ویژه نامه پلاس۸۱۹۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۹۱ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مرز بین مناطق گرمسیر و سردسیر اینجاست؛ کرمان

بــــــــــــــــــهـشت در‌دل‌کویر

در دلفارد، حدود 200 کیلومتری کرمان، می‌توانید درخت گردو گیلاس، زردآلو، خرما و انواع مرکبات را با هم ببینید!

زهره افشار روزنامه‌نگار وقتی نام کرمان به‌عنوان یک مقصد گردشگری مطرح می‌شود، اولین چیزی که به ذهن‌مان خطور می‌کند سفر به یک منطقه کویری است. همه درباره منطقه «گندم بریان» به‌عنوان گرم‌ترین نقطه جهان در حاشیه غربی بیابان لوت کرمان شنیده‌اید اما شاید برای شما عجیب به نظر برسد که به فاصله یک ساعت از این نقطه می‌توانید به پیست اسکی کرمان برسید و این فقط بخشی از طبیعت خارق‌العاده این استان است.

دلفارد، اوج‌شگفتی طبیعت‌کرمان

اگر شما عاشق طبیعت‌گردی هستید حتماً در سفر به کرمان سری به منطقه دلفارد بزنید تا اوج شگفتی طبیعت کرمان را ببینید. این منطقه نقطه تلاقی شمال و جنوب کرمان و در واقع جایی است که مناطق گرمسیری و سردسیری به هم می‌رسند. پوشش گیاهی بی‌نظیر و تماشایی این منطقه شما را غرق شگفتی می‌کند. شاید این منطقه یکی از معدود نقاطی باشد که بتوانید درختان خاص مناطق گرمسیری را در کنار درختان مناطق سردسیری یکجا ببینید. در این منطقه که حدود 200 کیلومتر از کرمان فاصله دارد، می‌توانید درخت گردو، گیلاس، زردآلو، خرما و انواع مرکبات را با هم ببینید! کمی که طبیعت‌گردی کنید در حاشیه رودخانه‌ای که در آن جاری است و سرچشمه‌ای از رودخانه شور ‌می‌باشد، تمشک، انجیر و پسته وحشی هم پیدا می‌کنید.

 

به دیدن
هند‌ایران‌بروید

از کرمان که 200 کیلومتر به سمت جنوب بروید به قطب کشاورزی جیرفت می‌رسید. این منطقه به هند ایران معروف است. در این منطقه 70 درصد محصولات خارج از فصل کشور تولید می‌شود و در فاصله ماه‌های مهر تا اردیبهشت که بیشتر نقاط کشور دمای خنک تا سرد دارند، محصولاتی چون توت فرنگی و بادنجان در آن تولید می‌شود. اگر شما در این ماه راهی جیرفت شوید علاوه بر دیدن هزاران کیلومتر مزرعه که پهلو به پهلوی هم به بار نشسته‌اند، می‌توانید از محصولات این فصل جیرفت که هندوانه، خیار، گوجه فرنگی و بادنجان است برای مصرف خود و حتی سوغات بخرید. شک نکنید که طعم این محصولات را همیشه به یاد خواهید داشت.

 

کرمان ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر مناطق کویری جدا می‌کند و اگر شما هم می‌خواهید سری به این استان زیبا بزنید بد نیست در این مورد استان بیشتر بدانید. شما حتی اگر برای چندمین بار به کرمان سفر کنید بازهم در سفر به این استان دوست دارید از جاذبه‌های تاریخی مانند ارگ بم، مجموعه گنجعلی‌خان، حمام وکیل، آتشکده آناهیتا و گنبد جبلیه دیدن کنید. اما حالا که قرار است در بهار راهی کرمان شوید، پیشنهاد می‌کنیم وقت بیشتری برای سفر به این استان بگذارید و به جاهایی از این استان بروید که زیبایی‌شان به طبیعت بهار و اقلیم فوق‌العاده این استان گره خورده و در سفرهای قبلی کمتر به سراغ آنها رفته‌اید. «محمد جهانشاهی» معاون اداره کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: کرمان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر در بهار است. ارتفاع بالای این استان موجب شده ییلاق‌های اطراف کرمان مانند باغ شازده در زیباترین حالت خود باشند و بخش‌های کویری اطراف کرمان دارای هوای معتدل‌تری. به گفته وی، کرمان 11 درصد وسعت کشور را دربرمی‌گیرد و پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود و به‌دلیل اینکه پراکندگی آن شمالی - جنوبی است، دارای اقلیم منحصر به فردی نیز می‌باشد: در حالی که در مناطق شمالی‌اش گردشگران کویر‌نوردی را جذب خود می‌کند، در مناطق پایین‌تر، به‌دلیل رطوبت بالای هوا، به بهشتی می‌رسید که توقعش را در کرمان ندارید.

هزار گیاه در دامنه یک کوه
کرمان پس از شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، دومین شهر مرتفع کشور است. در واقع حدود 70 درصد وسعت استان کرمان در ارتفاع واقع شده است. معاون اداره کل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: کوه هزار، بلندترین قله جنوب ایران و استان کرمان در بخش راین شهرستان کرمان که ارتفاع آن ۴۵۰۱ متر برآورد شده‌ است. جالب است بدانید این کوه نام خود را از تنوع گیاهی خارق‌العاده خود گرفته است. کوه هزار، به‌دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده‌ و چهارمین قله مرتفع ایران است. کوهنوردانی که به این استان سفر می‌کنند، می‌توانند با یک تیر چندین نشان بزنند و علاوه بر صعود به این کوه زیبا از جاهای دیدنی کرمان و طبیعت بکر آن هم لذت ببرند. پس حتی اگر کوهنورد حرفه‌ای هم نیستید به دیدن این منطقه بروید. ‎راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کرمان قرار گرفته‌ است. جهانشاهی خاطرنشان می‌کند: آب و هوای این شهر در اواخر اردیبهشت به معنای واقعی بهاری است و به راستی سفر به بهشت در دل کویر است.

لذت غذاهای محلی در روستاهای محور هفت باغ را از دست ندهید
پس از گردش نیم روزه در شهر کرمان برای خوردن ناهار، توصیه ما به شما رفتن به روستاهای حاشیه شهر کرمان در محور هفت باغ و خوردن غذاهای محلی کرمان در روستاهایی مانند لنگر یا مهیاب است. در این محور سراغ رستوران‌های محلی آسیاب آبادی و ابیت را بگیرید. می‌توانید سفارش کشک بادنجان و بزقورمه یا مطنجن بدهید. وقتی هم که به روستای لنگر رسیدید در کنار خرید کلمپه که شاید مشهورترین شیرینی کرمان است، سراغ شیرینی مربایی محلی این روستا را بگیرید. از خرید این شیرینی که مانند دونات ترد و با کیفیت است پشیمان نمی‌شوید و آن وقت شاید انتخاب بین کلمپه و این شیرینی محلی برایتان سخت شود. همچنین خرید زیره را هم فراموش نکنید. به روستای زنگی‌آباد هم بروید تا در رستوران‌های محلی این روستا که شاید بیشتر شبیه قهوه‌خانه به نظر می‌آید طعم بی‌نظیر«آبگوشت امام حسینی» را بچشید. برای خوردن این آبگوشت باید تمام آداب آبگوشت‌خوری را رعایت کنید. البته نگران نباشید اگر سررشته‌ای از آداب خوردن این غذا ندارید، کسانی آنجا میزبان شما هستند که با خوشرویی این آداب را به شما یاد می‌دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی