پیش‌بینی‌ها و اقدامات اطلاعاتی پیرامون ناوگروه 86 در گفت‌وگو با معاون اطلاعات نداجا:

مأموریت اطـــــــــــلاعاتی- رزمــــــــــی در کل کره زمین

رصد تحرکات یگان‌های منطقه‌‌‌ای و جهانی توسط ناوگروه نیروی دریایی

شکی در‌‌‌ این نیست که دشمنان ‌‌‌این کشور نمی‌خواهند ناوگروهی به عظمت ناوگروه نیروی دریایی ارتش، حتی هزاران کیلومتر به دریاها و اقیانوس‌های تحت نفوذشان نزدیک شوند ولی ‌‌‌این کاری بود که ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش کشورمان آن را با موفقیت انجام داد.پیش‌بینی خطرات ممکن امنیتی و اطلاعاتی در کنار ‌‌‌این که ‌‌‌این ناوگروه باید از تما‌‌‌می‌ اطلاعات و وقایع پیرامون خود تا هزاران کیلومتر مطلع باشد، حساسیت کار اطلاعاتی در‌‌‌ این تیم بزرگ را صد چندان ‌‌‌می‌کند.این ناوگروه باید چنان صلابت اطلاعاتی از خود نشان دهد که دشمنان اساساً نتوانند به فکر خدعه و خطری برای آن بیفتند تا‌‌‌ اینکه خدای نکرده کار به مرحله تهاجم و تدافع برسد.با معاون اطلاعات نیروی دریایی ارتش ‌درباره تمهیدات، پیش‌بینی‌ها و اقدامات اطلاعاتی پیرامون ناوگروه 86 نیروی دریایی به گفت‌و‌گو نشستیم.

ناوگروه 86 با ‌‌‌این فاصله از کشور از مبدأ که حرکت ‌‌‌می‌کند، اساساً چه خطراتی ممکن است متوجه‌اش باشد؟
‌‌‌مأموریت 360 یا به عبارت دیگر هدف از ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت در راستای پیاده‌سازی و عینیت بخشیدن به فرامین رهبر معظم انقلاب فرماندهی کل قواست که ‌‌‌تأکید فرمودند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران باید بتواند حضور خودش را در آب‌های دوردست و اقیانوس‌ها گسترش بدهد. بنابراین فرمانده محترم این نیرو در راستای پیاده‌سازی و عملیاتی کردن‌‌‌ این فرمان، تصمیم گرفتند ‌‌‌مأموریت ناوگروه 360 یا 86 را طراحی کنند که دور زمین را بزنند و در تمام آب‌های دوردست بتوانند پرچم جمهوری اسلامی‌‌‌ایران را به اهتزاز دربیاورند.
این ‌‌‌مأموریت با توجه به ‌‌‌اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور ما اتفاق ‌‌‌می‌افتاد، مطمئناً یکسری ابهامات و یکسری مناطق ناشناخته‌‌‌ای داشت که تاکنون نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران هیچگونه سابقه و تجربه دریانوردی بویژه در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس نداشت. بحث بسیار مهمی‌ بود که اولاً تجربه‌‌‌ای برای دریانوردی در آن مناطق وجود نداشت و وقتی که‌‌‌ این تجربه وجود ندارد، مطمئناً یکسری ابهامات در‌‌‌ این تصمیم‌گیری وجود خواهد داشت. از جمله احتمال داشت که‌‌‌ این ناوگروه با خطرات امواج و مسائل جوی که در دریا اتفاق ‌‌‌می‌افتد، مواجه شود.
بدخواهان‌‌‌ ایران دوست ندارند کشورمان به حیاط خلوت آنها پا بگذارد
از آنجایی که بدخواهانی در دنیا بویژه کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای به رهبری امریکا وجود دارد که هرگز دوست ندارند جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران در حیاط خلوت امریکا بویژه در مناطق دوردست چنین ‌‌‌مأموریتی را انجام دهد، احتمال داشت که در نظام محاسباتی امریکا وجود داشته باشد که مانع‌‌‌ این ناوگروه شوند یا حوادثی را برای ما ‌‌‌ایجاد کنند. پس یکی مسائل جوی دریایی، امواج و مناطقی از اقیانوس‌هایی که برای نیروی دریایی ناشناخته بوده و یکی هم بحث‌های خود نیروهای فرامنطقه‌‌‌ای به رهبری امریکا بود.
 از طرف دیگر امریکا تلاش ‌‌‌می‌کرد بویژه در سال 1401 با‌‌‌ ایجاد یک انزوای سیاسی از جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران مشروعیت زدایی کند و ناوگروه نتواند در جایی پهلو بگیرد.
این ‌‌‌مأموریت یک ‌‌‌مأموریت هشت ماهه پیش‌بینی شده بود که دریانوردان و کارکنان نیاز به استراحت دارند تا در مناطقی از جهان و کشورها پهلوگیری کنند و نگذارند در‌‌‌این پهلوگیری اتفاقی بیفتد.
عرض اقیانوس‌های آرام و اطلس را بدون مشکل طی کردیم
فرمانده محترم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلا‌‌‌می ‌با تیزبینی کارگروه‌های علمی‌ را تشکیل دادند که براساس نظام محاسباتی و اقیانوس‌شناسی، این کارگروه‌ها در دانشگاه دریایی نوشهر از افراد خبره تشکیل شدند و یک بررسی علمی ‌جامعی برای‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت مطالعاتی انجام شد و تمام مخاطرات پیش‌بینی و برآورد شده و راهکارهای لازم چگونگی طی مسافت در دریا و چگونگی دریانوردی در‌‌‌ اینجا پیش‌بینی و طرح‌ریزی شد. الحمدلله‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت 360 یا ناوگروه 86 با موفقیت به فضل پروردگار توانست خیلی از مناطق که احتمال چالش داشت بویژه در طی کردن عرض اقیانوس آرام و اطلس را بدون پیش آمدن مشکلی پشت سر بگذارد. ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت تعجب بسیاری از صاحبنظران و افرادی را که در حوزه‌های دریانوردی فعالیت ‌‌‌می‌کنند، برانگیخت.
این یکی از مسائلی بود که الحمدلله تا به حال به خوبی انجام شده و ناوگروه با سلامتی و با مهارت حرفه‌‌‌ای توانست ‌‌‌مأموریت‌های محوله را به شایستگی انجام بدهد.
پهلوگیری در کشورها در اوج تحریم‌ها
موضوع دیگر در بحث، یکی از سیاست‌های خصمانه امریکا و بسیاری از هم‌پیمانانش بود که ناوگروه نتواند در خیلی از کشورها پهلو بگیرد. ولی با توجه به‌‌‌ اینکه یکی از ‌‌‌مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلا‌‌‌می‌ دیپلماسی دفاعی و دریایی است، ‌‌‌این موضوع هم به خوبی با اقداماتی که در سطح ستاد ارتش جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران انجام شد و هماهنگی‌هایی که صورت پذیرفت، ‌‌‌این ناوگروه توانست در کشورهای هند، جاکارتا، آرژانتین و آفریقای جنوبی پهلو بگیرد و به خوبی توانست ‌‌‌مأموریت و پیام خودش را به کشورهای دوست و به دنیا مخابره کند و فرهنگ‌‌‌ایرانی اسلا‌‌‌می‌ را در بین مسئولان آن کشورها بیان و فرهنگ‌‌‌ایران را تبیین کند. اعضای‌‌‌ این ناوگروه با دیدارهایی که داشتند، به درستی توانستند نقش خودشان را در‌‌‌این زمینه هم به نحو مناسبی انجام دهند و بازتاب آن را شما ‌‌‌می‌توانید در شبکه‌های خبری در بین مسئولان سیاسی کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای بویژه سخنگوی دولت امریکا که بارها اعلام کردند ما با دقت رفتارهای ‌‌‌این ناوگروه را تحت رصد و پایش قرار ‌‌‌می‌دهیم، ‌‌‌ببینید. اما همان طور که گفته شد ناوگروه 86 توانست با اقتدار ‌‌‌مأموریت خودش را به خوبی انجام دهد و در جاهایی که خطوط قرمز کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای است ظاهر و پرچم جمهوری اسلا‌‌‌می‌ را به اهتزاز دربیاورد.
پیام ‌‌‌مأموریت ناوگروه 86 مخابره صلح و دوستی به تمام جهان است
پیا‌‌‌می‌ که‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت داشت مخابره پیام صلح و دوستی به تمام افکار جهان است و از طرف دیگر باعث اقتدار کشورمان شد. در تاریخ کشور ما‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت ثبت شده به طوری که خیلی از کشورها بدانند جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران به چه قدرتی دست پیدا کرده و آنها در مواضع‌شان اخیراً تلاش ‌‌‌می‌کنند که قدرت دریایی خود را بازنگری و تقویت کنند. در واقع ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت الگویی را به جهان مخابره کرد که‌‌‌ این هم یکی دیگر از‌‌‌ این دستاوردهای جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران است. در‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت بسیار بزرگ و اثرگذار با توجه به تنش‌هایی که در جهان وجود دارد و با توجه به‌‌‌اینکه ناوگان‌های متعددی امریکایی‌ها در عرصه دریاها دارند، رزمندگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران واقعاً با انجام ‌‌‌این ‌‌‌کار توانستند اقتدار خودشان و قدرت دریایی و سیادت دریایی جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران را در تاریخ ثبت و ضبط  کنند.
برای‌‌‌ اینکه تهدیداتی که به آن اشاره کردید در صحنه عمل به وقوع نپیوندد قطعاً یکسری اقداماتی از سوی شما انجام گرفت. در حد مقدورات به آن اقداماتی که انجام شده پیش از سفر اشاره بفرمایید.
اقدامات متعددی برای انجام چنین ‌‌‌مأموریت بزرگی باید صورت بپذیرد؛ از جمله یکی از آن بحث‌ها تخصیص منابع انسانی و کارکنانی هستند که ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت بزرگ را انجام دهند. الحمدلله نیروهای جوان و کارآزموده و باتجربه‌‌‌ای که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران توانسته تربیت کند، توانستند مهارت‌های علمی ‌و فنی را در حوزه‌های تخصصی خودشان کسب کنند و‌‌‌ این یکی از موضوعات است زیرا این سرمایه‌های انسانی هستند که امکان بهره‌برداری از سایر سرمایه‌ها را فراهم ‌‌‌می‌کنند. شاید خیلی از کشورها امروزه تجهیزات خیلی مدرنی داشته باشند ولی چون عملاً کارکنان سلحشور و رزمنده‌‌‌ای ندارند، نمی‌توانند خیلی از اهداف آن کشورها را تحقق ببخشند چون‌‌‌ این نیروها نیروی انسانی کارآزموده، مهارت دیده و باانگیزه و دارای روحیه سلحشوری و رزمندگی و شهادت‌طلبی هستند و‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت را به خوبی پذیرفتند.
دو‌‌‌می ‌الزامات ‌‌‌مأموریت بود.در هر ‌‌‌مأموریتی اگر نیروی انسانی هم داشته باشید، در دنیای معاصر بویژه در حوزه‌های تخصصی و فناوری‌های دریایی اگر الزامات ‌‌‌مأموریتی نداشته باشید عملاً نمی‌توانید ‌‌‌مأموریت انجام دهید. نیروی دریایی در کنار تربیت نیروی انسانی متخصص به موضوع بحث ساخت شناورها و ساخت الزامات ‌‌‌مأموریتی توجه جدی داشته است.
تمام مراحل ساخت ناوشکن دنا توسط متخصصان داخلی کشور صورت گرفته و‌‌‌این ناوشکن با تلاش مهندسین کشور و متخصصان نیروی دریایی صنایع دفاعی ساخته شده و برای‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت پیش‌بینی شد. الحمدلله در حین اجرای ‌‌‌مأموریت که تصاویر آن دقیقاً وجود دارد، ‌‌‌این شناورها چه ناوبندرمکران پیش‌بینی شده بود از نظر قدرت عملیاتی، توان رزم، آمادگی‌های رز‌‌‌می‌ به خوبی توانست‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت سخت را پشت سر بگذارد و پس از عبور از امواج و مسائل طبیعی که با آن مواجه بود، ‌‌‌مأموریتش را انجام دهد.
رصد تحرکات یگان‌های منطقه‌‌‌ای و فرامنطقه‌‌‌ای
این ناوگروه 86 یک ‌‌‌مأموریت اطلاعاتی - رز‌‌‌می‌ داشت و توانست تما‌‌‌می‌ تحرکات یگان‌های فرامنطقه‌‌‌ای و حتی کشورهای ساحل را به خوبی رصد کند و هرگونه تحرکات آن را بموقع ثبت و ضبط ‌‌‌می‌کرد و اقدامات عملیاتی را متناسب با آن طراحی ‌‌‌می‌کرد که مثلاً در عبور از برخی از جزایر کشور فرانسه دقیقاً به خوبی توانست هشدار بدهد. آنجا ‌‌‌مأموریت‌های شناسایی و اطلاعاتی خودش را به نحو شایسته‌‌‌ای انجام داد که آن هم نشان دهنده وجود تجهیزات و ابزارهای لازم روی ‌‌‌این یگان‌ها است که ‌‌‌می‌توانند هم فعالیت‌های اطلاعاتی را انجام دهند و هم خودمحافظتی انجام دهند که هیچ تهدیدی علیه آنها کارساز نباشد.
در طول سفر احیاناً مشکل امنیتی اطلاعاتی برای ناوگروه به وجود نیامد؟
الحمدلله با وجود ‌‌‌اینکه خود سامانه‌های اطلاعاتی موجود در اتاق اقتدار ناوگروه اطلاعاتی انجام ‌‌‌می‌دادند تحرکات شناورها را به دقت مورد رصد قرار ‌‌‌می‌دادند ولی به علت هوشیاری، آمادگی رز‌‌‌می ‌و اقتداری که آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند.
تحرکات ناوگروه از سوی نیروهای فرامنطقه‌‌‌ای بویژه از سوی ناوشکن‌های فرانسوی یا امریکایی و سیستم‌های آنها مورد رصد قرار ‌‌‌می‌گرفت ولی توانستند اقدامات را به درستی انجام دهند. در برخی از موارد کشور فرانسه اعلام کرده بود که‌‌‌ این ناوگروه به برخی از مناطق و جزایری که متعلق به آنهاست و حریم آب‌های آنها را نقض کرده، ولی با توجه به مستندات و ادله‌هایی که ارائه شد، دیدند که دقیقاً ناوگروه 86 با رعایت هنجارهای بین‌المللی و حقوق بین‌الملل دریاها وظایف خودش را درست انجام ‌‌‌می‌داد و‌‌‌ این مستندات هم ارائه شد و آنها هیچ گونه ادعایی نتوانستند در‌‌‌این زمینه داشته باشند.
کشورهای دیگر هم ناوگروه‌هایی را اعزام ‌‌‌می‌کنند از لحاظ پوشش امنیتی و اطلاعاتی اگر مقایسه کنیم‌‌‌ این ناوگروه را در چه سطح جهانی ‌‌‌می‌بینید؟
اولاً تا به حال مسبوق به سابقه نبوده که کشورهای پیرامونی ما چنین ‌‌‌مأموریت بزرگی را انجام داده باشند. آن کشورها غالباً فعالیت‌های خودشان را در قالب ائتلاف‌های منطقه‌‌‌ای انجام ‌‌‌می‌دهند. کشورهای فرامنطقه‌‌‌ای مثل امریکا هم اگر چنین کاری انجام دهند به علت پایگاه‌های متعددی که در دنیا دارند پهلو ‌‌‌می‌گیرند و استراحت ‌‌‌می‌کنند. مزیت ناوگروه‌ 86‌‌‌ این است که با خودباوری و خوداتکایی و با خداباوری توانست ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت بزرگ را انجام بدهد که عظمت ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت و ماهیت ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت غالباً توسط کارشناسان و صاحبنظران در علوم دریایی بویژه توسط فرماندهان نیروی دریایی آنها قابل درک است..‌‌این ‌‌‌مأموریت در فضایی انجام ‌‌‌می‌شود که ما با دنیایی از تحریم و محدودیت‌ها علیه‌مان مواجهیم و عظمت کار در ‌‌‌این است که ما در‌‌‌این محدودیت‌های اعمال شده و تحریم‌ها از نظر فروش قطعه و بحث‌های سیاسی و امنیتی توانستیم به فضل پروردگار ‌‌‌این ‌‌‌مأموریت را به‌‌‌این شایستگی و به نحو مناسب به اجرا دربیاوریم و بتوانیم عمق و اعتلای ژئوپلیتیکی‌‌‌ ایران اسلا‌‌‌می‌ را در آب‌های بسیار دوردست محقق کنیم.
اقدامات امنیتی و پوشش‌های اطلاعاتی در کشور بعضاً با هم پوشانی‌های بخش‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی کشور انجام ‌‌‌می‌شود.‌‌‌آیا اطلاعات نیروی دریایی کشور از ظرفیت سایر بخش‌ها برای انجام‌‌‌ این ‌‌‌مأموریت استفاده کرد؟
حوزه‌های اطلاعاتی نیروی دریایی با حوزه‌های زمینی فرق ‌‌‌می‌کند، چون یکی از ‌‌‌مأموریت‌های اساسی اطلاعات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران در حوزه آب‌ها و رصد دشمن در حوزه و یگان‌های دشمن در عرصه دریاهاست. بنابراین در‌‌‌ این کار مشارکت آنچنانی از سازمان‌های اطلاعاتی نبوده ولی ما در بحث‌های دیپلماسی دریایی از سفارتخانه وزارت امور خارجه در زمینه پهلوگیری یگان‌های شناور استفاده کردیم و از مساعدت‌های وزارت امور خارجه دولت بهره‌مند شدیم و آنها به ما در‌‌‌این زمینه کمک‌هایی کردند.
قدرت نظا‌‌‌می ‌یک پشتوانه برای قدرت سیاسی است
 البته متقابلاً قدرت نظا‌‌‌می‌ یک پشتوانه برای قدرت سیاسی است. وقتی ناوهای ما با صلابت در بنادر کشورهای جهان پهلو ‌‌‌می‌گیرند، در واقع نشان دهنده عظمت و اقتدار یک کشور است که ‌‌‌می‌تواند به پیشبرد اهداف سیاسی کمک شایانی بکند. البته در حوزه‌هایی مثل نقشه‌ها غالباً از شرکت‌های دانش‌بنیان هم استفاده ‌‌‌می‌کنیم که باوجود ‌‌‌اینکه خودمان افراد متخصصی در حوزه GIS در حوزه مسائل سنجش از راه دور داریم، ولی از ظرفیت‌های آنها هم در انجام دریانوردی‌ها و ناوبری استفاده لازم شد.
در پهلوگیری‌هایی که اشاره کردید از چه خدماتی استفاده شد؟ چه تبادلاتی انجام شد؟
در بحث دیپلماسی دریایی یکی از موضوعاتی که بسیار مهم و حائز اهمیت است، بحث ارسال پیام صلح و دوستی کشور به کشور متقابل و به جامعه جهانی است. یکی از موضوعات ‌‌‌ایجاد صلح و ثبات در خطوط کشتیرانی است، یعنی جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران اعلام ‌‌‌می‌کند که علاوه بر ‌‌‌اینکه ‌‌‌می‌تواند ثبات و امنیت را در خطوط کشتیرانی مواصلاتی کشتیرانی در بحث‌‌‌ ایجاد ثبات برای اقتصاد جهانی برای خودش داشته باشد، به جهان هم کمک ‌‌‌می‌کند.
شرکت ناوگروه در نماز جمعه بندر کیپ تاون
دوم‌‌‌ اینکه وقتی ناوگروه در جایی پهلو ‌‌‌می‌گیرد و ملاقاتی با مسئولان سیاسی و مسئولان نظا‌‌‌می ‌آن کشور و مراکز فرهنگی و اجتماعی آن کشور برقرار ‌‌‌می‌کند، مطمئناً در آنجا یک سری تبادلات فرهنگی و اظهارنظرها و رایزنی‌هایی صورت ‌‌‌می‌گیرد که یا کارکنان ما آنجا حاضر ‌‌‌می‌شوند یا مقامات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور روی یگان‌های ما حضور پیدا ‌‌‌می‌کنند و ‌‌‌این تبادل و رایزنی‌ها مطمئناً در توسعه روابط در حوزه‌های نظا‌‌‌می ‌انجام کارهای مشترک، نزدیک کردن دیدگاه‌های مشترک کمک ‌‌‌می‌کند و فرهنگ ‌‌‌ایران اسلا‌‌‌می‌ را هم به سایر کشورهای جهان منتقل ‌‌‌می‌کند. مثلاً دوستان ما توانستند به بندر کیپ تاون رفته و در نماز جمعه و مراکز فرهنگی آنجا حضور داشته باشند و مواضع صلح‌آمیز کشور جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران را بیان کنند.‌‌‌اینها همه از دستاوردهای دیپلماسی دریایی
است.
 در طول انجام ‌‌‌مأموریت به شناورهای دیگری که در مسیر بودند احیاناً خدمات  یا کمکی و یا تبادلی انجام شد یا خیر؟
یکی از ‌‌‌مأموریت‌های یگان‌هایی که در دریا حضور پیدا ‌‌‌می‌کنند ‌‌‌این است که اگر دیدند یگان شناوری یا کشتی تجاری دچار مشکلات ‌‌‌ایمنی، کنترل صدمات بشود و یا مورد تعرض قرار بگیرد و درخواست کمک ‌‌‌می‌کند به کمک آنها بشتابند که موضوع خاصی در‌‌‌این زمینه ما شاهد نبودیم؛ ولی ‌‌‌این آمادگی کامل و صددرصدی در ناوگروه 86 وجود داشت که هرجا اگر استمدادی شود صددرصد به یاری بشتابند و کمک کنند ولی در بحث ثبات و امنیت ‌‌‌اینها نقش خودشان را‌‌‌ ایفا کردند.
نیروی دریایی ارتش به صورت مستمر در دریای سرخ حضور دارد
علاوه بر ‌‌‌مأموریت ناوگروه 86 امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران به صورت مداوم و مستمر در دریای سرخ حضود دارد و توانسته است تهدیدات را هزاران مایل دریایی در دوردست ببرد به طوری که وزیر سابق دفاع رژیم صهیونیستی آقای بنی گانتس در اجلاسی در یونان اعلام کرد که «حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران در دریای سرخ دقیقاً یک تهدید بسیار بسیار جدی علیه ماست.» الحمدلله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران با حضورش در دریای سرخ با توجه به تنش‌ها و به علت حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و حضور برخی از نیروهای فرامنطقه‌‌‌ای، توانسته است که آنجا پشتوانه قوی برای محور مقاومت باشد و نقش خودش را در آنجا ‌‌‌ایفا ‌‌‌می‌کند. الحمدلله‌‌‌ این را تا به حال توانسته است که به اثبات برساند.‌‌‌این هم از خدماتی است که نیروی دریایی آنجا به صورت مستمر حضور دارد و نقش‌آفرینی ‌‌‌می‌کند و باید مورد توجه افکار عمو‌‌‌می ‌و ملت فهیم ما قرار بگیرد.
زمانی که ناوگروه 86 رد ‌‌‌می‌شد از آن قسمت شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرده که نیروی دریایی را آماده باش کامل داده است.
خود فرانسوی‌ها هم همین طور هستند. اخیراً چیزی ‌‌‌می‌خواندم که یک ناوشکن فرانسوی ‌‌‌اینها را بشدت مورد تعقیب قرار داده و بچه‌ها حتی توانستند رادارهای تجهیزات آن را هم شناسایی کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی