مدیرکل موزه‌ها خبر داد

۱۳ محموله تاریخی به ایران پس داده می‌شود

مدیرکل موزه‌ها از به سرانجام رسیدن ۱۳ پرونده استرداد اشیای‌ تاریخی و پیگیری برای بازگشت پرتره مظفرالدین‌شاه و الواح هخامنشی به ایران خبر داد که با همکاری وزارت امور خارجه در حال انجام است.
مرتضی ادیب‌زاده در مراسم گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها که پنجشنبه گذشته در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: به تازگی ۳ هزار و ۶۰۰ قطعه شیء تاریخی ارزشمند در فرودگاه امام خمینی(ره) توقیف شد. نیروهای یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی و نیروهای فراجا عزم جدی برای مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی دارند. لوح نقش ‌برجسته ساسانی نیز به ایران بازمی‌گردد و پیگیر بازگرداندن «پرتره مظفرالدین شاه» و «الواح هخامنشی» هستیم.
به گزارش ایسنا، سال گذشته انتشار عکسی از کاخ گلستان از مفقود شدن تابلو پرتره مظفرالدین‌شاه خبر داد. وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی پس از بررسی اسناد کاخ گلستان تأیید کرد که تابلو چهره مظفرالدین‌شاه در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ از مجموعه کاخ خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است. پرتره رنگ روغن مظفرالدین‌شاه قاجار با امضای کمال‌الملک ـ نقاش شهیر ایرانی، سال ۲۰۰۰ میلادی در حراجی کریستیز بریتانیا به قیمت ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوند فروخته شد و بعدها در موزه‌ای در کویت شناسایی شد!
مدیرکل موزه‌ها همچنین از اضافه شدن ۳۱ موزه خصوصی وابسته و غیروابسته به موزه‌های کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ۸۲۸ موزه در سطح کشور فعال هستند. از توسعه فضاهای کمی فاصله گرفتیم تا به ارتقای کیفی برسیم. ادیب‌زاده از تمایل اداره کل موزه‌ها برای همکاری با دانشگاه‌ها سخن گفت و افزود:‌ درِ این اداره کل به روی دانشجویان و پژوهشگران باز است.
گفتنی است در پایان مراسم گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها از برترین‌های موزه‌داری کشور تجلیل به عمل آمد.
جستجو
آرشیو تاریخی