نکاتی‌برای‌کم‌کردن به‌هم‌ریختگی و‌آشفتگی فضای‌خانه

با‌کمی‌دقت‌و ابتکار، به خانه‌تان نظــم و آرامــش دهــــید

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

اگر برای وسایل‌ بزرگ و کوچک جای مناسبی در خانه در نظر بگیریم، حتی با تغییر کاربری فضاها و بازتعریف آنها مناسب با شرایط و لوازمی که داریم، می‌توانیم از مرتب بودن خانه و آرامش ناشی از در دسترس بودن وسایل به دور از به‌هم ریختگی لذت ببریم.

نکاتی برای قرار دادن اشیا و لوازم کوچک و بزرگ در خانه
هدف از چیدمان و سازماندهی این است که بتوانید به سرعت وسایل را پیدا کرده و در نهایت فضایی زیبا را در خانه به وجود آورید. با قرار دادن هر وسیله در جایی که منطقی است، این کار را آسان‌تر انجام می‌دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید آشپزخانه خود را بر اساس نوع کاری که در هر بخش آن انجام می‌دهید به مناطق مختلف تقسیم کنید. تمام ظروف را نزدیک ماشین ظرفشویی قرار دهید تا تخلیه سریع‌تر و آسان‌تر آن انجام شود و تابه‌های پخت را نزدیک فر نگه دارید. ممکن است همیشه نتوانید یک وسیله را در جایی که کارآمدتر است جاسازی کنید، بنابراین به دنبال بهترین مکان برای آن باشید. برای مثال بسیار منطقی است که جاروبرقی را با تمام لوازم همراهش در انباری نگه داریم اما گاهی اوقات فضای کافی برای جا دادن اینگونه وسایل نداریم پس قرار دادن آن در کمد لباس هم خوب است هرچند ایده‌آل نیست اما با وجود فضای کم چاره‌ای نیست و قرار دادن آن درون کمد سبب می‌شود نمای ظاهری خانه مرتب به نظر برسد. باید توجه داشت اکثر ما در خانه‌ای زندگی نمی‌کنیم که مطابق با نیازهایمان باشد پس با توجه به فضای خانه مجبور به جا گذاری‌های نه‌چندان عالی هستیم.

تغییر کاربری
گاهی سعی می‌کنید خانه خود را سازماندهی کنید اما در پیدا کردن مکانی مناسب برای قرار دادن وسایل مشکل دارید.  در این مواقع باید همه چیز را در نظر گرفت و گاه کاربردی مناسب شرایط برای آن تعریف کرد. برای مثال کابینت زیر سینک را می‌توان مهم در نظر گرفت زمانی که با وسایل مفید پر شده است. یا یک جعبه اسباب‌بازی چوبی با بالشتکی روی آن، هم می‌تواند ابزار کاربردی برای بچه‌ها باشد و جلوی ریخت و پاش اسباب‌بازی‌ها را بگیرد و هم یک پاف برای نشستن کنار پنجره باشد.

نگذارید اشیای کوچک باعث شلوغی و به‌هم ریختگی شود
به جزئیات دقت کنید. مثلاً وسایلی مثل «دسته کلید» نباید همه جا را شلوغ و به‌هم ریخته نشان دهد. توصیه می‌شود چیزهایی از این قبیل را در یک کشوی کوچک (که  برای قرار دادن اشیای کوچک، جداسازی و سازماندهی شده است)، سبد چوبی شیک یا سطل کوچک و حتی سینی قرار دهید و از به‌هم ریختگی جلوگیری کنید. برای چیدمان و قرار دادن دسته‌های کلید، کیف پول و کفش‌هایتان طبیعتاً به جای مناسبی نیاز دارید. به جای آنکه سعی کنید خودتان را آموزش دهید که آن اقلام را در آن جا دهید، محل قرار دادنشان را طوری انتخاب کنید که بهتر با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. مثلاً کفش‌ها حتماً باید در جاکفشی قرار بگیرند تا جلوی در ورودی مرتب باشد، اما درباره دسته کلید یا سوئیچ ماشین قضیه فرق می‌کند. مثلاً همسرتان پس از ورود به خانه دسته کلید و محتویات جیبش را در مکان‌های مختلف خانه می‌گذارد و سبب می‌شود همه جا به‌هم ریخته، شلوغ و نامرتب به نظر برسد و دسترسی به وسایل دشوار شود که همواره امکان گم شدن این وسایل وجود دارد، اما در نظر گرفتن مکانی برای قرار دادن این وسایل اهمیت زیادی دارد تا فضا نامرتب به نظر نرسد و دسترسی دوباره به همین وسایل کوچک ولی مهم راحت‌تر باشد. یک سبد، سطل کوچک یا سیتی شیک را در نظر بگیرید و آن را در جایی قرار دهید تا تمامی این وسایل کوچک پس از ورود همسرتان در آن قرار گیرد. با این روش همه جا مرتب‌تر به نظر خواهد رسید و خانه تا پایان روز منظم است. در چنین شرایطی دیگر مجبور نخواهید بود آشفتگی پذیرایی را تحمل کنید و نگران به‌هم ریختگی باشید.

در چیدمان وسایل بزرگ دقت‌کنید
مبل معمولاً بزرگ‌ترین قطعه از وسایل خانه در یک اتاق نشیمن است و محل قرارگیری آن تأثیر زیادی بر طراحی کلی، نظم و احساس زیبایی در فضا دارد. همیشه هنگام چیدن وسایل خانه دچار تردید می‌شویم که آیا قرار دادن مبلمان یا میز ناهارخوری در بخش‌هایی از خانه خوب است یا نه، جا‌گذاری هر وسیله‌ای مهم است و نقش کلیدی در زیبایی خواهد داشت. با کمی دقت می‌توانید وسایل‌تان را در جای مناسب قرار دهید.
بسیاری از ما گزینه‌های انگشت‌شماری برای انتخاب محل قرار دادن مبل داریم، اما آیا باید از قرار دادن مبل جلوی در خودداری کنیم؟
به طور خلاصه این امکان وجود دارد که یک مبل روبه‌روی در قرار گیرد و گاهی اوقات ممکن است تنها گزینه مناسب برای ایده‌های چیدمان اتاق نشیمن، همین باشد اما حتی‌المقدور بهتر است مبلمان مقابل در ورودی ساختمان قرار نگیرد زیرا تبدیل به یک ناهنجاری بصری می‌شود. این موضوع فقط در صورت اجبار و در فضاهای کم و خانه‌های کوچک ممکن است کارساز باشد. محل قرارگیری مبل به اندازه اتاق نشیمن شما، چیدمان و طرح کلی که می‌خواهید ایجاد کنید بستگی دارد. بنابراین برای کمک به تصمیم‌گیری درست برای طراحی مبل در اتاق نشیمن، بهتر است به این نکات توجه کنید. داشتن وسایل جفت شامل آباژورهای همسان در دو طرف مبلمان می‌تواند فضا را شیک‌تر جلوه دهد. قرار دادن یک گلدان کوچک روی میز نشمین برای زیبایی یا یک گلدان بزرگ در گوشه‌ای از دیوار پشت مبلمان می‌تواند فضایی سبز و جلوه‌ای دو‌چندان به چیدمان شما بدهد. استفاده از کتابخانه در هر نقطه پذیرایی که فضای بازی دارد زیبا است اما گاهی اوقات زیر تلویزیونی هم می‌تواند نقش کتابخانه را ایفا کند و پذیرایی‌تان را با شکوه‌تر نشان دهد.

مبل خود را جلوی طولانی‌ترین دیوار اتاق قرار دهید
طولانی‌ترین دیوارهای خانه محل رایجی برای قرار دادن مبلمان در خانه است. بسیاری از مبل‌ها مقابل طولانی‌ترین دیوار اتاق قرار می‌گیرند.
یک طراح مبلمان در این باره می‌گوید:«به طور کلی اگر مبل‌ها کوتاهتر، امروزی‌تر و اسپرت‌تر باشند، ممکن است به خوبی در فضا شناور شوند و جایگاه مناسبی داشته باشند اما اگر سنتی‌‌تر باشند کار سخت‌تر خواهد شد، بخصوص اگر فضای کمی برای چیدمان مبل داشته باشیم. معمولاً مبلمان صاف با پشتی‌های بلند، بهتر است در امتداد دیوار قرار گیرد تا سطوح نامناسبی در اتاق ایجاد نکند.» اگرمی خواهید مبل خود را مقابل طولانی‌‌ترین دیوار اتاق قرار ‌دهید، یا کنار دیواری که هیچ‌گونه پنجره‌ یا شومینه‌ای در آن وجود ندارد، آن را طوری قرار دهید که کنار زاویه چشم شما باشد، نه آنکه مستقیم مقابل چشم‌تان قرار بگیرد.

مبل‌ها را حول یک نقطه کانونی قرار دهید
مبل‌ها هرگز نباید روبه‌روی در قرار گیرند مگر در صورت اجبار، بلکه بهتر است در یک مکان مرکزی رو به نقطه کانونی اتاق قرار گیرند. لازم نیست نقطه کانونی تلویزیون باشد، می‌تواند یک شومینه، پنجره زیبا با منظره یا یک اثر هنری خیره‌کننده باشد. قرار گرفتن مبل با نقطه کانونی، فضای بصری جذاب و کاربردی‌تری ایجاد می‌کند. یک مبل را می‌توان مستقیماً مقابل یک نقطه کانونی مانند تلویزیون یا شومینه قرار داد. با قرار دادن چند مبل و صندلی در اطراف نقطه کانونی، قادرید یک فضای صمیمی و جذاب ایجاد کرده و برای دلچسب‌تر کردن فضا دیوارها را با یک قطعه هنری نقاشی، دراماتیک‌تر کنید.

جستجو
آرشیو تاریخی