در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا عنوان شد

پیام‌رسان‌ مالی جدید جایگزین سوئیفت می شود

روز گذشته پنجاه و یکمین جلسه اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی(ACU) با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی ایران آغاز به کار کرد.
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهور در این اجلاس با بیان اینکه زنگ خطر تضعیف دلار برای امریکا به صدا درآمده است، از هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی خواست در زمینه توسعه ارز دیجیتال مشترک، عملیاتی‌سازی سامانه پیام‌رسان بانکی اختصاصی، تشکیل سبد ارزی محلی و گسترش تعداد اعضای اتحادیه اقدام کنند.
محمد مخبر افزود: اتحادیه پایاپای آسیا باعث تکیه بیشتر بر ارزهای محلی برای تسویه مبادلات بین کشورهای عضو این اتحادیه می‌شود. وی با برشمردن ظرفیت‌های بالای اقتصاد ایران، در حوزه سیاست‌های ارزی و تجاری هم رویکرد کلی ایران را تقویت ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای فعالان اقتصادی اعم از صادرکننده، واردکننده و تولیدکننده برشمرد.

فعالیت ۸ بانک ایرانی
در خارج از کشور
رئیس کل بانک مرکزی هم در این اجلاس گفت: بیش از ۸ بانک با مالکیت بانک‌های ایرانی در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و ۴۹ شعبه بانک‌ ایرانی در کشورهای مختلف از جمله انگلستان و آلمان فعال هستند.
محمدرضا فرزین خواستار تعامل بانک‌های مرکزی طرفین در زمینه‌های پیام‌رسان مالی غیرسوئیفتی، اتصال کارت‌های پرداخت بانکی دو کشور و تشکیل کمیته مشترک پیگیری توافقات بانکی طرفین شد. وی با تأکید بر اهمیت بکارگیری پیام‌رسان مالی غیرسوئیفتی در روابط بین‌بانکی افزود: پیام‌رسان‌های مالی ایجاد شده توسط ایران می‌تواند جایگزین سوئیفت شود و به تبادلات پیام‌های مالی و بانکی کشورها کمک کند.
محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی هم گفت: ظرف یک ماه آینده، یک پیام‌رسان بین‌بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی جایگزین سوئیفت می‌شود و هزینه مبادلات بین اعضا را کاهش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی