بررسی هفته پایانی لیگ بیست و دوم

جام همچنان در تهران

امیررضا همایون
خبر‌نگار

 


هفته آخر بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران پنجشنبه گذشته به‌صورت همزمان در شهرهای مختلف کشورمان برگزار شد و در پایان پرسپولیس تحت هدایت یحیی گل‌محمدی با کسب 66 امتیاز از 30 مسابقه برای ششمین بار در هفت فصل اخیر به‌عنوان قهرمانی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی فوتبال ایران رسید.
 
شکست مس کرمان
در هفته آخر لیگ دو بازی از اهمیت زیادی برخوردار بود. اولین بازی نساجی-پرسپولیس بود، رقابتی که با پیروزی مقتدرانه سرخ‌ها و درنهایت قهرمانی آنها همراه بود. دومین بازی اما به میزبانی ورزشگاه باهنر کرمان برگزار شد جایی که دو تیم مس کرمان و سپاهان اصفهان به مصاف یکدیگر رفتند. این مسابقه از آنجا اهمیت داشت که در صورت شکست شاگردان فرزاد حسین‌خانی مقابل شاگردان مورایس و عدم کسب نتیجه گل‌گهر مقابل صنعت نفت آبادان سقوط مس کرمان پس از تنها یک فصل حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران قطعی می‌شد. در سوی دیگر سپاهان هم برای رسیدن به جام قهرمانی لیگ برتر به پیروزی مقابل مس کرمان نیاز داشت. اتفاقی که رخ داد و شاگردان مورایس موفق شدند مسی‌های کرمان را در خانه خودشان شکست بدهند. پیروزی سپاهان مقابل مس کرمان تنها حکم سقوط شاگردان حسین‌خانی به لیگ آزادگان را امضا و همچنین تکلیف آقای گل لیگ را مشخص کرد.
 
پایان مقتدرانه
طبق برنامه استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان تراکتور بود. رقابتی که نسبت به جدال دو تیم بالانشین از حساسیت کمتری برخوردار بود. شاگردان ساپینتو باوجود اینکه مسابقه‌شان مقابل تراکتور تشریفاتی محسوب می‌شد اما هفت بار دروازه محمدرضا اخباری و تراکتور را باز کردند و با نتیجه 7 بر 1 مقابل تراکتور در خانه به پیروزی رسیدند. نتیجه‌ای حتی خوش‌بین‌ترین هوادار استقلال هم پیش از آغاز بازی آن را پیش‌بینی نمی‌کرد اما شاگردان خمز در بازی مقابل استقلال به اندازه هشت بازی گذشته‌شان گل خوردند؛ آنچه باعث شد جدال پرتغالی-اسپانیایی فوتبال ایران به سود ساپینتو به پایان برسد تا خمز وداع تلخی با لیگ بیست و دوم داشته باشد و ساپینتو هم که باید برای صعود به فینال جام حذفی هفته پیش رو مقابل نساجی صف‌آرایی کند برای این تیم خط نشان بکشد.
 
احیای صنعت نفت، احیای ویسی
صنعت نفت آبادان در این فصل شرایط عجیبی را سپری کرد و در مقاطعی از فصل تبدیل به کاندیدای اصلی سقوط به دسته پایین‌تر بود. روندی که تا پیش از حضور عبدالله ویسی روی نیمکت این تیم ادامه داشت. شرایط برای نفتی‌های آبادان اما با آمدن ویسی روی نیمکت نفتی‌های آبادان به طور کلی عوض شد و شاگردان ویسی با پیروزی مقابل مس کرمان روند احیای خودشان در لیگ برتر را آغاز کردند و در هفته پایانی برای نهایی کردن حضورشان در فصل بعد لیگ برتر تنها نیازمند پیروزی مقابل گل‌گهر سیرجان داشت. آنها دقیقه نود موفق شدند گل برتری را به گل‌گهری‌ها بزنند تا سند حضورشان در لیگ فصل آینده را امضا کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت احیای صنعت نفت در لیگ باعث احیای ویسی که پس از قهرمانی با استقلال خوزستان در لیگ افتخار چندانی به دست نیاورد هم بشود.

یحیی به برانکو رسید
مطابق انتظار پرسپولیس تحت هدایت گل‌محمدی به مقام قهرمانی لیگ بیست و دوم رسید. قهرمانی‌ای که آمار‌ها ثابت می‌کند با یکی از مقتدرانه‌ترین نمایش یحیی گل‌محمدی در فوتبال ایران به‌دست آمده است. سرخپوشان اگرچه در این فصل نوسان زیادی را تجربه کردند و حتی در مقاطعی به رتبه سوم هم سقوط کردند اما با 17 هفته صدر‌نشینی در مجموع به جام قهرمانی لیگ برتر رسیدند. یکی دیگر از رکورد‌های جاودانه‌ای که قهرمانی این فصل پرسپولیس به سرمربی جوانش هدیه داد رسیدن یحیی گل‌محمدی به رکورد سه قهرمانی برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات و سابق سرخ‌ها است.

جستجو
آرشیو تاریخی