معاون وزیر راه و شهرسازی:

سند ملی سکونتگاه‌های غیررسمی تصویب شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به عنوان مرجع سیاستگذاری‌های بخشی و فضایی و تسریع‌‌کننده اجرای برنامه جامع اقدام مشترک طرح‌های بازآفرینی شهری و کاهش بدمسکنی، به تصویب هیأت وزیران رسید.
به گزارش ایسنا، محمد آیینی افزود: از دیدگاه‌های نوینی که در سند جدید توانمندسازی سکونتگاه‌ها دیده شده، شهرسازی در استطاعت، مسکن در استطاعت و مسکن تدریجی است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه هدف اصلی از تنظیم این سند، ایجاد هم‌افزایی به منظور بهبود کیفیت حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی است، گفت: ما با ۱۱۵۳ محله بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی مواجهیم که باید از خدمات شهری متناسب استفاده کنند و حقوق آنها به رسمیت شناخته شود. متأسفانه در سال‌های گذشته آن‌چنان که باید به این حقوق توجه نشده و به همین دلیل در مواردی با تشدید پدیده‌هایی مثل گسترش فقر، ایجاد کلونی محرومیت و رانده شدن اقشار محروم از زیست شهری مواجه شدیم.
آیینی افزود: این سند، ستادهای بازآفرینی موجود را در سطوح ملی، استانی و شهرستانی به رسمیت می‌شناسد ولی می‌گوید باید کارگروه‌های تخصصی ملی و استانی، متناسب با این سند تقویت شوند. در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار حدود ۳۰ دستگاه حضور دارند که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است. هدف ما از تنظیم سند این است که دستگاه‌های مختلف مثل وزارت کشور، ادارات کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها ساختارهای خود را برای بازآفرینی، تقویت کنند. در واقع قصد داریم ظرفیت‌های موجود را حفظ کنیم، موانع را برداریم و هم‌افزایی ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه سند توانمندسازی سکونتگاه‌ها بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است، گفت: از اهداف این سند می‌توان به بهبود شرایط زندگی ساکنان این سکونتگاه‌ها اشاره کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی