تجربه طعمی خاص با کوکی چیزکیک

فائزه صدیقی
نویسنده 

کوکی و چیزکیک دو مدل از دسر و شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای هستند که هر کدام در جایگاه خود هواداران بسیاری دارند. چیزکیک یا همان کیک پنیری، انواع بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به چیزکیک کارامل، چیزکیک قهوه و چیزکیک میوه‌ای اشاره کرد. کوکی‌ها هم تنوع بسیار زیادی دارند که از آن میان می‌توان به کوکی کشمشی، کوکی میوه‌ای و کوکی کاکائویی اشاره کرد.درست کردن هر کدام از این دو مدل شیرینی دستورات و قلق‌های خاص خودش را دارد و درست کردن همزمان هر دو دسر گاهی وقت زیادی از ما می‌گیرد. از طرفی گاهی هم هوس چیزکیک کرده‌ایم و هم دلمان می‌خواهد به راحتی یک کوکی خوش‌خوراک، زیبا و خوشمزه داشته باشیم که هم از خوردن آن لذت ببریم و هم بتوانیم به عنوان یک هدیه خاص و دوست‌داشتنی آن را برای عزیزان‌مان ببریم. با توجه به این شرایط، امروز تصمیم دارم با کمک هم در آشپزخانه دوست داشتنی‌مان، کوکی با طعم چیزکیک درست کنیم تا با این کار یکی از خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین کوکی‌هایی که می‌توان به‌راحتی آن را درست کرد را یاد بگیریم؛ کوکی که هم از خوردن آن لذت می‌بریم و هم می‌توانیم به عنوان یک هدیه بسیار خاص و متفاوت آن را برای عزیزان‌مان ببریم.پس برای کسب این تجربه هیجان‌انگیز با من همراه باشید.

 مواد لازم برای تهیه کوکی چیزکیک
آرد ۱۹۵ گرم، معادل یک و نیم پیمانه*
کره ۵۰ گرم
شکر ۱۴۰ گرم، معادل دوسوم پیمانه
تخم مرغ درشت یک عدد
وانیل یک هشتم قاشق چای‌خوری
بکینگ‌پودر یک قاشق چای‌خوری
پنیر خامه‌ای ۱۵۰ گرم، معادل دوسوم پیمانه
پودر قند در صورت تمایل
* اگر پیمانه‌های استاندارد شیرینی‌پزی دارید از همان‌ استفاده کنید، اما اگر به آنها دسترسی ندارید، یک لیوان دسته‌دار فرانسوی را معادل یک پیمانه در نظر بگیرید.
 
 
دستور پخت کوکی چیزکیک
در پخت کیک و شیرینی‌ها بهتر است مواد اولیه به دمای محیط رسیده باشند، بنابراین مواد کوکی را از قبل در دمای محیط می‌گذاریم. البته در بعضی دستورها به طور مشخص اشاره می‌شود که بعضی مواد اولیه باید سرد باشند، در آن صورت آن ماده اولیه را تا زمان مصرف در یخچال نگه می‌داریم. برای درست کردن این کوکی، کره باید کاملاً نرم و هم‌دما با محیط بوده و شکر نیز بهتر است که ریزدانه باشد.
ابتدا مواد خشک شامل آرد سفید و بکینگ‌پودر را با هم مخلوط کرده و چند باری این مخلوط را الک می‌کنیم. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی کوکی ‌کمک می‌کند و باعث می‌شود کوکی ‌بافت سبک‌تری داشته باشد. این مخلوط را کنار می‌گذاریم تا بعداً به مایه کوکی ‌اضافه کنیم.
 اکنون فر را روشن می‌کنیم تا گرم شود.
* بگذارید حالا که به این قسمت از کار رسیده‌ایم نکته مهمی را برایتان بگویم که اوایل کار بارها باعث ناامیدی من از کیک و شیرینی‌پزی می‌شد! دمای پخت در فرهای گازی و برقی در پخت کیک و شیرینی یکی نیست و به طور معمول دمایی که در فرهای برقی مثل ماکروفر یا سایر نمونه‌ها باید برای پخت انتخاب کنیم، حدوداً بیست درجه کمتر از دما فرهای گازی است. این عدد می‌تواند با توجه به فضا و اندازه فر برقی شما پنج درجه کمتر یا بیشتر باشد. اما در دستورهای آشپزی و شیرینی‌پزی عموماً به این مورد اشاره‌ای نمی‌شود و تنها یک دما که برای فر گازی است، بیان می‌شود و اگر شما نکته تفاوت دمایی را ندانید، در نهایت کیک و شیرینی سوخته و سفت تحویل می‌گیرید!
*پس با این توضیحات اگر فر شما گازی است، آن ‌را روی دما ۱۸۰ درجه بگذارید ولی اگر فر برقی دارید با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد آن را روشن کنید تا گرم شود.
 در یک ظرف مناسب، با همزن برقی پنیر خامه‌ای را هم می‌زنیم تا از هم باز شود. اگر پنیر خامه‌ای ندارید، می‌توانید از پنیر ماسکارپونه یا پنیر لبنه نیز به جای آن استفاده کنید. تنها نکته این است که پنیر ماسکارپونه هیچ طعم شوری ندارد و اگر نمی‌خواهید کوکی چیزکیک شما مزه شور و شیرین بدهد پس از همین مدل پنیر استفاده کنید، در غیر این صورت می‌توانید از پنیر خامه‌ای یا لبنه نیز استفاده کنید. اگر هم خواستید کوکی چیزکیک شما مزه شیرین‌تری داشته باشد مقداری پودر قند به پنیر اضافه کنید.
حالا شکر و وانیل را به پنیرمان اضافه کرده و یک دقیقه دیگر به هم‌زدن ادامه می‌دهیم. پس از آن نوبت اضافه کردن کره نرم شده است، آن را هم اضافه می‌کنیم و یک دقیقه دیگر به هم‌زدن ادامه می‌دهیم.
در این مرحله تخم‌مرغ را به مخلوط اضافه کرده و دو دقیقه دیگر به هم‌زدن ادامه می‌دهیم. دقت کنید در بین کار چند باری مواد دور ظرف را با قاشق یا لیسک جمع می‌کنیم (دورگیری) تا اگر تخم‌مرغ‌ به دور ظرف پاشیده شده با این دورگیری آن را به مواد کوکی اضافه کنیم تا هم‌بخورند و در نهایت کوکی بوی زهم ندهد.
حالا آرد و بکینگ‌پودری که از قبل با هم مخلوط و الک کرده بودیم را روی مایه کوکی الک می‌کنیم و با سرعت کم همزن حدود یک دقیقه هم می‌زنیم. پس از این مرحله مایه کوکی ما آماده است.
کف سینی فر را کاغذ روغنی یا ورق تفلون می‌اندازیم و سپس با کمک اسکوپ بستنی یا قاشق، مقادیر مساوی از مایه برداشته و با فاصله‌های حدوداً ۵ سانتیمتری از هم کف سینی فر می‌گذاریم.
نکته: دقت کنید حجم مایه کوکی آماده شده که داخل فر قرار می‌دهید مشابه یکدیگر باشد، در غیر این صورت در نهایت بعضی کوکی‌ها ممکن است بسوزد و برخی دیگر هنوز کامل نپخته باشد.
سینی را در فر از قبل گرم‌شده به مدت حدوداً ۱۲ دقیقه یا تا زمانی که زیر کوکی‌ها طلایی شود، می‌گذاریم. پس از این زمان سینی را از فر درآورده و اجازه می‌دهیم کوکی‌ها کاملاً خنک شوند تا آماده سرو بشوند، چون تا موقعی که کوکی‌ها داغند، هنوز نرم هستند و اگر آن را در دست بگیرید، ممکن است له شده یا تغییر شکل دهند.
برای تزئین می‌توانید پس از خنک شدن کمی پودر قند روی کوکی‌ها الک کنید و یا زمانی که کوکی‌ها هنوز داغ هستند با انگشت روی آنها را فشار داده تا حفره‌ای روی سطح آنها ایجاد شود و پس از خنک شدن آن را با شکلات آب شده، مربا یا مارمالاد پر کنید.
 
مدت زمان ماندگاری
ماندگاری این شیرینی یک روز در دمای بیرون و سه روز در یخچال در ظرف دربسته است.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگی‌تان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی