وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرهنگسرای نیاوران خانه اقوام می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی «خانه اقوام» با هدف معرفی شایسته اقوام مختلف ایرانی در فرهنگسرای نیاوران خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی که در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: اصل تنوع فرهنگی از دیدگاه‌های بنیادی حاکم بر حوزه سیاستگذاری و حوزه تصمیمات فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است و بر همین اساس در سطح بین‌المللی همیشه داعیه‌دار و مدافع به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی هستیم. اسماعیلی گفت: مخالف جهانی‌سازی هستیم که از یک‌‌سو منجر به نابودی آداب و سنت‌های جوامع مختلف شود و از سویی کنش‌های واحدی را در همه وجوه زندگی انسان امروزی حاکم کند.
وی ایران را رنگین‌کمانی از تنوع فرهنگی توصیف کرد و افزود: همه این تنوع زیر چتر واحد ایران و اسلام گردهم آمده‌اند و در کنار هم زندگی می‌کنند، از سیستان و بلوچستان تا ترکمن‌صحرا تا آذربایجان و خوزستان و کردستان همه اقوام در همه بخش‌های کشور به آیین‌ها و سنت‌های خود پایبند هستند و زیر چتر و پرچم واحدی به نام ایران تنوع فرهنگی زیبا و رنگارنگ رقم زده و به نمایش گذاشته‌اند.
وزیر فرهنگ به راه‌اندازی «خانه اقوام» در مجموعه فرهنگی و هنری نیاوران اشاره کرد و گفت: خانه اقوام به دنبال نشان دادن تنوع فرهنگی ایران و وحدت در عین کثرت اقوام ایرانی است و در خانه اقوام نشان خواهیم داد ایرانیان با همه تفاوت‌های زبان، لهجه و قومیت، یک هویت واحد تاریخی را یدک می‌کشند و همه کثرت‌ها و تفاوت‌ها ذیل یک وحدت بزرگ به نام ایران قرار دارد که مبتنی به نگاه حکیمانه و فلسفی بزرگان این سرزمین است.
در حاشیه آیین تجلیل تنوع فرهنگی، نمایشگاهی از سبک زندگی عشایر، آداب و آیین‌ها و موسیقی اقوام، هنرهای سنتی و صنایع دستی، سوغات و پوشاک و شیرینی و خوراک که مؤلفه‌های تنوع فرهنگی ایران زمین هستند، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
 در این مراسم از فعالان، هنرمندان و پیشکسوتان حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی، هنر، صنایع دستی و گردشگری در حوزه تمدنی ایران زمین تجلیل شد.
در این مراسم از بهروز وجدانی، تهیه‌کننده پرونده موسیقی بخشی خراسان و احیاگر و مروج موسیقی مقامی، محمود طالقانی، طراح و مجری موزه میراث روستایی گیلان در حوزه میراث فرهنگی، شهر خلاق رشت و شهر یادگیرنده بندر خمیر، مهین‌ناز میردهقان فراشاه، برای ۲۰ سال تجربه در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، مریم حاج ابراهیمی معاون صنایع دستی استان گلستان برگزار کننده پانزدهمین دوره جشنواره اقوام، زهرا عرب علیدوستی پژوهشگر و ترویج‌دهنده پوشاک اقوام ایرانی خاص سوزن‌دوزی و دارای نشان درجه یک هنری و مازیار آل‌داوود از بنیانگذاران بومگردی در ایران و ترویج‌دهنده تنوع فرهنگی بومی با اهدای لوح تجلیل شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی