همکاری اقتصادی ایران و امریکای لاتین در همسایگی امریکا

وبسایت تخصصی مارین این ساین که به‌صورت تخصصی به مسائل دریانوردی می‌پردازد، این سفر را مورد بررسی قرار داد و در مقاله‌ای نوشت: ایران از نظر استراتژیک به‌دنبال تقویت روابط خود با کشورهای امریکای جنوبی به‌عنوان بخشی از برنامه اقتصادی خود و همچنین آنها بوده است. همچنین روابط آنها با ونزوئلا در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی بهبود یافته است. ونزوئلا که سال‌ها در معرض تحریم‌های امریکا قرار داشت با کمک تهران توانست بسیاری از پالایشگاه‌های نفت خود را بازیابی کرده و بر تحریم‌های امریکایی فائق آید و در این راستا به کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری در کشورشان را داد؛ موضوعی که راه ایران را به سواحل جنوبی امریکا باز کرد.
به طور کلی می‌توان گفت سفر ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دور کره زمین به جز آن که یک رکورد خیره‌کننده برای ناوبری دریایی برای کشورمان محسوب می‌شود، پیامی سیاسی برای جهان دارد که در وهله اول نشان‌دهنده شکست سیاست انزوا و تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده غرب علیه ایران است. همچنین روابط استراتژیک ایران با کشورهای امریکای لاتین که در سال‌های اخیر در حال گسترش بوده است با این اقدام تقویت شده و به سمت رونق و شکوفایی سیاسی، اقتصادی و تجاری حرکت خواهد کرد.
امید است سیاستمداران و دولتمردان این تلاش ملوانان ایرانی را در عرصه دریانوردی به‌عنوان فرصتی برای کسب نتایج سیاسی و اقتصادی مناسب برای ایران اسلامی قدر دانسته و در راستای منافع ملی و مردمی استفاده کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی