت خرمشهر

 پس از گذشت ۴ دهه از آزادسازی خرمشهر، سینماگران همواره تلاش کرده‌اند تا در قالب سینمای دفاع مقدس رشادت‌ها و روزهای تلخ و شیرین مردم در تمام ایران و به ویژه شهرهایی چون خرمشهر را به تصویر کشند. به گزارش ایرنا، سوم خرداد مصادف است با فتح تاریخی خرمشهر. خرمشهر، ۵۷۶ روز در اشغال ارتش صدام حسین بود تا در نهایت در سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ طی عملیات «بیت المقدس» آزاد شد. بی‌شک آزادسازی خرمشهر خونی تازه به رگ‌های رزمندگان ایرانی تزریق کرد تا با جان و دل از خاک خود دفاع کنند، هرچند این جنگ ناجوانمردانه تا سال‌ها ادامه داشت اما آزادسازی خرمشهر نقطه عطف پیروزی بزرگ مردان ایران در برابر مهاجمان عراقی بود. شاید بتوان خرمشهر و روایت‌های حقیقی که نسبت به جان بر کفی مردم این شهر که در کنار نظامیان باقی ماندند تا دوشادوش هم در برابر هیولای مهاجم بایستند وجود دارد را یکی از بهترین سوژه‌های سینمای جنگ در کشورمان دانست.
طی ۴۱ سال پس از آزادسازی خرمشهر، فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی با موضوع خرمشهر در سینمای ایران تولیدشده است، آثاری که گاهی اشاره‌ای کوچک به این شهر کرده و گاهی نیز داستان فیلم در این شهر رخ‌داده است. در این نوشتار به آن بخش از روایت‌های سینمایی نگاهی انداخته‌ایم که به‌صورت خاص خرمشهر را در دفاع مقدس به تصویر کشیده‌اند؛ از «بلمی به‌سوی ساحل» اثر زنده‌یاد «رسول ملاقلی پور» کارگردان توانای سینمای ایران که اولین فیلم در این زمینه است، تا «دسته دختران» به کارگردانی «منیره قیدی» که یکی از کارگردانان زن توانمند در حوزه تولید آثار جنگی است و این فیلم این روزها در حال اکران در سینماها است. در ادامه به برخی از آثار با موضوع خرمشهر می‌پردازیم:
  روز سوم
یکی دیگر از به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس و موضوع خرمشهر، فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» است که در سال ۱۳۸۵ تولید شد.داستان این فیلم آخرین روزهای مقاومت در خرمشهر را نشان می‌دهد و روایت خواهر و برادر خرمشهری است که در کنار دیگر مردم در شهر باقی‌مانده‌اند تا از خاک خود دفاع کنند.
 بلمی به سوی ساحل
«رسول ملاقلی پور» در سال ۱۳۶۴، فیلم سینمایی «بلمی به‌سوی ساحل» را ساخت که داستان تکاورانی است که با شنیدن خبر خطر سقوط خرمشهر به سمت این شهر عزیمت می‌کنند تا آن‌ها نیز برای نجات این شهر گام برداشته باشند.
سرزمین خورشید
فیلم دیگر«احمدرضا درویش» با داستانی از خرمشهر ساخته شد. داستان فیلم در این مورد است که با شروع جنگ، بیمارستانی در خرمشهر به محاصره دشمن درمی‌آید و از هوا و زمین مورد هجوم قرار می‌گیرد.
کیمیا
«احمدرضا درویش» از کارگردانانی است که با ساخت سه‌گانه خود با موضوع دفاع مقدس و البته خرمشهر، توانست سه اثر بسیار ماندگار را در سینمای ایران خلق کند.
او در سال ۱۳۷۳ اولین اثر از سه‌گانه خود را بانام «کیمیا» جلوی دوربین برد. داستان این فیلم، زمانی رخ می‌دهد که عراق به خرمشهر حمله کرده و همسر شخصیت اصلی داستان، در بیمارستان شهر بعد از به دنیا آمدن فرزند خود، می‌میرد.
دوئل
«دوئل» دیگر اثری است که «درویش» درباره خرمشهر ساخت. داستان متفاوت فیلم در جریان اشغال خرمشهر رخ می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی