نتایج یک نظرسنجی

خردادماه 1361 مرکز پژوهش‌های اجتماعی نخست‌وزیری در یک نظرسنجی، از ۵۰۲ نفر با شرایط سنی، تحصیلی و جنسیتی متفاوت، درباره‌ی ادامه‌ی جنگ نظرخواهی کرد. نشریه‌ی تخصصی نگین ایران در شماره‌ی دوازدهم خود نتایج این نظرسنجی را منتشر کرده است. در آن روزها جو شدید پیروزی و سلحشوری ایران را فرا گرفته بود. نظرسنجی‌های این‌گونه در بخش طراحی و هم در قسمت اجرا می‌توانست متأثر از این جو شدید باشد اما با این‌حال مرور نتایج آن جالب است.

توضیح نخست‌وزیری  
مرکز پژوهش‌های اجتماعی نخست‌وزیری در مقدمه‌ی اعلام نتایج نظرسنجی نوشته است: «برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد پدیده‌های جامعه، ضرورت گردآوری اطلاعات بر پایه‌ی تحقیقات اجتماعی را ایجاب می‌نماید. این مرکز برای رسیدن به این هدف بنیانی و بر مبنای روش‌های علمی، اطلاعات مورد‌نیاز دولت را در حد امکانات خود ارائه نموده و به یاری خدا فعالیت خود را در این زمینه همچنان ادامه خواهد داد.
علاوه بر این تحقیقات، تغییر و تحول سریع برخی از مسائل و نیاز مسئولین به بعضی از اطلاعات آن‌چنان ضروری است که تهیه و اجرای طرح‌های درخواستی بر اساس نمونه‌ی آماری مطلوب در فرصت تعیین‌شده‌ی محدود، عملا غیر‌ممکن می‌باشد و از طرفی آگاهی از هر نوع اطلاعی در زمینه‌ی مسائل مطروحه می‌تواند بر نداشتن آن اطلاع ارجح بوده و حقایقی از جامعه را منعکس و مسئولین را در حل مسائل یاری نماید (گرچه ممکن است همه‌ی حقایق کاملاً منعکس نشود)، لذا با توجه به نیاز مسئولین و محدودیت امکانات، این مرکز بر آن شد تا طرح‌هایی را با نمونه‌ی کمتر و در مدت کوتاه‌تری انجام دهد تا بتواند پاسخگوی نیازهای فوری مسئولین باشد. گزارش زیر حاوی مطالب زیر است:
1. نظر مردم در مورد ادامه‌ی جنگ؛ ۲. نظر مردم در مورد وارد شدن به خاک عراق در صورتی که عراق شرایط ما را نپذیرد؛ ۳. دلایل عدم ورود به خاک عراق؛ در این گزارش نظرات ۵۰۲ نفر در سطح شهر تهران با حفظ پراکندگی در محلات و خانوارها در تاریخ دهم و یازدهم خردادماه 1361 مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن بدین شرح است: - مشخصات جامعه‌ی مورد بررسی در جدول‌های شماره ۱ و ۲ و 3 نشان داده شده است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی