انتشارات «ایران»

« حرکت در جهنم به نیت بهشت»
و « جزیره سرگردانی»
دو کتاب «حرکت در جهنم به نیت بهشت» نوشته محمدحسن روزی‌طلب و «جزیره سرگردانی» نوشته بیژن مومیوند شامل مجموعه گفت‌وگوهایی با افراد مختلف درباره سازمان مجاهدین خلق است (1357-1344).
افرادی که با آنها گفت‌وگو انجام شده، از اعضای سابق این سازمان در دوره پیش از انقلاب بوده‌اند. برخی از این افراد کسانی هستند که با تغییر ایدئولوژی سازمان در سال ۱۳۵۴، از این سازمان جدا شده و برخی تا سال‌های بعد از آن هم همچنان در سازمان فعال بودند. مباحث مطرح شده در این گفت‌وگوها شامل ایدئولوژی و تفکر سازمان مجاهدین خلق، اقدامات و فعالیت‌های اعضای این سازمان در وقایع و جریانات انقلاب، نحوه ارتباط و تعامل آنها با سایر گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و شرایط کشور در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است.
در این کتاب‌ها ناگفته‌های زیادی از سازمان مجاهدین خلق در دهه ۵۰ ارائه می‌شود که خواندنی و قابل تأمل هستند.


دیپلماسی با صدای بلند (4 جلد)

تاریخ شفاهی سیاست خارجه امریکا
در ایران (دوره پهلوی دوم)
«دیپلماسی با صدای بلند» مجموعه مصاحبه‌های ویلیام بور با چند نفر از دیپلمات‌ها و مستشاران امریکایی و افسران سیا است که طی دوره پهلوی دوم در ایران حضور داشتند.
این مصاحبه‌ها با همکاری بنیاد مطالعات ایران، به‌عنوان نهاد پژوهشی غیرانتفاعی، تحت حمایت اشرف پهلوی در شهر واشنگتن و دفتر پژوهش‌های تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ ضبط و تنظیم شده است.
بنیاد مطالعات ایران رسالت خود را مطالعه مسائل حکومتی و اجتماعی ایران معاصر، به منظور تبیین محورهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در قرن بیست و یکم اعلام کرده است، اما در عمل این بنیاد تریبونی برای نویسندگان و چهره‌های وابسته به رژیم پهلوی و بستری برای تبلیغ درباره میراث این رژیم است.  ترجمه این مجموعه چهارجلدی را گروه مترجمین انتشارات ایران  انجام داده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی